С идващата 2023 г. столичният Център за градска мобилност (ЦГМ), който отговаря за градския транспорт в София, готви сериозни промени в билетите, таксуването и контрола.
Новите правила бяха гласувани на заседание на комисията по транспорт в Столичния общински съвет по-рано тази седмица.
Така например от 1 януари хартиените превозни документи за градския транспорт (обикновените билетчета за еднократно пътуване от 1,60 лв., картата с талони за 10 пътувания от 12.00 лв. и хартиената еднодневна карта за всички линии от 4,00 лв.) ще бъдат спрени от продажба на касите на ЦГМ.
Тези документи ще важат до 1 март 2023 г., но след това стават невалидни и няма да подлежат на замяна, нито ще бъдат възстановявани суми за тя.
Какви са обаче алтернативите пред пътниците в надземния градски транспорт на София, които не притежават абонаментни карти?
От Центъра за градска мобилност са предвидили достатъчно алтернативи за целта - времеви, обикновени билетчета, както и други електронни опции:
Времеви билети
Билетите 30+ и 60+ позволяват на пътника да се вози в надземния градски транспорт за 30 или за 60 минути с правото да сменя колкото вида транспорт желае. Първият струва 1,60 лв., а вторият - 2,20 лв. И двата могат да се заредят в Sofia City Card, Ultralight или да се ползват с банкова карта.
Тези билети изискват задължително валидиране при всяко качване в превозно средство от градския транспорт, като последната валидация трябва да се прави преди изтичането на 30-тата или 60-тата минута (в зависимост от билета).
При реализирани пътувания с над 2 билета 30 плюс в рамките на деня, заплатени с една и съща банкова карта, автоматично се трансформира в дневна карта за всички линии на цена 4,00 лв.
Билет от водача
Старомодните жители и гости на столицата ще могат да продължат да си купуват хартиени билети от шофьора на автобуса, тролея или трамвая, но цената за тях се увеличава, като единичният билет ще струва вече 2 лв. Този билет важи само за конкретното превозно средство и не дава право на прекачвания.
Такива също така ще могат да се купуват и на касите на метрото срещу 1,60 лв.
Банкова карта
Опцията за заплащане на единично пътуване с банкова карта съществува и в момента в столичния градски транспорт, като според ЦГМ тя се превръща в едно от често използваните средства за закупуване на билети.
С дадена банкова карта може да се валидира само един пътник. Причината затова е, че след валидирането на повече от два пъти на билет 30 +, тя става дневна карта на цена от 4 лева за цялата мрежа. Валидирането е задължително всеки път.
Заплащането на дължимата сума става след края на работното време на градския транспорт. Можете да проследите всичките си пътувания и дължими за тях суми в приложението City by DSK, като го свалите от AppStore и Google Play.
24-часова карта
24-часовата карта позволява неограничен брой пътувания с всички видове транспорт (без зелен транспорт при поискване) в рамките на 24 часа. Срокът ѝ започва да тече от момента на покупката. 24-часовата карта може да се закупи и за бъдеща дата, като тогава срокът ѝ започва да тече от 00:00 ч. на избраната дата и важи до 23:59 ч. на същата. Цената ѝ е 6,00 лв.
72-часова карта
72-часовата карта позволява неограничен брой пътувания с всички видове транспорт (без зелен транспорт при поискване) в рамките на 72 часа. Срокът ѝ започва да тече от момента на покупката. Също както при 24-часовата карта, 72-часовата позволява възможност да се закупи и за бъдещ период, като тогава срокът ѝ започва да тече от 00:00 ч. на първия ден от избрания период и важи до 23:59 ч. на третия ден от същия. Цената ѝ е 15,00 лв.
Дигитални документи за превоз от MPass
И в момента съществува опцията за електронен билет с QR код, който да показвате през мобилното си устройство. Такива могат да се поръчат през системата MPass.
Важен момент тук е, че ако сте закупили билет през MPass, а в същото време на мобилното ви устройство има електронен портфейл (виртуална карта), трябва да се уверите, че същият е затворен (неактивен). В противен случай, валидаторът може да таксува виртуалната ви карта вместо QR-кода на дигиталния превозен документ.
Дългосрочни превозни документи
Тук попадат месечната карта за всички линии на редовна цена от 50,00 лв. за персонализирана и от 70,00 лв. за неперсонализирана карта, която може да се ползва от повече от един човек. Други опции включват годишна карта за всички линии, включително за нощен транспорт, на цена от 365,00 лв. за персонална карта. Неперсонализираният вариант на годишната карта ще струва 600,00 лв.
Плащането на годишна карта ще може да се разсрочи на три вноски.
За да могат да използват новите билети за време, както и картите за 24 и 72 часа, пътниците могат да се сдобият с един от двата вида физически носители - Sofia City Card или Ultralight, в които да се зареждат билетите им.
Sofia City Card е новата електронна карта за градския транспорт в София, която използват пътниците с месечни и годишни абонаменти. Тя представлява пластика с чип, позволяваща многократно зареждане на краткосрочни и дългосрочни превозни документи.
Цената ѝ е 3,00 лв. и се издава в пунктовете за продажба на ЦГМ ЕАД. Краткосрочните превозни документи могат да бъдат заредени в пластиката в пунктовете на ЦГМ ЕАД, в касите на метрото и онлайн през уебпортал.
Дългосрочните превозни документи (абонаментни карти) се зареждат в пластиката само в пунктовете на ЦГМ ЕАД и през уебпортал.
Ultralight пък е хартиена карта с чип, позволяваща многократно зареждане само на краткосрочни превозни документи. Цената ѝ е 0,80 лв. и може да бъде закупена от пунктовете за продажба на ЦГМ ЕАД, както и от всички каси в метрото.
Друга важна промяна, която влиза в сила от 1 януари 2023 г. е задължителното валидиране на документа за пътуване в целия транспорт, а не само в метрото, както досега.
Според приетите промени, с какъвто и документ да пътувате - карта или електронен билет, трябва да го валидирате при качване на сините устройства. Ако това не се извърши, пътникът е смятан за нередовен, дори и да има билет, като глобата е 3,00 лв.
От ЦГМ предупреждават винаги да се следи какво съобщение изписва валидаторът. Всяка индикация, различна от "Валидна карта", придружена със зелен светлинен сигнал, означава, че конкретното пътуване не е заплатено и при проверка подлежите на санкция.
Нуждата от валидиране на билетите и картите е аргументирана с това, че именно те се явяват застраховката на пътника, но също така дава информация и как пътуват столичани, какъв вид транспорт се използва най-много и най-често.
Тази информация съответно може да бъде използвана за подобряване на качеството на обществения транспорт в София.
От ЦГМ предупреждават, че по линиите на градския транспорт в столицата са пуснати и контрольори, които не са облечени в униформи. Те ще пътуват заедно с пътниците и внезапно могат да извършват проверки за гратисчии.
Очаква се скоро контрольорите да бъдат оборудвани и с камери, които да гарантират, че проверките ще протичат нормално.