Плакати с цинични фрази като "Pussycash" и "Искате ли мръсни мобилни долари?" създават погрешна представа за не толкова провокативните теми на разговорите във фоайето на скъп лондонски хотел.
Основните дискусии се въртят около "честотата на кликовете", "конверсиите" и "монетизацията на трафика" - все болни въпроси за участниците в XBIZ EU - международна конференция, посветена на деликатната тема как се печели от порнография.
В глобалния бизнес с развлечения за пълнолетни назряват големи промени
Скорошното лансиране на интернет домейна .xxx, продажбата на адреси в който стартира през септември, бележи новия стремеж към порядъчност на хората от бранша. (Въпреки че решението за домейна идва в края на ожесточен дебат, който изостри критиките към регулаторните органи в Интернет).
Но лесният начин, по който Интернет удовлетворява апетита на хората за порно (поне досега) определено свеждаше до минимум склонността им да плащат за него. Изобилието от безплатна плът на сайтове, чиито имена обикновено завършват с "-tube" (и където сърфиращите гледат и качват онлайн видеоклипове), разруши старите бизнес модели.
Компаниите се консолидират, а праговете на входа стават по-високи - заради нови технологии и по-сръчни конкуренти.
Старите порнократи се борят за оцеляването си. Акциите на компанията за развлечения за възрастни Private Media Group, листвана на фондовата борса NASDAQ, са паднали от $10 преди десет години до под 70 цента в наши дни. Доходите от абонаменти са оскъдни, а продажбите на еротични DVD са спаднали с 70% в целия бранш през последните 5 години, твърди Стивън Хирш, основателят на Vivid Entertainment, който е нещо като Бил Гейтс на порното.
Неговата стратегия е да се концентрира върху специализирани продукти – като секс-записи на знаменитости, или порнографски пародии. Други големи марки като Hustler и Playboy избраха диверсификацията и вече печелят от името си почти толкова, колкото и от съдържанието си. Playboy например получават комисионна от популярното "зайче" от логото си, което краси дрехи и други потребителски стоки по цял свят. Една от най-печелившите съставки на бизнеса на Hustler пък е казиното им в Лос Анджелис.
Новите звезди на XXX видеото печелят от промо клипове, възбуждащи... любопитството
Manwin, канадска фирма, която притежава най-голямата в света мрежа от сайтове за възрастни, е сред изгряващите звезди в порнобизнеса. Групата се развива бързо и сега притежава седем от най-посещаваните "-tube" видеосайтове, както и такива с платен достъп и сайтове, предлагащи шоута пред уебкамери.
Фирмата използва техническо ноу-хау за повишаване на продажбите, но не съхранява и не продава данните на потребителите си. От фирмата твърдят, че са установили оптималното времетраене за безплатните промо-записи в различните ниши: достатъчно дълги, за да възбудят зрителския... интерес, но все пак не твърде дълги, за да може той охотно да плаща, за да получи повече.
Изгряващите предприемачи в порното вече трябва добре да познават новите технологии
Сайтовете с уеб камери, чиито секс чатове на живо печелят от интерактивността, се справят забележително добре. LiveJasmin е приблизително на 50-то място сред най-посещаваните сайтове в света - и е номер едно сред онлайн дестинациите за пълнолетни. Печалбите на компанията, притежаващи сайта, са се повишавали с между 10 и 20 на сто всяка година, след дебюта й през 2001.
Мобилната революция идва и в еротиката: мнозина гледат порно на iPhonе
Много от хората в бранша казват, че мобилните технологии са бъдещето. Те достигат до потребителите в части от света, където Интернет достъпът е оскъден, коментира Тери Джаксън от Adultmoda, компания за мобилна реклама в порносайтове. Неговата фирма е показала 4 милиарда мобилни реклами през януари тази година. През август цифрата е била двойно по-висока. Strictly Broadband, британска компания за видео по поръчка, твърди, че половината от доходите й идват от продажби на видео за iPhone, а от устройството произлизат към 30% от техния трафик.
Все пак не всички приветстват промените с отворени обятия
Критиците на домейна .xxx казват, че той улеснява цензурата - и че съществуването му е вид изнудване на фирмите, които са принудени да купуват още уеб адреси, за да защитят своята марка. Стюърт Лоули, ръководител на компанията-регистратор, стояща зад домейна, е на различно мнение: "Бизнесът с еротика има опетнена репутация и ние се опитваме да натиснем бутона за рестарт."
Той желае да изгражда доверие: .xxx ще бъде единственият домейн от най-високо ниво, който ще осигурява безплатно сканиране за вируси на всичките регистрирани в него сайтове. Също така той планира да създаде система за разплащания, подобна на iTunes и PayPal, която ще предпазва данните на потребителите и ще им позволява да купуват конкретно съдържание, вместо да плащат месечен абонамент.
Доколкото желанието за масовизация остава пътят към успеха на свободния пазар, бъдещето на бизнеса със съдържание за възрастни изглежда гарантирано. Някои смятат сайтовете с безплатно порно за дар свише, тъй като те привличат хората свикнали да потребяват еротика. Делът на търсенията в Google, включващи думата "порно", се е утроил от 2004 г. насам.
Експертите обаче имат разногласия до каква степен притеснителните теми в порното се отразяват върху човешкото поведение. Те със сигурност вече са изместили границите на нормалното към по-екзотични практики в леглото - и към нови моди в интимните прически (или пълната им липса).
За да бъде наистина пълнолетна, може би ще се наложи порно индустрията да признае искрено и страничните си ефекти.