Какво да ви кажа - родена съм на 15 септември и съм учителка по английски език и английска литература вече 17 години. Казват, че това е диагноза. Шефката го нарича "характеропатия". Аз ще се задоволя с "карма". Като беше малка, дъщеря ми разказваше наляво и надясно, че баща й викал на майка й "гасталица".
Сещате се - даскалица. Ами така си е - и не ме е срам. Намирам професията си за интересна, но неблагодарна. Пет години възпитавам малките диваци и тъкмо ги направя хора, те завършват гимназия и на тяхно място идват други. Всичко започва отначало.
Работя в Национална Априловска гимназия - най-старото училище в България, училище - символ и легенда, традиции и пр. От мен се иска да поддържам реномето на това престижно училище.
Твърде отговорна задача, особено във време, когато на мода са певиците с по едно име, финикийските знаци определят кой е по-по-най (или хай), а заплатата ми не надвишава 600 лева в най-добрите месеци. Как се справям? С хумор, ирония и самоирония и се утешавам с мисълта, че и аз съм дала нещо на света.
Имам си и прякор - The Queen - или Le Queen (крайно неправилно, както би отбелязал всеки уважаващ себе си филолог). Как го получих ли? Случайно. Мой ученик се беше подписал под поредното контролно с прозвището "The Humble Peasant" (Скромният селяк), на което аз отговорих с "Your Queen" и се започна.
По-късно с друг възпитаник измислихме и Кодекса на кралицата:
The Queen's Code
1. Нейно Величество е институция.
2. Кралицата е способна на чудеса.
3. С кралицата не се спори, нейната дума е закон.
4. Кралицата винаги има право.
5. Кралицата никога не спи, тя си почива.
6. Кралицата никога не закъснява, тя е възпрепятствана.
7. Всички са по-низши от кралицата и трябва да я обожествяват.
8. Кралицата не приема съвети от простолюдието.
9. Не се оспорва властта на Нейно Величество, тя и е дадена от Бога.
10. Кралицата е строга, но справедлива.
11. Недостатъците на Н. В. не се дискутират, те просто се приемат такива, каквито
са.
12. Недостатъците на Н. В. служат единствено за доказателство, че не е робот.
13. За кралицата се говори или добро, или нищо.
14. Кралицата не греши, тя изпитва останалите.
15. Нейно Величество е началото и краят.
16. Не споменавай името на кралицата напразно.
17. Да нямаш други кралици и да им се кланяш.
Не работя за пари, а за слава и удоволствие, можете ли да си представите?
Шегуваме се с колегите, че сме народни учители, работим на ползу роду и от време на време получаваме по някоя грамота с потупване по рамото и снимка пред строя, редом до някое местно величие.
Какво ме крепи? Обичам учениците си, но уважавам мислещите и градивни умове. Надявам се, че точно такива съм възпитала. И не само аз, но и колегите ми. Толкова много съдби се преплитат зад дебелите 70 см стени, градени с пари на благодетеля Априлов. Тук е стъпвал като учител Йеромонах Неофит Рилски и е оставил правилник за вътрешния ред, от който правилник ще ми позволите да цитирам следното:
"Ако се случи прочее да се намери някой, който поради своето злонравие и високомерие да презре или да пренебрегне този правилник за общото добро училищно състояние, такъв ще бъде първо разобличен, второ мъмрен, ако не се поправи, ще се изгонва от училището като гнил и непотребен член, или както казваме по-просто, като някоя крастава овца, за да не се развращават и добрите от злонравните."
Смея да се надявам, че и досега успяваме да поддържаме такъв дух в старото училище, а времето ще покаже успели ли сме. Почти всички випускници успяват да се реализират с дипломата и знанията, които са получили тук. Много от тях избират да учат в чужбина - Харвард, Кеймбридж, Станфорд, Оксфорд, Хага и част от тях, за наше съжаление, остават и да работят там - в голямата компания Ernst&Young, в Световната банка във Вашингтон, в Техническия университет в Масачузетс и т.н. При първото си посещение l гимназията, външният ни министър Николай Младенов каза: "Това е хардуерът на българското образование!"
Традициите ни крепят. В коридора е окачен портретът на Васил Априлов, дело на майстор Дечко Узунов, дипломите за средно образование се връчват винаги на една и съща дата - 29 юни - Петровден, защото първите дипломи са били раздадени на този ден.
На випускниците, които кандидатстват в Германия, и им трябват ранни дипломи, заради сроковете им ги даваме наистина по-рано, но след като приключат формалностите, те ги връщат, защото държат да си ги получат на тържествен годишен акт в Актовата зала на Априловска гимназия. Където са ги получили майките и бащите им...
При постъпването си в гимназията, на първия си 15 септември, учениците полагат клетва да странят от духовната леност. При завършване, отново полагат клетва да бъдат верни на завета на Априлов. Това е един от най-съкровените моменти на всеки Априловец и традиция. Кое друго училище пази в двора си останките на своя патрон?
Всяка важна церемония се извършва на гроба на Априлов. Нека е свидетел, че неговия призив в завещанието му се спазва. "И открай света да дойдат, нека се учат".
Имам 400 приятели във Фейсбук и повечето от тях са бивши или настоящи ученици. Живея с проблемите им и съм в течение на всякакви тийнейджърски драми - любови и раздели, диети и клюки, особени белези и предпочитания. Понякога се пресищам, но после си напомням, че това е призванието да си учител и аз съм там, за да помагам.
Така се твори легенда.
Aз също бях даскал. Не ме беше срам. Срамно ще бъде ако манталитета ти се изчанчи на манталитет на даскалица. УСПЕХИ! и умната!
Когато, по тези земи, на почит са били даскала и попа, е имало единение и народът е растял. Когато на почит е мутрата, празнословеца, крадеца и кряскащия всички гледат да избягат. Поклон пред усилията на хиляди даскали като вас, които помагате децата ни да станат хора. Къде с малко пари, къде без пари въобще, това което правите с убеждение, че го правите за децата заслужава повече от поклон и уважение.
Нацията ни ще плати висока цена за принизяване на учителската професия, и за натоварването на думата "даскал" или "даскалица" с умаловажаващо, пренебрежително или обидно значение.'
а, и аз познавам няколко, завършили тази гимназия. Единият е олицетворение на всичко негативно, написано за габровските жители - като пословици, вицове и есета. Другият е политически удобно навеждащ се генерал от БА. Надявам се тези да са изключения, но ... познанството ми с тях е от различни места и поводи, не са и от едно поколение дори. Малко ми се струва, че Априловската гимназия лежи повече на стари лаври, отколкото на настоящи успехи. Но пък е сходно с българската народопсихология - хвалим се колко се били велики и силни в исторически план, а сега?
Изключително много се радвам, че съществуват такива хора - посветени на призванието да бъдат учители, и благодарение на усилията им децата (поне тези на които им се учи) успяват да получат отлично образование въпреки всички недостатъци на образователната система.