Как руските медии спряха да хвалят Тръмп

"Меденият месец" на Тръмп и Путин сякаш приключи на 14 февруари - точно в разгара на скандала около съветника по национална сигурност на Белия дом ген. Майкъл Флин, който подаде оставка заради съмнения в нерегламентирани контакти с руската страна.

В същия ден говорителят на Тръмп Шон Спайсър обяви, че САЩ очаква рано или късно Русия да върне Крим на Украйна и да спре с агресията в източните територии на съседната страна.

И докато Кремъл се опита да отговори сравнително сдържано на изненадващата смяна на тона от страна на Тръмп, то в руската медийна среда се случи доста по-осезаем обрат.

На 16 февруари "Блумбърг" публикува статия, според която към руските национални медии имало спуснато указание да престанат да хвалят Тръмп. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков, разбира се, нарече тези твърдения "измислици".

За сравнение - в началото на февруари "Интерфакс" обяви, че за първи път от няколко години американският държавен глава е бил по-често споменаван, отколкото Владимир Путин. За месец януари 2017 г. публикациите за Тръмп са били над 202 хиляди, докато Путин е получил едва 147,7 хиляди новини.

Само 20 дни по-късно обаче ситуацията се промени рязко. Изследване на руската информационна агенция РБК показва, че националните медии в страната не само са ограничили обхвата, но и са сменили тона при отразяването и анализа на политиките на Тръмп.

РБК анализира честотата на споменаване на Доналд Тръмп в ефира на 9 руски телевизии с национално покритие: "Първи канал", "Россия 1", "Россия 24", "ТВ Центр", "Пети канал", НТВ, РБК ТВ, телевизия "Life" и "Звезда".

Засечени са данните от три неделни дни - 5, 12 и 19 февруари, като е направен мониторинг на 24-часовото съдържание.

Изборът на почивен ден е свързан с особеностите на програмните схеми на телевизиите - в неделя по всички канали се излъчват цели блокове с анализи и обобщения на събитията от седмицата. Това позволява да се изключи отразяването на Тръмп по всекидневни информационни поводи.

Използвани са методологиите на две социологически агенции - Телемаркер и Медиалогия.

На 5 февруари Тръмп е споменаван в руския ефир 141 пъти според Медиалогия (или 153 пъти по данните на Телемаркер). Най-много за него се говори по канал "Life", собственост на издателя на "Известия" Арам Гарбелян и спонсориран от нефтената компания "Сургутекс".

На 12 февруари и двете системи засичат спад на броя споменавания на Доналд Тръмп - 116 (според Медиалогия) и 86 (според методиката на Телемаркер).

На 19 февруари е отчетен още по-ясен спад на случаите, в които руските национални телевизии говорят за Доналд Тръмп - 38 (според Медиалогия) и 35 (според Телемаркер).

Изследването показва, че само за 2 седмици споменаването на американския президент е съкратено с 4 пъти.

"Не се занимаваме с подобно броене, но ако някой е засякъл спад, вероятно се дължи на намаляването на броя интересни новини, свързани с американския президент, преди всичко", е обяснението на първия зам.-главен редактор на холдинга, който притежава телевизионния канал "Life" Анатолий Сулейманов.

От РБК улавят още един феномен - не просто националните телевизии избягват да споменават Тръмп, но и вече се наблюдава видимо скептично отношение спрямо него.

На 19 февруари водещата на аналитичното предаване "Итоги недели" по НТВ ("Равносметката от седмицата") Ирада Зейналова казва: "Тръмп започна да се отклонява от старите позиции и да залита към риториката на администрацията на Обама. И в някакъв луд ритъм започнаха да летят изявления - по въпроса с Крим Обама беше прекалено мек, трябва да решим проблема с Украйна, трябва да си сътрудничим с Русия в борбата с ИДИЛ, но пък и да не намесваме в това Иран.

Проблемът не е в това, че преди сме ви вярвали толкова много, другарю Доналд. Не, нека бъдем реалисти. Единственото ни общо поле засега е борбата с тероризма. Защото се занимаваме напълно активно с борба едни срещу други".

Тезата й всъщност съвпада с позицията на депутата от "Единна Русия" Франц Клинцевич, който в същия ден критикува Тръмп за това, че не е отстранил "старите проблеми в отношенията между двете страни, включително за антируските санкции".

Политологът Абас Галямов коментира, че руските про-кремълски медии са се принудили да покажат скептично отношение спрямо Вашингтон, след като Тръмп и екипът му започнаха да променят риториката си спрям Русия.

"Щеше да е глупаво да продължат да хвалят човека, който поиска от Русия да върне Крим през говорителя си. От самото начало беше ясно, че публичната възхвала за Тръмп е грешка. Да, той се изказваше положително за Путин, за да демонстрира пред избирателите си, че е по-различен от останалите "в системата". Още тогава беше очевидно, че когато поиска, Тръмп ще "размени" картата с Русия, ако му се наложи да се договори с хората от "системата", казва експертът.

Наблюдателят от берлинския изследователски институт Андрей Малашенко коментира, че проблемът с рязката смяна в отношението към Тръмп се дължи на непрофесионализма на коментаторите, които се ползват по медиите.

"Официалните експерти се опитваха да реагират на всяка положителна "въздишка" на Тръмп по посока на Русия. Това е примитивна пропаганда", казва Малашенко.

Любовта на националните телевизии към Тръмп стана повод за критики от страна на депутата от ултрапатриотичното движение в "Единна Русия" Евгений Фьодоров към медийната компания "Русия Днес" (в която влизат РИА Новости и RT). Неговите привърженици дори обвиниха в "тръмпомания" генералния директор на медията Дмитрий Кисельов.

Журналистът побърза да определи репликите на Фьодоров като "глупост и информационен шум". В последния брой на предаването му "Вести от седмицата" имаше само един коментарен сегмент по темата за Тръмп - и акентът му беше, че американският президент най-после е осъзнал, че "фалшивите мейнстрийм американски медии" работят за умишлена дискредитация на Русия.

Новините

Най-четените