Известният британски водещ Джеръми Кларксън отдавна не е само човек на автомобилите. След като преди около пет години той смени бързите коли с друг вид мощни машини - трактори и комбайни, купувайки си голяма ферма от 1000 акра, по-рано тази година той отвори и своя пъб "The Farmer's Dog" ("Кучето на фермера").
Кръчмата се намира в Котсуолдс, близо до фермата на водещия, като закупуването ѝ му е струвало цели 1 млн. паунда. По собствените му думи обаче сега тя му излиза още по-скъпо, защото всеки път, когато някой от клиентите си поръча нещо за ядене, Кларксън е на загуба.
Причината за това е един принцип, който звездата от Top Gear и The Grand Tour е наложил за работата на "The Farmer's Dog" - вътре се сервира само и единствено британска продукция.
Целта на Кларксън е проста - по този начин той иска да стимулира развитието на местното селско стопанство и местния бизнес.
Така вътре се сервират само местни марки алкохол - ябълков сайдер, джин, уиски, както и любимата лагер бира на водещия - Hawkstone. Никакви продукти големите компании за газирани напитки и никакво кафе - "The Farmer's Dog" е традиционна кръчма и предлага само неща, които традиционно могат да се намерят в такава.
Но ако по отношение на напитките управителите на пъба могат да се договорят с доставчиците и да регистрират печалба, с храната нещата стоят по по-различен начин.
"Вносният черен пипер е около 10 паунда за килограм, докато домашно отгледаната алтернатива излиза десет пъти повече", пише Кларксън в своята колона в Sunday Times.
Той обяснява, че има и други проблеми, които допълнително оскъпяват храната, ако човек реши да разчита само на местни производители.
"Ако реша да заколя едно от собствените си прасето и да го превърна в колбаси, всеки един от тези колбаси ще пристигне в кръчмата на цена от 74 пенса. Но ако купя вносно свинско месо, тогава цената на един колбас пада на 18 пенса. И тази история се повтаря с всичко", обяснява още той.
По думите му ако "The Farmer's Dog" е било чисто бизнес начинание, то би работило при главоломни разходи. Въпросът е, че Кларксън не гледа на кръчмата по този начин.
"Това обаче означава, че разходите се натрупват с тревожна скорост", обяснява той.
Според него всеки човек с бизнес мислене би погледнал тези сметки и би осъзнал, че ако се спазва правилото за "единствено британска продукция", цената на един ход-дог би трябвало да бъде около 45 паунда.
"Но аз не съм човек с бизнес мислене. Така че просто просто изпълних сърцето си с надежда, помолих една програма с изкуствен интелект да определи каква да е средната цена на обяда в пъб в Котсуолдс и просто сложих цените", пише Кларксън и допълва"
"Напълно възможно е за всеки клиент, който влезе през вратата, аз да губя по около 10 паунда."
Предвид факта, че "The Farmer's Dog" всеки ден има стотици клиенти, крайната сума едва ли е нещо, което човек би искал да види в графата "загуби". Но предвид факта, че Джеръми Кларксън е един от най-успешните британски водещи и цялостно е един доста богат човек с множество приходи, едва ли ще изпадне в сериозни проблеми.