Патриот и патрЕоти

Кампанията срещу учебниците затихна, както би трябвало да се очаква за всяко нещо, понесено от патрЕотичните талази - в крайна сметка се разбива в скалата на скуката и замира; до следващата вълна след време.

Не може да повтаряш като латерна, че в учебниците не пишело „робство", а „владичество" (патрЕотите много държат българинът да е бил РОБ петстотин години), че според авторите им Левски бил заловен от „полиция", а не от „заптиета" (по съвременно казано - от жандармерия), което - виждате ли - било страшно кощунство, и в края на краищата да не омръзнеш на широката публика, която - колкото и да е любородно настроена, предпочита да зареже еднообразието и да си пусне някой турски сериал.

А едновременно с това в учебниците има много по-съществени трески за дялане, но те остават невидими за патрЕотите било паради склонността им да четат учебниците, както поп чете Библията (избирателно), било защото - това е обществена тайна - не разполагат с достатъчно потенциал, за да вникнат по-навътре от повърхността.

Хайде да им подскажем нещо

В седми клас се учи стихотворението на Иван Вазов „Българският език"; ето как завършва произведението в учебника на издателство „Просвета".

Липсва обаче нещо, липсва - и то не случайно!

В края на това стихотворение авторът е прибавил своя бележка, която гласи следното: „Написано в ответ на единодушните почти тогава твърдения за грубост и немузикалност на нашия език, твърдения, давани от чужденците, като пишеха за нова България, в това число и русите. В хармония с тях повтаряха това и самите българи!".

Защо е пропусната твърде важната за разбирането на стихотворението бележка на Вазов, не подлежи на съмнение: как да кажем на децата, че и руснаците са ругали езика ни, не може - те са наши братя и освободители, дружбата ни с тях е - как беше? - „от векове за векове", така че - я да скрием истината.

И да напишем на следващите страници: „Кои са „чуждите" (хулници)? Това са онези правителства и политици, на които една силна българска държава се зловиди, защото накърнява политическите им интереси".

Виждате ли: „онези". Останалото е мълчание.

Нищо няма да кажат по въпроса и патрЕотите, те за такива неща си траят.

Вазов е обичал Русия, много.

Но е обичал повече България и никога не е спестявал истината за "русите", когато газят българските интереси.

Защото Вазов е бил истински патриот.

А днешните нашенски патрЕоти обичат България, много.

Ама повече обичат Русия…

 

* Текстът е публикуван в блога на автора

#2 янаки 22.02.2015 в 11:12:55

Това, че на чужденците (включително и на руснаците) езикът ни им се струвал груб и немузикален не означава, че те ни РУГАЯТ. Това е само всеобщо, както казва Вазов, на чужденците мнение, и толкова. Нека да бъдем точни. Като се каже за едно куче, че е бясно, бясно, небясно, докато не го пребият не мирясват.

#3 янаки 22.02.2015 в 12:09:50

Русия е част от света, която иска да се изплъзне от опеката на САЩ. Но това не означава, че Русия е тотална сила на злото, а САЩ тотална сила на доброто. Тоталното зло е Ислямска държава. Ако целта на САЩ и ЕС в Украйна беще доброто на населението на тази страна, то този конфликт би могъл да се уреди бързо на базата на основополагащия в хартата на правата на човека принцип за самоопределението. Така както словаците се отделиха от чехите. Наруши се териториалната цялост на Чехословакия, и какво? Ако някое семейство живее в раздор, нима разводът не е най-доброто решение? Но Украйна сама по себе си е ход от глобална игра на САЩ с прозрачни цели........ Проблемът на САЩ, че им се изплъзва позицията на водеща и единствена свръсила е бял кахър в сравнение с една „чума” на 21 век – Ислямска държава. Това е решаващото предизвикателство за западната цивилизация, което е сравнимо с нашествието на нацизма през първата половина на 20 век.

#4 янаки 22.02.2015 в 12:17:45

Ето какво пише на тема „Ислямска държава” Graeme Wood в "The Atlantic ", САЩ. Превел съм един фрагмент от статията, но той е достатъчен: Ислямска държава през юни миналата година завзе иракския град Мосул и вече контролира територия, която е по-голяма по площ от Великобритания. На 5-ти юли Абу Бакр ал –Багдади, лидер на тази терористична държава, се изкачи на викалото на джамията Ал-Нури в Мосул в качеството си на първия халиф на новото време. От този момент се усилва наплива на джихадисти от цял свят, който наплив днес е придобил нечувани мащаби и темпове. И този наплив не спира....... Ето линк към статията: http://www.theatlantic.com/features/archive/2015/02/what-isis-really-wants/384980/

#6 diegos 22.02.2015 в 15:31:08

Няма страшно бе, автора блогър, не се коркай. Той българския език на Вазов е тръгнал към закриване. От нашите си, европеисти, франкофони и атлантици. Подмяната върви, вие си русофобствайте на воля. дано това по някакъв живота ви със значимост. И за присъствието не се тормози... учебниците се подменят, младите не знаят, а и не учат, а каквото някой сподели от родителското тяло в противовес на министерските повели за правилно образование, мигом бива изтривано от мисловния хард с помощта на мюсюлмански телевизии като Планета и турски сериали излъчване 24 часа в денонощието по българските канали... Бъхти се, пени се, намирай си враг на Изток, то тук българи не останаха... защото вместо да възпитават в българщина, са ви платили да сеете омраза и да отричате историята ни. НПО, фондации, организации, нови учени обучени в измислени университети възпитаващи нови ценности...

#8 янаки 22.02.2015 в 15:54:58

“А днешните нашенски патрЕоти обичат България, много. Ама повече обичат Русия……” За да повярваме, че някой обича България, трябва ли като сигурно доказателство да бъде факта, че той мрази Русия, защото България е обвързана в алианс, на който от много години главен враг е Русия, или някакъв съюз, в който Русия е главен участник? Нашите предци са живяли някога под властта на друговерци с упованието, че Русия ще ги избави от тази робия. И това се е сбъднало. Между падналите по бойните полета по време на „Освободителната” за нас българите и „Руско-турската” за историята война е имало и финландци, и украинци, и всякакви други, но най-много са били руснаците. Войната за кликата от короновани владетели на Европа от онова време (всичките някакви роднини помежду си) може да е била империалистическа, но за народа на Русия е била война за освобождението на един братски християнски народ. Защо трябва да се подклажда по изкуствен начин едно озлобение по отношение на нашите освободители, да ровим из историята, какво е казал този или онзи обидно за нас. Или в превратностите на историята, когато тези, които държат власта, са ни поставяли от двете страни на окопите. Не е ли по-важно да помним друго. Саможертвата! Защо си спомняме, от какво се е засегнал Вазов, а не си спомняме за саможертвата на баронеса Юлия Вревская, млада, красива, умна аристократка, близка с Иван Тургенев и Виктор Юго, която организира със свои средства полева болница и идва като милосърдна сестра в България, за да умре край Бяла от тиф?

#10 No name 22.02.2015 в 16:42:59

С риск да се повторя, аз ще питам: АФторчето, патриоти или патрЕоти са тези, които ходят да докладват в американското посолство? Какви са и тези, които прокарват чужди корпоративни интереси, заради които си хапваме ГМО и ще си пием водица с шистов газ? Тези, които заробват и правнуците ни със заеми за въоръжение, което е трета употреба? Тези, които бързат да кажат ДА и да предложат народа си за пушечно месо за чужди интереси? А онези, които кастрираха българската история с цел да сме космополити и да свикнем с мисълта, че сме никои и нищо не зависи от нас? Само преди три дена запенени русофоби ни цитираха думите на Левски, че тоз, който ни освободи, той и ще ни зароби, но и лекичко се направиха на луди, че Левски не е имал и впредвид да ставаме сателит на американците или на европейците. Нал тъй?

#14 No name 22.02.2015 в 17:24:24

Пезев, даже авторчето е бил един от тез олигофрени. Изръшках му сурат тефтера. А Амбасадата са много зле. То и от към Кремъл вее здрава пропаганда, ама откъм Америчко е на много ниско ниво. Чак обидно! В началото се чудих тези американци наистина ли ни мислят за толкова прости, ама са оказа, че грешката е в техния телевизор. Псаки е ярък пример за американски "елит".

#16 No name 22.02.2015 в 18:04:00

Нищо ново. Ирак, Сирия, Либия... Въпрос на време е САЩ да си вземат пак рестото, както през 2001.

#28 янаки 23.02.2015 в 09:50:51

Всеки за себе си решава, след като се е вгледал в себе си, дали в „жилите” му тече робска кръв, дали е потомък на роби! По време на Българското Възраждане, за да се повдигне духът на съпротива на българите, народните будители и апостоли , са използвали думите робство, роб в най-общ смисъл, да покажат подчиненото, безправно положение на българите в една империя на неверници. Така както бихме казали, че Генко Гинкин е „роб” на жена си. Същото се отнася и за благодарността, ако не чувстваш благодарност, няма как да си благодарен. И никой не иска от тебе обяснение, защо не си благодарен, когато някой ти е направил някакво добро. Неблагодарността не ходи по гората, ходи по хората.

#33 Оби Уан 23.02.2015 в 14:39:00

31 иван | 23.02.201512:23 "Защо трябва да набиваме в главите на децата за синджирите роби, за униженията и гаврите, които неизбежно са част от живота на завладяните народи." ---------------------- Защото това е ИСТОРИЯ - учат се факти, неща, които са се случили. Това не е литература или изкуство, за да се сложи "червена точка" или да махнеш нещо нецензурно за подрастващите. .............................................................................................. "Мога да свидетелствам, че никога (живял съм в царство България седем години,) не се е наблягало толкова много върху „робството”, както през последните 25 години. Наблягаше се върху това, за което можем да се гордеем, а не от което да се срамуваме: народните будители, хайдутите, заверите, въстанията, опълченците........." За да се гордеем с въстанията, заверите, опълченците, будителите, хайдутите, трябва да се обясни на учениците за какво са го правили тези хора и защо са били нужни тези начинания - нали се обяснява, че всичко е било ок за населението! Как да проумее ученикът защо Левски, Ботев и другите са били готови да си жертват живота, вместо да си натискат парцалките и да си "съжителстват мирно"...

#36 Шебек Хасан 23.02.2015 в 20:08:57

Ех, тия изроди безродни, докато не ни затрият няма да спрат да тормозят и манипулират хората чрез разни псевдоучебници и кретенски статии в нета. (не съм седераст и комунист не съм)

#49 Оби Уан 24.02.2015 в 10:35:07

Виктория, гърците са имали много повече права от нас. Поинтересувай се за гръцкото въстание от 1821 (когато извоюват независимост) - участвали са гръцки корабовладелци - някъде около 150-200 кораба с оръдия, земевладелците са били гърци и т.н... Кольо Фичето строи след реформите в Османската империя (за които споменава Алелуйщина-та). Защо няма толкова построени български църкви през 15, 16, 17-ти век? Докато ние възхваляваме нашите занаятчии в подбалканските градчета и се гордеем с фабрички през 19-ти век, то гърците са държали голяма част от търговията в Средиземноморието няколко века по-рано.

#50 Оби Уан 24.02.2015 в 10:47:11

Ето една препратка към изданието на Кръстьо Манчев, балканист, историк: "...Гърция: Културно-просветното движение тук започва твърде рано. Още през XVI век настъпва известно оживление в учебното дело. В основаната към Цариградската патриаршия Висша национална школа освен теологията се преподават светски науки — старогръцки език, риторика, философия, математика, астрономия. Патриарх Кирил Лукарис (първата половина на XVII век) открива гръцка печатница в Цариград, полага грижи за издигане на равнището на обучението в школата, изказва се за възприемане на говоримия гръцки език и като богослужебен, и като литературен език. Новите идеи и знания, макар и в схоластична форма, проникват и зад стените на цариградската Висша национална школа. Откриват се училища с по-широка образователна програма в Атина, Месолонгион, Патмос, на о. Крит и пр. През втората половина на XVII век в Букурещ се основава т.нар. Висша академия, която дава образование на много видни гръцки и други балкански културни и политически дейци. През XVIII век мрежата от гръцки училища, в които се преподават светски знания, бързо нараства — такива училища се отварят в Янина, на о. Корфу, в Мала Азия и пр. Развива се гръцка литература с ново, светско съдържание, която започва да измества предишната църковно-религиозна литература..." ........................ Поинтересувай се какви права сме имали ние българите към 1600-та година! Също и кога се появяват първите български училища...

#53 Оби Уан 24.02.2015 в 11:29:07

Галина, сравнявам българите и гърците в Османската империя, каква Европа? Основното за освободително движение/въстание са били естествено кинтите - съответно някакъв бизнес (занаяти), съответно образование.... Поради тази причина най-разбунтувалите се градчета са били занаятчийските. Останалото си е било чиста проба робство/крепостно селячество - раята е била собственост на спахията....

#58 Citizen X 24.02.2015 в 17:29:28

Патриотите обичат Патриотите какво обичат? Какво ли да си отговоря ми, в Куба гънки да припипчат, мадмоазелки да терорят, ръка уханна на локум да клекнат ниско да цалуват, собствения си информационен шум и със снахите да палуват. Да страхуват със съседи - съседи , чисти людоеди На избягалия от война да му спретнат тайничко една. А да, хотели многозвезни, гюрюнтия пред джамия, Руски пляски сътрапезни и Балканска простотия! Да ги мразя, не, но и не съм им фен независимо от медийната ежедневна доза, но все си мисля, че кретен тук пасва... А е диагноза!

Новините

Най-четените