От лъкатушещото си начало до стремителния си възход Даян фон Фюрстенберг винаги е била пионер, визионер и природна сила.
Нейната знакова рокля тип "Прегърни ме", подходяща за всеки тип тяло, надхвърли границите на модата и се превърна в символ на женската увереност и еманципация.
Отвъд влиянието си на модния подиум Фюрстенберг е живото въплъщение на смелостта и желязната устойчивост. Преодоляла е безброй препятствия, сред които рак, разбит бизнес, разпадащ се брак, публично унижение.
Независимо от трудностите дизайнерката не е спирала да следва своя път със страст и решителност, които са вдъхновение за милиони жени по света.
С безбройните си истории от живота Даян фон Фюрстенберг е едновременно жена на своето време, жена на нашето време и жена на бъдещето.
А новият ѝ документален филм Diane von Furstenberg: The Woman in Charge в стрийминг платформата Disney+ улавя всеки ъгъл от нейните неповторими характер и биография.
Вижте трейлъра на Diane von Furstenberg: The Woman in Charge тук:
Продукцията, режисирана от двукратната носителка на "Оскар" Шармин Обаид-Чиной, представлява интимен портрет към миналото на дизайнерката и към основата на нейната многомилионна империя.
Diane von Furstenberg: The Woman in Charge е поглед зад кулисите към живота и кариерата на неукротимата модна икона, станала символ на грация, стил, дързост, поправящи си път към бъдещите поколения.
Историята на Даян започва с нейната майка Лилиан Халфин - еврейка, оцеляла от концентрационния лагер в Аушвиц.
Лилиан е на 21 г., когато е качена във влак за добитък и отведена в Полша, където прекарва 13 месеца в полевите условия на лагера, преди да обявят края на Втората световна война.
"Майка ми е била торба с кости, излязла от поле с пепел. Хоспитализирана е в най-близката американска база, а лекарите не са очаквали тя да оживее, камо ли да има деца", споделя Фюрстенберг в документалния филм.
Напук на лекарските прогнози обаче, Лилиан не само оцелява, а и 18 месеца след след освобождаването си от Аушвиц се събира отново с годеника си и ражда Даян.
Дизайнерката се появява на бял свят малко след пълното освобождаване на евреите от концентрационните лагери, заради което винаги е гледала на раждането си като на триумф на любовта над нещастието.
Майка ѝ Лилиан също ѝ го е напомняла. Често е наричала Фюрстенберг "факел на свободата" и не е допускала да забрави какъв късмет е извадила с раждането си.
От малко момиченце Даян е усещала значимостта на наследството си.
Показвано ѝ е, че дори най-дребните вещи от бита не идват даром и не бива да се приемат за даденост. И е научена от майка си, че ако иска нещо много силно, ще трябва да се бори със зъби и нокти за него.
Когато Даян ѝ споделила, че се страхува от тъмното, майка ѝ я заключила в килера и я държала вътре, докато не преодолее страха си. Да живееш живота си в ирационален боязън не е било опция за Лилиан Халфин.
В резултат дизайнерката израства като храбра и настървена за успех млада дама, която скрива шапката на състудентите си в "Оксфорд" и на първия си съпруг - швейцарския благородник Егон фон Фюстенберг.
Той е потомък на известна немска династия, красив, богат и заклет плейбой. Никой не е очаквал, че точно Даян ще успее да задържи вниманието му. Но противно на всеобщото мнение, бъдещата модна икона кара младия благородник да я следва неотлъчно в Женева и Париж, където тя работи като асистент фотограф.
Отстрани връзката им изглежда като сбъдналата се приказка за "Пепеляшка". Даян е красиво момиче, израснало с ограничени възможности и големи мечти, а Егон е заможен аристократ, който не съди за хората по материалното им състояние.
Във вълшебната им история обаче се появява една засечка - три месеца след запознанството им бъдещета дизайнерка разбира, че е бременна.
В мемоара си Diane: A Signature Life Фюрстенберг пише, че е планирала да направи аборт, но е размислила, след като Егон ѝ предлага да се оженят.
След сватбата двамата стават най-популярната светска двойка, която буди завист с безоблачното си щастие, докато през 1973 г. не дават интервю за списание New York, с което разбиват представата за себе си.
Статията, посветена на семейството им, носи заглавието "Двойката, която имаше всичко. Но всичкото не им беше достатъчно" и изобилства от провокации.
Пред списанието Даян и Егон признават, че имат отворен брак, постоянно си изневеряват и дори в определен етап двойката им е прераснала в тройка - поканили са още една жена да живее с тях.
Признанието им е посрещаното с шумно възмущение, а публичните упреци и засрамване водят до решението да се разведат.
За документалния си филм Фюрстенберг разказва, че малко след сватбата си с швейцарския благородник, е започнала да го хваща в изневяра. Но вместо да изпада в истерия, Даян е приела забежките му като разрешение да разнообразява сексуалните си партньори.
Дизайнерката не крие, че е имала множество афери по време на първия си брак. Стигала е до ситуация, в която Мик Джагър и Дейвид Боуи ѝ предложат тройка, която тя е отказала, понеже е ценяла приятелството си с двамата музиканти.
Фюрстенберг не се изкарва светица. Също като съпруга си и тя е имала многобройни сексуални завоевания, но твърди, че раздялата ѝ с Егон не се дължи на отворената им връзка, а на хорската реакция след отпечатването на статията в New York.
"Хората не бяха доволни, че им казахме нещо, което не искат да чуят - че бракът е адска скука", споделя модната икона.
Даян обаче допуска и че е възможно Егон да е станал по-кисел към нея, защото през 1974 г. тя бележи феноменален успех с дизайна на култовата си рокля "Прегърни ме". Кройката е страшно иновативна и се купува като топъл хляб, понеже отговаря на търсенията на жените тогава.
В средата на 70-те масово дамите работят, но се стремят да се обличат женствено, а роклята "Прегърни ме" е перфектна за целта - подчертава женствените форми, но е удобна за носене в офиса.
С представянето на роклята Фюрстенберг застава на гребена на вълната и се задържа десетилетия там.
Въпреки че в модата тенденциите идват и си отиват постоянно, роклята "Прегърни ме" успява да запази статуса си на символ и да се купува от няколко поколения жени.
Серията ѝ от постижения продължава до 2020 г., когато бизнесът на Фюрстенберг се изправя пред най-голямата си криза.
Принудена или да продава, или да съкрати драстично производството си, дизайнерката решава да закрие огромна част от своите заводи и да си намери съдружник, но да не позволява наследството ѝ да се влее в огромен луксозен конгломерат.
Желанието на Фюрстенберг е бизнесът ѝ да остане семеен и макар че изживява тежки финансови времена, съумява да запази мажоритарния дял в модния си бранд.
"На всеки около 20 години младите хора ме откриват отново. Идват нови и нови деца, а хубавото е, че аз си оставам все същата", шегува се дизайнерката и продължава: "Минала съм през какви ли не трудности, но положителното е, че поне имам интересни истории, които да разказвам на внуците си".