През април тази година АвтоВАЗ отбелязва горда годишнина - 70 години от пускането на пазара на ВАЗ-2101 или по-позната като "Жигули".
Очаква се заводът в руския град Толиати да отбележи годишнината подобаващо и донякъде изненадващо - като представи чисто нов модел "Лада". За нея витаят слухове още от 2024 г., когато на изложение в Петербург беше загатнат профила на новия автомобил.
Тогава представители на АвтоВАЗ заявиха пред руските медии, че колата ще се позиционира малко по-високо от "Лада Веста" и "Лада Гранта".
Сега знаем, че тя ще се нарича "Лада Искра" и ще се предлага като седан, кросоувър и комби.
За да подгреят преди официалната премиера, от Толиати пуснаха няколко кадъра на руския президент Владимир Путин до "Лада Искра", а според ТАСС държавният глава е казал, че автомобилът е много красив.

Подобен ход, подплатен с подходящите кадри, за повечето руснаци е по-мощен от която и да било друга реклама. Освен това АвтоВАЗ подчертават, че моделът ще се изработва на изцяло нова и изцяло руска платформа.
Най-слабата му версия е с 90 конски сили, а най-мощната - със 106 конски сили. Всички версии ще се предлагат единствено с ръчна скоростна кутия, като за по-базовите варианти тя ще е петстепенна, а за по-високия клас - шестстепенна. Автоматик - след като паднат санкциите. Евентуално.
За сметка на това АвтоВАЗ са използвали само руски и китайски части, с което се гордеят.
••• "Лада Ока" - малка, сладка, бавна и... смъртоносна. Повече за нея четете тук:
Още на пръв поглед обаче "Лада Искра" изглежда някак позната. Даже твърде позната.
Причината е в поразителните сходства с Dacia Logan, а в кросоувър варианта - с Dacia Sandero. И двете предложения на Dacia преди войната в Украйна се произвеждаха на руска територия, затова се появиха съвсем уместни спекулации, че АвтоВАЗ са използвали неправомерно платформата.
След това са променили с по няколко сантиметра размерите и се е получила "Лада Искра".

За купето на новия модел все още няма особено много информация. От завода подчертават, че на таблото ще има "мултифункционален електронен панел", само че избягват да го нарекат инфотейнмънт, на-вероятно заради липсата на роден софтуер или достатъчно правдоподобен китайски заместител.
Надяваме се този път технологиите да са стигнали дотам, че да има поне предпазни колани и въздушни възглавници.
••• "Ладата на шефа"? Да, за това чудо на руската инженерна мисъл разказваме тук:
АвтоВАЗ планира още през юни тази година да покаже и нов кросоувър вариант на "Лада Веста".
Той ще трябва да е подходящ за провинциалните региони на Русия, където пътищата изискват голяма проходимост, издръжливост и евтин ремонт, в случай, че се наложи.
Цената на "Лада Искра" също се очаква да е народна - около 27 хил. лева за базова версия.
Остава въпросът дали Русия и инженерите ѝ сами разработват автомобилите с малка помощ от братски Китай, или се опитват да се възползват от последната работеща техника, изостанала, след като западните концерни напуснаха.
И дали в новата ситуация руската автомобилна индустрия няма да получи едно рамо от изненадваща посока - тази на САЩ.