В Китай не е имало музикално шоу на живо от края на януари насам.
Музикалните зали и клубове в цялата страна хлопнаха врати с избухването на епидемията от коронавирус. И големите сцени като Modern Sky Lab в Шанхай, и нощните ъндърграунд барове като "Жао Дай" в Пекин няма как да работят, след като местните власти наложиха на хората да си стоят по домовете.
Така активната и разнообразна музикална сцена в Китай временно е напълно тиха и опустяла... или не съвсем.
За щастие, вече съществува онлайн стриймингът.
Напрегнати, изолирани, скучаещи и залостени вкъщи в някаква ужасна всенародна карантина, китайските музиканти се опитват да извлекат най-доброто от ситуацията.
И организират уникални "музикални фестивали от спалнята" и "клубни вечери чрез стрийм на живо".
Близо 20 000 музикални събития са били отменени или отложени в Китай от януари до март и общите боксофис загуби от това се изчисляват на над 2 млрд. юана (бел.ред. около 260 млн. евро). Но музикантите реагират като преобразяват домовете си в концертни сцени и излъчват за аудиторията от тях - а цялата им връзка с публиката става по интернет.
"Като човек, който обича да стои вкъщи и да не прави нищо, най-сетне дойде и моето време!", гласи текстът на едно популярно меме покрай избухналата епидемия.
Събитията в Китай обръщат представата за социален живот с главата надолу и т. нар. "анти-социално поколение" сякаш наистина вече диктува тенденциите.
"Музикалният стрийминг фестивал" тръгна като идея от VOX Livehouse, легендарен пънк рок клуб в Ухан, точно в центъра на епидемията от коронавирус.
Тенденцията вече завладя цялата страна. Звукозаписните компании, музикалните зали, клубовете и фестивалните организатори се включиха и предлагат стриймове във всякакви жанрове като поп, хардкор, пънк, техно. Съществуват и напълно озадачаващи импровизации като тази поредица "Вкъщи" на Жао Конг:
Шанхайските клубове ALL и Elevator организираха клубни стрийм вечери под мотото "Останете вкъщи", включващи подбрани сетове от техни популярни диджеи.
Клубовете дават възможност на "посетителите" си да пренареждат над 12 часа музика според своите предпочитания и така да моделират партито по свой вкус.
Независими музикални лейбъли стриймват представяния на нови артисти, а места като клуба "Юинтенг" в Шанхай дори обмисляха да продават билети за онлайн концерти.
Много от тези събития се провеждат в стрийминг сайта BiliBili.com, който предлага ключовата опция за т.нар. "bullet коментари". С тях потребителите реагират на конкретни моменти от съответното онлайн съдържание и реакциите им излизат на екраните на всички останали, създавайки усещането за колективна емоция в дадения момент.
Именно този тип коментари превръщат музикалните събития в споделено изживяване за публиката и внасят интерактивен елемент. Аудиторията реагира, дискутира, общува, съпреживява - като коментарите летят по екрана на монитора със своите неодобрителни или окуражителни изблици към музикантите.
Някой забавен или неочакван момент може да създаде такава бурна реакция от коментари, че изсипаният текст да запълни целия екран и да закрие всичко останало. В Китай даже сравняват изсипването на коментари с това да си устроиш пого пред сцената с останалите посетители на метъл концерт.
Сред най-показателните за тенденцията стриймове е Strawberry Z, получил названието си от популярния открит музикален фестивал в Китай Strawberry.
Strawberry Z организира събитието "И аз съм си вкъщи", в което в продължение на пет дни се изредиха над 70 изпълнители и групи, като програмата включваше микс от предишни видеа от фестивала Strawberry, имаше и специални клипове и музикални сетове, записани от музиканти из страната.
Хората следяха онлайн програмата на фестивала, беше предвидена задължителната секция с bullet коментари и линкове към чат групи в Wechat за допълнителни дискусии.
Бандите разведряваха музикалните си стриймове с хумор, свързан с епидемията. Пънк триото The Fallacy носеше маски и химически защитни костюми по време на онлайн концерта си.
Други, като рапърите NJ и Браг Лиан, влизаха в диалог с феновете, изпълняваха желания и отговаряха на въпроси. Усещането е за малко шантаво домашно парти на музиканти - от една страна, музиката събира всички заедно, но всъщност тя е само фон и повод хората да се съберат заедно и да си общуват в определени онлайн групи.
Разбира се, стрийминг концертите и фестивалите изглеждат като временно решение в момент на неочаквана изолация, но са много показателни за начина, по който едно ново поколение се развлича и си общува.
В Китай прогнозите са мрачни и е възможно отменянето на турнета и затварянето на клубове и зали да продължи чак до април, ако не и по-дълго.
Онлайн събитията обаче поддържат сцената жива и превръщат изолирани апартаменти и карантинни зони в места за общуване, развлечение и музика, помагаща на хората да понесат изолацията.