Джобовете ни вече усещат Коледа. През последния месец милиони хора по света масово купуват подаръци за семейството си, приятели, роднини, които понякога дори не харесваме, и колеги. Но защо изобщо го правим?
През 1993 г. икономистът Джоел Валдфогел пише статията, която е любима на всеки един Гринч по света – „Загубата на мъртво тегло по Коледа”. Тя е публикувана в престижното списание American Economic Review.
Валдфогел се обръща към студенти от Йейл с въпроси относно подаръците, които са получили по време на празниците. Пита ги колко смятат, че е платено за подаръците им? И, като оставят сантименталната стойност настрана, колко самите студенти биха платили за тези подаръци?
Вероятно се досещате накъде отиват нещата. Без значение колко наръчника за купуване на подаръци сте прочели, все някой ще е недоволен от това, което сте му купили.
Изследването показва, че повечето студенти оценяват подаръците, които са получили, на по-малко пари, отколкото всъщност е било платено за тях. Дори при най-близкия случай получилият подаръка го оценява на 90 процента от цената, за която той е бил купен.
Според сметките на Валдфогел разликата – т.нар. загуба на мъртво тегло, се равнява на сума между 4 и 13 милиарда долара „икономически отпадък” годишно.
От икономическа гледна точка, можем да загатнем, че купуването на отпадъци винаги е прахосване на пари, особено за някого, когото не познаваме много добре.
Респондентите в това изследване са се радвали най-много на подаръците от приятели и най-близките си хора, които имат добра представа какво харесва конкретния човек за разлика от лелята, която го вижда веднъж годишно.
Най-рационално е да дадеш на някого пари, особено ако не го познаваш добре. Този, който получава твоя паричен „подарък”, определено ще е много по-наясно със собствения си вкус от теб самия.
Но както сме разбрали през годините, по света има много по-могъщи сили от рационалността и хората рядко правят най-рационалното нещо.
Тази година Нобеловата награда за икономика през тази година беше връчена на Ричард Талер, който е добре известен именно с работата си в сферата на поведенческата икономика. С други думи, изследването на това как би трябвало да се държат хората рационално и как всъщност се държат те.
Има множество причини да раздадете подаръци, които нямат общо с икономическа рационалност. С това са съгласни и самите икономисти, сочи изследване на IGN Expert Panel през 2013 г. Икономистът Дейвид Отър от Масачузетския технологичен институт (MIT), например, пише: „Сериозни ли сте? Подаръците изпълняват множество междуличностни цели” и „прехвърлянето на печалба” не е основната такава.
Жанет Кюри от Принстън пише, че „подаръците имат много функции, като например да демонстрират почитта ни и социалните ни връзки с получателя”, а даването на пари „не прави това толкова добре”.