Гадна история от Смолвил, България...

ТЯ е безработна повече от година и половина. АЗ работя на едно и също място вече две години и половина и ръцете ме сърбят да си потърся друга работа, защото работя значително под възможностите си. Но съм тук и си "налягам парцалите", защото се издържаме само с една заплата. Моята. Не е малка, но не е и голяма. Последната седмица от всеки месец живеем "на изпарения" и ваучери.

Не че в Смолвил, България няма работа. Има. Раздел "Работа" в обявите в местния всекидневник е доста обширен. Понякога стига и до три колонки (от половин страница). Постоянно търсят "млади, отговорни хора". Има недостиг на персонал. Търсят сервитьорки, шивачки, готвачки, масажистки...

Не че има срамна работа. Няма. И парите не миришат. Но предполагам, че ако ТЯ започне работа като шивачка, ще дойде ден, когато ще се запита "затова ли учих пет години и половина"? Точно това се опитвам да й спестя, уважаеми читателю. Искам да й спестя този момент, в който ще й се иска да си пререже вените от отчаяние.

ТЯ е бакалавър по икономика и магистър по счетоводство и одит. Освен това е завършила квалификационен курс по валутен и митнически контрол. Владее два езика (руски и английски), работи на компютър по-добре от повечето хора, които съм имал удоволствието да наричам "колеги", има шофьорска книжка.

Тук е моментът ВИЕ да си зададете въпроса "Защо й е толкова трудно да си намери работа?"

Проблем 1: Има стаж по специалността само 3 месеца. При нормална икономика това не би трябвало да е проблем, но икономиката в България никога не е била нормална. За икономиката на Смолвил да не говорим. Кризата удари и почти всички фирми започнаха да правят съкращения.

Някои (спестявам имената) съкратиха щата си с над 60%. И така, ТЯ се конкурира на пазара на труда със специалисти в нейната област, които имат по 10-15 години стаж. Всяка обява за работа изисква минимум една година. Най-фрапиращият случай, който съм чел, беше изискване за "минимум 20 години стаж"!!!

Проблем 2: Има висше образование. Защо това е проблем ли? Ами защото след шестия месец с професия "безработен", ТЯ реши, че ще си търси каквато и да е работа - без значение дали е по специалността или не. Затова започна да търси работа като касиерка по веригите супермаркети.

Отне ни известно време да осъзнаем защо никога не я викат на интервю за работа. Защото е висшистка. Защото управителите на супермаркетите не искат да прекарат 3 месеца в обучаване на нов човек с пълното знание, че този човек може във всеки един момент да си намери работа по специалността и да напусне, без да се замисля. (Бел.р. А и вероятно защото се опасяват, че е по-умна от тях и един ден...не се знае...)

И са прави. И аз бих постъпил така на тяхно място. А и имат голям избор от желаещи да стоят прави цял ден за минимална работна заплата. За справка: виж Проблем 1.

Проблем 3: Има стаж по специалността цели 3 месеца. Да, оказва се, че 3 месеца са прекалено много. Агенцията по заетостта обяви програма "Старт на кариерата" (или нещо от сорта), ориентирана към хора като нея - хора, които имат висше образование, но нямат стаж.

Държавата се ангажира да наеме определен брой млади хора на работа в държавната администрация за срок от 9 месеца, за да им помогне да натрупат някакъв стаж. Миналата година ТЯ се включи в програмата, класира се на всички етапи и беше разпределена към регионалното звено на НСИ в Смолвил.

В деня на интервюто я информирали (и останалите кандидати), че НСИ-Смолвил се отказва от участие в програмата. А пък тази година в "Бюрото" й казали, че мината година някак е "минала между капките", но тази година няма правото да се включи, защото има стаж по специалността. Цели 3 месеца!

Друг е въпросът, че тези три месеца бяха в сивата икономика и тя се водеше "младши счетоводител" само на хартия. На практика беше стоковед! - нито повече, нито по-малко.

През последните 18 месеца имаше и доста интервюта за работа. Някои трагични, други комични, трети влизаха в графата "да се смееш ли, да плачеш ли". Няколко примера:

- Една смолвилска фирма търси лична асистентка на г-н Управителя до 26 години. Трябва да говори два чужди езика, да има компютърна грамотност, да е необвързана (?!?) и да е съгласна често да ходи в командировка с Управителя, понякога в чужбина. Само не са й казали в прав текст, че трябва да е добра в леглото.

- Друга смолвилска фирма търси човек, който да работи 10 часа на ден, плюс събота, плюс всяка втора неделя от месеца. За заплата не става дума, но собственикът на фирмата не желае (прекалено е стиснат) да похарчи по-малко от 1000 лева за счетоводна програма, затова счетоводителите във фирмата му работят под DOS. Представяте си какви заплати получават служителите.

- На едно интервю потенциалният й работодател я информира, че харесва всичко в нейната кандидатура, освен средното й образование. "Ако беше завършила икономически техникум, щях да те взема". На 25 години плаща за решение, което е взела на 15.

- На друго място пък й казват, че ще я наемат на работа като продавач-консултант (със заплата 300 лева), но само ако се съгласи да се обвърже с трудов договор за 5 години. Пет години са си много време на работа, която на практика е задънена улица.

Дори няма да обяснявам на колко места се явява на интервю, представя се отлично и повече не чува нищо от фирмата.

Друг феномен: след като изпраща документи по електронната поща, вместо потвърждение че писмото е отворено, получава известие, че получателят е изтрил писмото, без да го прочете.

(Бел. автора: Не мога да ти опиша, уважаеми читателю, как се изкушавам да напиша името на въпросната фирма и на нейната управителка, но няма да го направя... Ако видиш някой да напише анонимен коментар към материала, с име на фирма - да знаеш, че това може и да съм аз).

Междувременно министър Тотю Младенов, в почти оргазмен екстаз, обяснява по телевизиите колко много неговото министерство е направило за безработните и как безработицата е намаляла през последните 15 минути, а според бат' Бойко след има-няма две години ще сме "Швейцария на Балканите" (не го цитирам, просто се сетих за един друг Първи).

Агенцията по заетостта информира, че "за пети пореден месец равнището на безработицата у нас намалява". Изчисленията им се базират на факта, че регистрираните безработни са с 1000 души по-малко и изобщо не се замислят, че тези 1000 души просто са разбрали, че ежемесечният подпис в "Бюрото" е загуба на време.

И се сещам за един стар виц, според който "статистик е човек, който смята, че ако левият ви крак е в кофа, пълна с бучки лед, а десният ви крак - в кофа с вряла вода, би трябвало да се чувствате горе-долу добре".

Миналата година ТЯ ходи на интервю за работа. Намери обявата в Jobs.bg и в JobTiger. Яви се. Не я харесаха и не си направиха труда да й обяснят защо. Два месеца по-късно я извикаха в "Бюрото", за да я пратят на интервю. Оказа се, че е за същата фирма. Все повече си мисля, че работата на "Бюрото" може да се сведе до следните две неща:

1. Софтуер, който разпределя парите за обезщетения според предварително зададен алгоритъм.
2. Jobs.bg и JobTiger.

Ако не друго, поне финансовият министър Дянков ще е доволен, че раздутият щат на държавната администрация е съкратен още и спестените пари ще отидат за нещо полезно. (За БеЕмВе-та с цвят "пепел от рози" може би...)

И още една история, тази вече е последна. Това е специално за теб, уважаеми читателю, защото и ти като мен си данъкоплатец и заслужаваш да знаеш къде отиват Твоите и Моите пари. Преди седмица-две проведох следния телефонен разговор с "Бюрото" в Смолвил:

- Регионална служба по заетостта, добър ден!
- Добър ден, имате ли уеб-сайт?
- Да. Адресът е: Ер, Ес, Зет (RSZ???! - бел.р.), долна черта, Смолвил, кльомба...

Държавната администрация работи за ТЕБ, Уважаеми Читателю. Твоите пари плащат заплатите на хората, които работят в "Бюрото", Министерствата, Парламента и т.н.

Бидейки работодател, не се ли смущаваш, че хората, които работят за теб, не знаят разликата между уеб-сайт и имейл адрес? Не се ли смущаваш, че има министър, който има "средно образУвание" (цитат от правителствен имейл, пардон - уеб-сайт)?

Каквито са ни управниците, такъв ни е бизнесът.

Докога ще продължаваме така, Уважаеми Читателю?

И кога ТЯ ще си намери работата, която иска и заслужава...

#6 oshane 25.08.2010 в 21:05:32

Момче,вземи съпругата си и бягай далеч,далеч от българия,ама далеч,може да се мъчиш известно време, но след това ще караш хубава кола, по хубави пътища,ще живееш в нов свят,хубав свят,ще имаш пари,бягай далече момче от тази шибаната българия.Вече двама известни българи нарекоха българия "шибана държава" и са прави,бягай далач и не се връщай.Ех,защо аз не съм млад,нямаше да стоя и ден за да чувам всеки ден министър-председателя само да казва "няма пари",като няма да си подаде оставка, а не само да отваря шампанското.Бягай момче.Пенсионер. напред момче!

#10 boris 26.08.2010 в 10:52:28

Отне ни известно време да осъзнаем защо никога не я викат на интервю за работа. Защото е висшистка. Защото управителите на супермаркетите не искат да прекарат 3 месеца в обучаване на нов човек с пълното знание...... ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- Хаха ха ха ха аааа! Ами като кандидатства в супермаркера, просто да не пише, че има висше образование бе! Сивито с което кандидатстваш да не е разпит в полицията? Казваш това което смяташ, че тоя срещу теб трябва да знае. И престанете с тая простотия с правителствата. Никой не е длъжен да ти намира работа.

#12 boris 26.08.2010 в 11:53:47

А ВИЕ ПО КАКВИ ПРИЧИНИ СМЯТАТЕ, ЧЕ ОБРАЗОВАНИЕТО ТРЯБВА ДА ТИ ДАВА НЯКАКВИ ПРЕДИМСТВА ПО ПОДРАЗБИРАНЕ? "Не мога да си намеря работа по специалността",е най голямата простотия, с която хората могат да се оплакват. Работодателите НЕ СА ВИНОВНИ, че ти си учил нещо от което те нямат нужда! Държавата може да ти е виновна, само ако ТЕ Е НАКАРАЛА НАСИЛА ДА УЧИШ НЕЩО, и само тогава е длъжна да ти намери работа за това за което си учил. Държавата е собственост на гражданите, да кажеш "искам да се махна от тази смъдлива държавица" е идентично с това да кажеш - "искам да се махна от смрадливият си мръсен апартамент" А защо ти е мръсен и смръдлив апартамента? "Ами аз чаках някой да дойде да ми го почисти, ама никой не дойде!"

#14 Elisaveta Dimovchyiska 26.08.2010 в 13:58:20

Ще си позволя да ти дам един малък съвет. Намерете чрез познати някоя счетоводна кантора, и я запишете фиктивно на работа, за да добие заветния стаж 1 година примерно, само ще трябва да и плащате осигуровките. А пък и кантората може да реши да я ползва за нещо кой знае. Къде е тва Смолвил? Само че не забравяйте, че в случая с работата - по СиВито посрещат, но по акъла изпращат. Та няма да е лошо жена ти да се и самообразова относно практическата страна - да си свали оттук оттам демоверсии на счетоводни програми примерно, да ги пробва, да се запознае със законите, процедурите и прочее. Само с "висше" не става. Затова работодателите искат опит.

#18 collapse 27.08.2010 в 00:09:32

Хванах се за последното твое изречение. Работата която иска и която заслужава... Двете понятия много-много не се припокриват. Всеки иска да работи (или да не работи по-добре) за огромната заплата, но не всеки го заслужава. Моята приятелка също е безработна от година и половина с висше образование "Българска Филология" и магистратури "Българистика" и "Журналистика". Не е само това ами когато ние кандидатствахме излизаха по 1000 човека право или икономика на година. Което означава, че от тогава до сега са сигурно по малко, но откакто започнахме са излезли най-малко 8 -10 000 с тази професия. В крайна сметка работиш каквото има в момента, а то не е много. Прав си за продавачките, че търсят момичета със средно образование, но какво да се прави. Всички се примиряваме с това в момента и работим каквото можем, за да изкараме пари... Имаш предложение как да натрупа стаж по някакъв начин - така се прави на много места - може и вие да го пробвате...

#19 Ицо 27.08.2010 в 14:34:52

Много съмнителна е достоверността на написаното. Ако е добра по икономика и счетоводство - би трябвало лесно да си намери работа. Познавам жени при това дошли от провинцията и завършили икономика - с МНОГО добри заплати. А защо да не работи самостоятелно ? Имам познати които водят счетоводството на няколко фирми и като гледам добре си живеят. Явно обаче въпросната ТЯ - или не е добра по това което е учила, или просто я мързи да работи и така й е по-лесно да живее от неговата заплата. Или ... просто е неудачничка, която не успява да се реализира в условията на капитализма.

#21 thefish33 02.09.2010 в 01:19:18

За цялата работа мога да кажа само едно нещо - работа има , просто липсата на желание да я работиш пречи максимално.За това кой какво бил учил, как си загубил 5-6 години и след това не бил оценен, или му предлагат по малко , от колкото той/тя е решил ,че заслужава си е чисто личен проблем.Без да визирам когото и да било, и да подценявам типа образование , което всеки е мислел ,че ще му е от полза, искам да спомана само това което беше посочено и в един коментар по надолу - в България икономика завършва всеки 2 вишист, е , извинявайте ама за какво са нужни толкова много икономисти на държава без икономика?!? Добре - вариант 2: Нужни са икономисти , и лекари и всички други професии, за които е желателно висшето образование - но! заплатата която се предлага , не я искате?!?Е как тогава да си намерите работа по специалността? Никой не може да ме убеди, че не може да си намери работа по специалноста, или поне близка до нея длъжност ( за по малко пари, но с времето и свикването с новата работа заплащането нараства). И вариант 3 : Ами не може всичко живо да работи на бюро и пред компютър, или мениджър - трябва някой да копае картофите, и д гледа житото..... За протокола - със средно специално съм, и от като завърших преди 17 години съм бил без работа 2 дни - в които съм си сменял работодателите....

Новините

Най-четените