Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да играем игрите директно през YouTube: Нова епоха в гейминга или чудо за три дни?

Представянето на Google Stadia на Game Developers Conference предизвика огромен интерес и множество анализи и прогнози
Представянето на Google Stadia на Game Developers Conference предизвика огромен интерес и множество анализи и прогнози

След месеци на мъчително очакване, Google най-сетне анонсира своя план за навлизане в гейминга.

Наречена Stadia, платформата събира играчи, разработчици, създатели и зрители на съдържание чрез милиони едновременни връзки към глобална мрежа от сървъри под шапката на гиганта.

Не е магия, а технология

На практика това означава, че може да последвате линк, включително и в YouTube видео, и чрез стрийминг ще играете всяка видеоигра - без значение колко тежка графично - само след пет секунди. Може да играете на стария си лаптоп, на тромавото домашно РС, на смартфона или таблета си или на умния телевизор у дома. Може да започнете игра на едно устройство, след което да се прехвърлите на друго, и прогресът ви винаги ще се запази. Не се нуждаете от никакъв хардуер с изключение на един простичък контролер, който се свързва по WiFi директно със сървърите, а не с някое определено устройство. Контролерът на Google, който дори няма свое име, изглежда доста стандартно, но се свързва с облака чрез Wi-Fi, за да няма забавяне в отразяването на командите. Той също така позволява на играчите да стриймват геймплей с помощта на конкретен бутон и да поискат помощ при прогреса в играта директно от разработчика. Ако имате съществуващ USB контролер, който използва стандарта HID, той също ще работи.

Предварителните тестове на платформата под името Project Stream от миналата зима бяха с картина в 1080p при 60 кадъра в секунда. В завършен вид обаче, Google ще се прицели в 4К при същия брой кадри. Най-ниската резолюция, до която компанията е склонна да падне, е 720р. Що се отнася до графичната мощ, Stadia обещава цели 10 терафлопа срещу 4.2 терафлопа за PS4 Pro и 6 терафлопа за Xbox One X. Освен това, Google загатва, че работи по "много хитра технология", която да запази прогреса на играчите в случай, че интернет връзката прекъсне внезапно.

Още по-социален гейминг

Stadia очевидно е замислена с идеята да бъде отправна точка към света на социалния гейминг. Имате много по-голяма свобода в гледането на YouTube съдържание, включително и опция за плавно - поне на теория - преминаване от зрител към играч. Може да следите любими YouTube канали и да играете със създателите на съдържание. С едно натискане на бутона на контролера активирате Google Assistant, ако имате нужда от помощ. Той засича коя игра играете и ви показва най-подходящия YouTube клип, за да видите как да минете дадено ниво. Google планира да интегрира Stadia в най-важните си услуги. Вашият Gmail акаунт дори ще бъде използван за логване в Stadia.

Кога и къде ще стартира Stadia най-напред?

Следващите анонси около платформата навярно могат да се очакват около Е3 през юни. Засега Google не е потвърдил участие на изложението, но едва ли ще пропусне да използва форума, за да привлече повече внимание. Все пак, сегашните планове предвиждат премиера до края на 2019 г., така че няма много време.

Що се отнася до зоните, където Stadia ще бъде достъпна най-напред, това са Съединените щати, Канада, Великобритания и "по-голямата част" от Европа. Без да сме сигурни засега, навярно България няма да влезе в това покритие - у нас Google Stadia най-вероятно ще дойде по-късно.

А колко ще струва?

Засега Google отказва да коментира цената на услугата. От една страна, гигантът може да потърси консервативен подход и да я закрепи на ниво, сравнимо с традиционните тарифи в РС пространството на Steam. От друга обаче, може да реши да поиска месечна такса равна или по-голяма от това, което Netflix таксува. Това ще бъде по-рискован вариант и със сигурност разработчиците и издателите няма да са доволни. Не е ясно как ще се разделят и приходите между тях и Google.

Време за неудобните въпроси

Разбира се, има и много въпросителни, както и трудни въпроси. Как ще изглеждат модовете в света на гейм стрийминга? Как ще се запазват и колекционират игрите, ако изобщо няма физически носител? Какво ще се случи, ако Google хвърли цялата си финансова мощ за Stadia и монополизира пазара така, както прави това с интернет търсенето и рекламата? А може би най-притеснителният въпрос е какво изобщо ще се случи на гейминг индустрията, ако по-късно гигантът реши просто да се оттегли?

Непосредствено след анонса на Stadia геймъри и журналисти се съсредоточиха най-вече върху техническите аспекти. Това бе и частта, върху която Google даде най-много подробности, така че бе естествено хората да питат преди всичко за латентност при връзката с контролера, скорост и това какво ще е възможно днес и след няколко години. Обаче всеки, който познава историята на Google не може да не се притесни, имайки предвид начините, по който компанията води своя бизнес. През годините Google има неприятния навик да започва и изоставя инициативи, продукти и услуги, като се започне от опита за алтернативна социална мрежа Google+, та се стигне до Google Reader, Google Health и още много други. Дори опитите за осигуряване на високоскоростен интернет с Google Fiber - нещо, което е ключово за всяка форма на стрийминг - се сблъскаха с инфраструктурни препятствия.

Един въпрос обаче не съществува поне за момента и това са амбициите на Google.

Няма съмнение, че интернет гигантът е напълно сериозен в заявката си да участва активно в бъдещето на гейминга. Като имаме предвид току-що дошлия анонс на Apple Arcade и плановете на Microsoft да представи повече своите стрийминг идеи на Е3 2019, тази година се очертава като знаменателна за начина, по който ще играем игри години напред.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените