Имаше времена, в които Джулия Робъртс бе считана за най-голямата филмова актриса в света. Тя беше любимката на Америка и всеки път, в който се усмихнеше с 24-каратовата си усмивка, успяваше да повдигне настроението и на най-суровите циници.
В периода от 1997 г. до 2000 г., шест филма подред с участието на Робъртс натрупаха повече от 100 милиона боксофис, като кулминацията бе "Ерин Брокович" - драма за самотна майка на три деца, която се бори срещу мощна енергийна корпорация. Робъртс получи 20 милиона долара за участието си във филма, който събра необяснимите $256 млн. в световен мащаб и й донесе "Оскар" за най-добра актриса.
Носи се легенда, че когато Джордж Клуни и Брад Пит разбрали, че тя ще се присъедини към актьорския състав на "Бандата на Оушън", те й изпратили картичка, в която пишело "чухме, че взимаш по 20 на филм". В плика имало банкнота от 20 долара - закачка с голямата й заплата. Закачливи копелета.
Но след пикантното й участие като дръзка южняшка дебютантка във "Войната на Чарли Уилсън",
нещата не вървят толкова добре за Робъртс
Пример за това са романтичната комедия с чудовищен състав "Денят на влюбените", който вероятно бе направен като услуга на режисьора на "Хубава жена" Гари Маршъл; разочароващо баналният и неразбран "Яж, моли се и обичай"; и миналогодишната адаптация на приказката за Снежанка "Огледалце, огледалце", който бе изключително помпозен, но му липсваше реално съдържание.
А дори на истинските фенове на киното ще им бъде трудно да си спомнят за "Светулки в градината" или "Лари Краун".
Което ни довежда до настоящето. 45-годишната Робъртс успява да излезе от филмовото заточение с неповторим хъс, благодарение на вероятно най-изтънченото екранно участие за цялата й кариера в лицето на "Август: окръг Осаж", който направи световния си дебют на международния филмов фестивал в Торонто в понеделник вечерта. Изпълнението й е същински майсторски клас по деконструкция, а ролята затваря цикъла на кариерата й - от "Стоманени магнолии" до поразителното й настояще.
Актьорският състав на филма е като "Кой кой е" в Холивуд
Базиран на едноименния роман-носител на награда "Пулицър" от авторката Трейси Летс (който пък на свой ред е вдъхновен от романа на Дюма "Дамата с камелиите"), филмът се съсредоточава върху разпадащото се семейство Уестън от Поухъска, Оклахома.
Бевърли (Сам Шепърд) е успял поет, който е окован в така нареченото от него "зло споразумение" с проклетата си съпруга Вайълет (Мерил Стрийп). "Жена ми гълта хапчета, а аз пия," обяснява той на новонаетата им гледачка Джона. Вайълет страда от рак на устата и е във финалните етапи на химиотерапия, която е поразила голяма част от косата й (но това не й пречи да пуши като комин).
За да поддържа външния си вид, тя носи тъмна перука и черни очила, и прилича на Дилън в периода около 1966 г..
Когато Бевърли изчезва, Вайълет се обръща към трите си дъщери за подкрепа. Барбара (Робъртс) пътува от Колорадо със съпруга си Бил (Йън Макгрегър) и 14-годишната им дъщеря Джийн (Абигейл Бреслин); Карън (Джулиет Луис) идва от Флорида със своя годеник (Дърмот Мълруни), каращ Ферари и слушащ ретро-хитове от 80-те и 90-те; и Айви (Джулиан Никълсън) наминава от близко градче.
Кланът Уестън е допълнен от сестрата на Вайълет Мати Фей (Марго Мартиндейл), съпругът й Чарлз (Крис Купър) и техният безхарахтерен син Литъл Чарлз (Бенедикт Къмбърбач). Всички те се събират в семейния дом на Уестън и в период от няколко дни на бял свят излизат някои позабравени призраци.
"Август: окръг Осаж" е режисиран от бившия създател на "Спешно отделение" Джон Уелс, въз основа на едноименната пиеса на Летс, и е продуциран от Джордж Клуни, който получава първия си пробив в гореспоменатия сериал на Уелс.
Стрийп, разбира се, се очаква да получи купища награди заради зрелищното си участие, което включва поредица далеч не толкова блестящи кадри в близък план и умопомрачителна 20-минутна сцена, в която тя разсъблича с думи всеки един член на семейството с хищна невъздържаност.
Но изпълнението на Робъртс е най-изненадващо
Вайълет успява да прегази двете си по-малки дъщери, но Барбара й отвръща за всеки удар под кръста. Тя е както цапната в устата като майка си, така и измъчена душа като баща си. "Слава богу, че не можем да предвиждаме бъдещето," казва тя на дъщеря си. "Ако можехме, никога нямаше да ставаме от леглото".
Бил има непоследователно - и относително небрежно - присъствие в живота на дъщеря им, което оставя Барбара в ролята на дисциплиниращия родител. Още по-лошо, той се отчуждава от коравосърдечната си половинка в компанията на значително по-младата си секретарка.
За разлика от трагичната жертва, която Робъртс изиграва в "Стоманени магнолии" през 1989 г. - филмът, който за първи път й донесе слава, Барбара се държи като здравеняк с език на каруцар. Тази Джулия Робъртс няма да спечели симпатиите на родителите ви - тя е жена, изпълнена с презрение.
В разцвета на своята кариера Робъртс бе известна като веселата, но експлоатирана от всички девойка,
американското момиче, с което всички се асоциираха
Тя е била трагичната героиня, проститутката със златно сърце, изтормозената съпруга, другата жена, лабилната филмова звезда. Но Робъртс винаги е била най-добра в играта си, когато е войнствена, посочвайки два средни пръста на нашето възприятие за нея. Подобно на "Ерин Брокович" или "Отблизо", нейната роля в "Август: окръг Осаж" е блестящо допълнение към безупречно чистия й имидж и екранната й роля на жертва.
Не вреди и това, че виждаме демонстриран целия мащабен актьорски талант на Робъртс, независимо дали разказва забавна история за това как Вайълет вкарала тайно лекарства в една болница в бельото си, или пък влиза в препирня с майка си, крещейки "Яж си шибаната риба!".
Това е най-неподправеното и най-уверено изпълнение в кариерата на Робъртс. Добре дошла отново в меката на киното, мадам!