Не е нужно да си мастит бизнесмен, счетоводител или какъвто и да е разбирач на тема цифри и пари, за да стоплиш, че е невъзможно цената на самостоятелен концерт да се доближи до тази на фестивал.
Само че не е нужно да си математически гений, че да си направиш сметка колко по-евтино ти излиза да си вдигнеш софийските партакеши и да ги пратиш на фест в Белгия, отколкото да гледаш концерти тук.
Обявленията
Преди известно време Rammstein обявиха европейско турне, а преди седмица Depeche Mode обявиха световно турне. И двете минават през София, като цените са съответно 50 и 65 евро за зоната пред сцената.
Rammstein ще са част от феста Sofia Rocks*, който ще разгледам като самостоятелен концерт. Depeche пък ще си имат съвсем самостоятелен концерт, макар и на доста застреляния стадион "Георги Аспарухов"
Как го правят на Запад?
Същите банди ще са хедлайнери на белгийския фестивал Rock Werchter, който струва 200 евро. Тази цена, с 85 евро по-висока от сбора на двата концерта, включва 4 дни концерти, на три сцени, с над 100 от най-популярните и обичани артисти от цял свят.
Освен Depeche Mode и Rammstein, за 2013 са обявени и Blur, Green Day, Kings of Leon и Editors.
Малко математика
Простата аритметика показва, че срещу тези 85 евро отгоре, ще получа поне 10 пъти повече артисти, двойно повече дни музика и със сигурност, едно доста по-добре организирано събитие.
За себе си отчитам, че със сигурност ще видя още няколко много любими групи, които да оправдаят разликата в цената, освен вече обявените. Предвид разнообразието на този фестивал съм убеден, че това се отнася за всеки меломан.
Генералният въпрос
Реално след цялата тази математика ме мъчи основно един въпрос - защо концертите тук са по-скъпи? Промоутърите се оправдават с липса на спонсори, финансова криза и по-малка посещаемост.
Първите две неща са валидни за цяла европа, където концертите са по 30 евро, а скъпите продукции (Muse, например) по 50 евро. Слабата посещаемост зависи основно от цените, но отчитам и няколкото фактора, които са изцяло друга тема, въпреки че те са почти незначителни. Реално генералният въпрос не получава адекватен отговор, който да звучи убедително.
Малките въпросчета
За сметка на това поражда други въпроси, като например как може в Сърбия Depeche да свирят срещу 50 евро? Или как може EXIT, също в Сърбия, да продава билети по 120 лева за един от топ фестивалите в Европа?
И любимият ми - защо единственото ми истинско удоволствие в най-бедната страна в ЕС е по-скъпо, отколкото в най-богатите?
Здравей, Запад!
Докато всички тези малки и големи въпроси не бъдат обезсмислени с достъпни цени или наистина по-качествен продукт, ще продължа да си харча парите навън.
Всъщност се надявам повече хора да го правят, защото иначе ценовия стандарт на България няма никога да се изравни с този навън и въпросите ще продължават да се роят, докато публиката намалява.
Според мен високите цени се дължат на малкия брой рок-фенове у нас, които ходят на концерти. Повтарям - малкия брой рок-фенове, които ходят по концерти! Предполагам по тая причина промоутърите вдигат безбожно цените, за да може от тези малко хора, които все пак си купят билет, да се покрият разходите, печалбите и т.н. А че платежоспособните рок-фенове (или въобще активните фенове) у нас не са много предлагам да не го подлагаме на съмнение изобщо. Ред Хот ги преместиха от стадион в зала заради слаби продажби. Мейдън и Слипнот отпаднаха миналата година заради слаби продажби и т.н. А слабите продажби, дайте да не се лъжем, не са заради цената - 20 лв. нагоре или надолу няма да те откажат от купуване ако по принцип си имал силно желание да ходиш. Това са групи, които навсякъде по света пълнят стадион, колкото и пъти да дойдат. Тук обаче лафа "тези вече съм ги гледал" важи винаги и за всеки. Също така и оправданието, че трябва да ходиш на вилата точно когато е концерта на тая твоя "любима" група. Така че съм склонен да обвиняваме промоутърите за лоша организация вътре на концерта, но за това че няма хора не са виновни те......длъжни са да одерат дори малкото желаещи хора за да има дори и тези концерти. Така смятам.
Не може да сравнявате концерт у нас с фестивал... навън. Каква беше цената за билетите на концерта на Prodigy преди 2 години на Слънчев бряг и каква беше цената на билета за Spirit of Burgas тази година, където също бяха Prodigy? Каква беше цената за Bon Jovi в Букурещ и каква е за София? От друга страна, у нас има истински фестивали едва от няколко години и няма как да докарате достатъчно фенове, за да оправдаете цената на билета... Да не говорим, че на един фестивал, дори и да получите "поне 10 пъти повече музика" няма как да я изконсумирате Така че цялата статия е едно упражнение по писане... А и лично аз предпочитам по-високи доходи пред по-ники цени!
Авторът на няколко пъти споменава колко проста е математиката, но за него явно не е толкова проста. Или явно аз нещо не схващам как самолетен билет до Белгия, 3 или 4 нощувки в хотел + 200 евро за билет са му по-евтини от 80-те евро тук? Ми че като са му по-евтини да не реве, а да ходи в Белгия щастлив че е видял свят, пък и пари е спестил. А за да разбере защо там може да се направи 4 дневен фест с няколко групи на цена 200 евро а тук - не, да се поинтересува там колко десетки или може би стотици хиляди билети са продадени, и да сметне с простата математика тук колко "фена" ще дадат по половин средна заплата за този фест.
Статията за мен е леко наивна без някакви серизони доводи. Общите приказки си ги знаем. Естествено че самостоятелен концерт струва по-скъпо от фест като средна цена за 1 група. Защо са скъпи билетите? Защото са алчни хората. Защо не ходят в чужбина на феста от 200 евро? Ами защото 80 лева за билет са общо взето прага който според мен може да си позволи нормалния човек у нас за такова удоволствие. Какви 200 евро за билет, а още 200 за път и бира ... и то да кажем 3 пъти в годината ?!? Ходил съм и в чужбина на концерти, и тук почти всеки месец заделям да кажем по 20 лева и така на всеки два месеца отивам на един концерт от 40. Не съм пропуснал нито една значима за мен група. Така че за по 200 лв на година съм чул почти всичко стойностно минало през държавицата ни и при комшите. Защото на онзи фест дето средно една група ти излиза по 10 кинта плявата, е доста повече от това което на теб ти харесва и заради което си отишъл. Ако някой иска да ми обяснява че така е по-добре да седиш 3 цели дни в калта за да чуеш за 2 часа това заради което си отишъл и е по-добрия вариант, по-добре да не започва. А това че един фест в чужбина е по-добър от един тук мисля е много грешно.
Няколко уточнения: - Пред мен е билета за Бон Джови от миналата година в Букурещ 54 евро, за същата позиция тук за догодина искат 89 лева, без да отчитаме че две години по-късно билета би трябвало да струва малко по-скъпо. - Преди 2 години за 117 лева си чул 5-те най-големи групи (траш четворката) + Рамщайн, такава ниска цена за същата позиция (дори без рамшайн) на Сонисфиър мисля няма другаде поне доколкото гледах по техния сайт.
Темата е доста сложна, най-малкото защото (явно) никой от нас никога не организирал концерт. Това, че посещавам над 30 концерта/фестивала годишно не означава, че съм наясно с организацията (както ходейки на ресторант, не означава, че ставам за ресторантьор или гледайки телевизия, знам как точно работи телевизора). Но от фенска гледна точка основният проблем не е цената, а по-скоро публиката - публика, която знае само Мейдън/Рамщайн и дори няма идея кои са Kaiser Chiefs например, публика която няма да даде 20-30 лв. да гледа The Subways, публика която на Ред Хот се кефи на синглите от последните им два албума, а на всичко старо стои тъпо и се чуди к'ви са тези пънкари. А дали ще дам тук 50-100 лв. или в Белгия 400 си е мой проблем. Цената ме устройва навсякъде, където има какво да слушам. По отношение на сметката за бирата, определено сте прави - защото ми се къса сърцето на концерти в Турция за 10 лв. бирата , докато на Спирита си "къркам" ментичка за без пари). Колкото до цената по отношение на промоутъра (това важи в пълна сила и за цени на дрехи, техника и др. у нас) е нормално да е по-скъпо. По-малко клиенти при еднакви начални разходи = по-високи цени. Проста икономическа логика.
Тук цените на билетите не са съобръзени с масовите доходи и минават много наистина ценни групи, не големите, а такива, които правят жестоки лайфове и често просто няма как да идеш да ги чуеш. Сега например на 26 идва супер група в зала 3 на НДК, която зала сама по себе си е безумна за подобно нещо и цената за правостоящ билет, което се пада след някакви подредени столове - е 50 лв. за Nouvelle Vague - това е групата, не мисля,че е толкова популярна, но много повече хора биха отишли да ги слушат в клуб примерно, където им е силата. Няма концепция, няма мисъл, няма нищо. Само една алчност и за това и много от готините идеи пропадат, а хубави групи и ивенти остават незабелязани, което е много жалко.
Между това "биха отишли" и "бяха отишли (отидоха" има съществена разлика, особено в България. Те много хора "биха" гледали този или онзи, обаче когато се зададе реален концерт се оказва, че си "бяха" на вилата, имаше мач по телевизията или неустоимо точно в този ден им се ходеше на кръчма (за същите пари, иначе билета бил скъп). Да не се повтаряме, но Ред Хот навсякъде пълнят стадион, тук събраха една зала фенове. Лейди Гага безспорно е сред топ-артистите в последните години (независимо дали ни харесва), в България пя в същата зала пред рехав брой фенове..... Тоест когато големите звезди не са достойни за нашето присъствие, нищо чудно да почнат (продължат) да ни заобикалят....или да се налага да си плащаме повече за високомерието....
strawsPulledAtRandom, според мен нещата си започнаха доста по рано ... Фестовете в Каварна през 2008 и 2009 бяха невроятни 100 лева билет за 3 дни, скарата по левче, бирата по лев и 50, седиш на тревата, пиеш ... това е фест ... лично за мен фест не е да се кача на трамвая да сляза в центъра на града на Васил Левски и после да се прибера.
Ами Оня, ако на Ред Хот билетите бяха не по 100, а по 50 лв. - доста повече хора щяха да идат да ги гледат, такава група са просто и концерта им беше след цял летен сезон и 180 други неща. Тук не взимат хората хиляди, за да може да се напълнат стадиони без да се взимат предивид фактори като дата, месец, цена на билет. Това е положението. И специално те (макар и да са ми любими) толкова не се раздават напослдък на лайф, че ама грам не си струват цената на билета. Аз за първи път ги гледах в Сърбия и бях толкова разочарована, че няма на къде. Тези, които ще отидат на кръчма не са тези, които биха гледали тях във всеки случай. Изобщо не се мисли тук цялостно, не се съобръзяват нещата и за това и толкова групи минават и заминават без да им се е взел максимума. Нямаме тази музикална култура и сме бедна нация. Това е.
Накадетака Концертите не са едни хора дето подрънкват, а са чист бизнес. Тоя дето ги прави съответно мисли така: "Аз ги гласях за стадион, те едва напълниха зала. Па ако бях пуснал и билетите на половин цена, 50, вместо 100, провала щеше да бъде пълен.......я по добре другия път да пусна билети по 150, щото може да се наложи и в някое читалище да местя концерта" Пак да повторя - концертите не са някой да подрънква на китара и да вика "Ай лов ю бългериа", а са бизнес.....и накрая трябва да излиза сметката. А сметката излиза при много хора на поносима цена или при малко хора на безбожна цена. Това го казахме безброй пъти вече...
е той бон джови е за женската публика, а, както знаем, жените ако искат нещо дават много ... така че го е измислил чилякът, как да скъта още нещо за курвенца и алкохольец.
nakadetaka, както има хора, които си дават всичките кинти за пътувания, или за някое хоби, поне голям процент от доходите, така има хора, които се кефят на концерти, и дори и да не изкарват много, пак ходят, дори и те пътуват по европа и ходят специално по концерти. странно племе са, яко готини. аз лично се чудя, как не ги мързи.
Айде стига с аргумента, че Ред Хот не можели да напълнят стадион и за това са ги преместили. Напоследък хората си купуват билети в последния момент, ако лятото преди това е било пълно с концерти и фестивали. Специално на този концерт пред сцената беше такава блъсканица, че едва се дишаше. На мен доста си ми харесват фестивалите и концертите в БГ. И особено това, че вече са доста и има избор.(ходила съм и на други места - Турция, Румъния и т.н. - имам база за сравнение)... Цената на билета си е ОК. Сега например обявяват концерти за май месец догодна(Depeche например). Все могат да се съберат тези пари до тогава - ако си фен Вие си мрънкайте...аз почвам да си правя концертната програма за догодина!