Софийското метро е едно от най-големите удобства за столичани и гостите на града. Бързо е, екологично е и може би най-важното - спестява много от нервите, които трафикът по улиците на София предизвиква. И все пак пред този тип обществен транспорт също има множество предизвикателства, които изискват неговото постоянно развитие.
Като например фактът, че голяма част от жителите града все още нямат достъп до него. Третият метродиаметър (лъч), работата по който продължава, би трябвало да оправи този проблем, поне частично.
Той ще свърже жилищните комплекси "Левски" В и Г, "Подуяне", "Хаджи Димитър" и др. с "Овча купел" на югозапад. При станциите на Софийския университет (Орлов мост) и при НДК пътниците по третата линия ще имат възможност за прикачване и към другите две.
Но дори след завършване на третият лъч, хиляди столичани ще продължат да нямат достъп до този удобен обществен транспорт. Така че нека погледнем отвъд това и към другото допълнително решение – разширения на съществуващите линии.
Вече има предложения за 4 такива, чрез които метрото ще стигне до Околовръстното след Люлин, до Симеоновския лифт, до "Арена Армеец" и - най-накрая - до Студентски град.
За да могат тези предложения в един момент да станат реалност е нужно изменение в Общия устройствен план (ОУП) на София, а общественото обсъждане по темата започва в края на месец май.
Къде ще са новите трасета?
Четирите предвидени разклонения са за съществуващите линии на метрото като в това число влиза и третия метродиаметър, по който все още се работи.
1. Разклонение на Линия 1 (Люлин-Младост) – от станция "Люлин Център" (булевард "Панчо Владигеров") до Околовръстното
Както става ясно става дума за продължение на метрото в ЖК "Люлин" до Околовръстния път с още около 1,5 км като то ще преминава под булевард "Царица Йоанна". Предвидени са 2 нови метростанции – едната ще е на границата между втори и трети микрорайон в "Люлин", а другата ще е при свръзката на метрото с Околовръстното.
Проучванията са показали, че подобно удължение ще позволи още 30 000 души да бъдат обслужвани само в жилищния комплекс. Същевременно то ще помага за свързаността и на хората, живеещи и работещи в новоурбанизираните територии на града и от съседните общини, които ще могат от Околовръстното директно да се качват в метрото.
Идеята метрото в ЖК "Люлин" да достига до Околовръстния път е била включена още при първоначалното планиране в края на 70-те години на миналия век. През 2009-а обаче това удължаване е определено като "далекоперспективно" - т.е. че трябва да се проектира и изгради след 2020 г. Но ето, че развитието на "Люлин" прави нуждата от повече метростанции там по-наложителна.
В момента там има постоянно население от 120 000 души, но голяма част от тях не са директно и удобно обслужени от съществуващата линия, особено в западните и югозападните части на квартала.
А нуждата от още транспорт там ще става все по-голяма. В сегашния Общ устройствен план е залегнало булевард "Царица Йоанна" да бъде продължен като "транспортен гръбнак" за урбанизация западно от Околовръстното. Като друга причина за осигуряване на удобен обществен транспорт се изтъква и индустриалната зона "Божурище" и нарастващия брой работещи там.
В отчета си за 2017-а главният архитект на столицата Здравко Здравков съобщи, че в този участък се планира и изграждането на нов буфер за автомобили с капацитет 1000 автомобила – по подобие на буфера при "Интер експо център", който позволява на влизащите в столицата шофьори да оставят автомобилите си и да се прехвърлят на метрото.
2. Разклонение на Линия 1 (Люлин-Младост) – от станция "Бизнес парк" до булевард "Климент Охридски"
Прехвърляме се и в другия край на линия 1 - при "Бизнес парк". Според схемата на метрополитена, приета през 2009-а, последната спирка на метрото там трябваше да е на Околовръстното източно от възела с булевард "Александър Малинов". Сега обаче има нов вариант, според който линия 1 след това ще завие на запад (виж дясната зелена линия на снимка 3) и ще има още една спирка.
Новото трасе там е с дължина малко повече от 1,7 км. Предвидени са общо две нови метростанции. Първата има за цел да обслужва "Младост 4", "Камбаните" и развиващите се територии в този участък на Околовръстното.
Втората и крайна метростанция ще създаде връзка със Симеоновския лифт, което ще улесни достъпа до зоните за отдих и туризъм във Витоша. По този начи се цели да се намали и броят на автомобилите, които влизат в природния парк.
Снимка 3 - разклонение на линия 1 от "Бизнес парк" до Симеоновския лифт (вдясно) и разклонение на линия 2 до Студентски град.
3. Разклонение на Линия 2 (Сливница-Витоша) – от булевард "Черни връх" към Студентски град
Мечтата на много студенти е напът да се сбъдне – чудото "метро до Студентски" може да се стане реалност по-скоро от очакваното. Това ще се случи в голяма степен и заради сериозните инвестиции в строителството там и увеличаване на броя на хората в района.
Трасето (виж лявата зелена линия на снимка 3) ще е с дължина 4 км и ще включва четири нови метростанции:
- Метростанция в кв. "Витоша", улица "Стефан Савов";
- Метростанция на булевард "Симеоновско шосе" - улица "Проф. Д-р Иван Странски";
- Метростанция при Спортен комплекс НСА – ул. "Акад. Стефан Младенов" - ул. "Проф. Атанас Иширков";
- Метростанция в Студентски град при Студентска поликлиника.
Тези станции са част от избрания вариант за разклонение на линия 2 след последната изградена метростанция "Витоша" и вече планираната метростанция "Черни връх" (в близост до улица "Димитър Манчев").
4. Разклонение на бъдещата Линия 3 – от бул. "Цариградско шосе" през "Арена Армеец" до Военна академия "Г.С. Раковски"
Макар третият метродиаметър все още да се строи, вече има планове и за неговото разширяване чрез добавянето на разклонение. То ще започва от булевард "Цариградско шосе", ще преминава край зала "Арена Армеец" и ще достига до булевард "Евлоги Георгиев" и Военната академия (виж зелената линия).
Трасето ще бъде с дължина 6,1 км и по него ще има общо 7 нови метростанции:
- Метростанция при кръстовището на булевард "Цариградско шосе" с булевард "Йерусалим" - продължава по "Цариградско шосе";
- Метростанция при ИПК "Родина", ул. "Генерал Йордан Венедиков" като трасето продължава по "Цариградско шосе" и завива надясно по булевард "Асен Йорданов";'
- Метростанция при "Арена Армеец София" - бул. "Асен Йорданов"
- Метростанция при улица "Асен Йорданов" и улица "Слатинска река"
- Метростанция при улица "Гео Милев" и улица "Иван Димитров – Куклата", след която трасето продължава по улица "Гео Милев"
- Метростанция при 93 СОУ "Ал.Теодоров Балан" (ул. "Гео Милев" и ул. "Николай Коперник")
- Метростанция при Военна академия "Г.С.Раковски" и 31 СУ "Иван Вазов" (ул. "Гео Милев" и бул "Ситняково". Там ще следва вливане в основното трасе на третата линия на метрото.
Чрез това разклонение ще се обслужват живеещите и работещите край част от "Цариградско шосе" и кварталите "Гео Милев" и "Слатина". Ще се осигури връзка и с "Арена Армеец" и София Тех Парк. Проучванията за възможност за разширяване на метрото са били възложени от Столична община още през 2014 г. И тук е е имало два варианта, като в крайна сметка е изработен горепосочения.
Защо са необходими тези разширения?
Най-вече защото ще осигурят свързаност и по-удобен транспорт на живеещите, работещите и учащите в някои от най-натоварените части на столицата. Не трябва да пропускаме и екологичния фактор – новите разклонения на метрото ще подобрят качеството на въздуха, намаляване на вредните емисии, шума, а вероятно и на задръстванията в тези райони.
В същото време метрото продължава да се доказва като добър транспортен избор за много столичани. В пиковите часове пътникопотоците по линията "Люлин-Център-Младост" достигат до 30 хиляди пътника в час. Очаква се те да нараснат до 38 хиляди. По направлението "Север-Юг" към средата на 2017-а са отчетени 24 хиляди пътника в час и се очаква те също да станат повече – 32 хиляди души. Развитието на метрото е необходимост, а разширенията са само част от този процес.
Както посочихме обаче, за да станат те факт е необходимо изменение на Общия устройствен план на София (ИОУП). Обществената консултация по предложеното изменение ще започне след 31 май, когато предложенията ще бъдат представени от архитектите Любо Георгиев и Жоржета Рафаилов от ОП "Софпроект-ОГП" в сградата на Направление "Архитектура и градоустройство" (НАГ).
До 22 юни ще се приемат становища, мнения и коментари по предложенията, а за 28 юни е предвидено обществено обсъждане при главния архитект Здравко Здравков, отново в сградата на НАГ.
Ако предложените промени бъдат приети и изменението в ОУП стане факт, превръщането на новите разклонения на столичното метро ще са с една идея по-близо. А с тях и достъпа на повече хора до най-удобния обществен транспорт в столицата.