Провалите в автомобилния бранш не са рядко явление - понякога отнема години на опити с различен дизайн, двигатели и части под капака, за да се постигне успешен модел.
Но има и коли като AMC Gremlin, които са едновременно шумен неуспех, но и страшно популярни, обичани, купувани, а в момента дори са и колекционерска находка. Автомобилът изцяло отговаря на името си - изглежда странно, функционира странно и невинаги е особено ефективен в дейността си.
American Motor Company представя Gremlin през 1970 г. с идеята за пъргава компактна кола.
По онова време Gremlin среща пряка конкуренция в лицето на Volkswagen Beetle и Toyota Corolla, което говори достатъчно пред какви трудности се изправя автомобилът.
Производителите обаче се надяват да привлекат купувачите с модерни за времето си екстри като FM радио, панорамен покрив, предни дискови спирачки и спортно наклонен волан.
Въпреки това външният вид на колата е странен дори и за 70-те години на миналия век. Тя има нисък профил, непропорционално издължен преден капак, малко двуместно купе и хечбек. По-евтината версия дори не разполага с врата на багажника и багажът влиза през една от страничните врати.
Gremlin първоначално се предлага в две версии - по-слаба със 132 конски сили и по-мощна, която достига 150 конски сили. И двата случая успява да вдигне от 0 до 100 км/ч за по-малко от 12 секунди, благодарение на шестцилиндровия двигател.
Всичко това пристигало за американските клиенти на цена от 2300 долара за най-базовата версия.
В годината, в която Gremlin е за първи път на пазара, са продадени 53 480 бройки, което си е впечатляващ успех.
Три години по-късно общата бройка продадени коли е над 131 900, като се има предвид, че AMC трудно достигат до пазари, различни от северноамериканския. Все пак Gremlin се намира и в Южна Америка, Великобритания и Австралия.
Цифрите обаче не бива да ви бъркат - Gremlin е сред най-шумните провали на AMC, а според някои автомобилни специалисти моделът дори бележи началото на края за компанията.
Абсурдният дизайн се дължи на факта, че предната част е дело на един инженер, а задната - на друг, и това обяснява защо Gremlin изглежда да е сглобяван от два отделни автомобила. Дори името на модела е като предсказание за провал, защото гремлините са известни като създания, които обожават да трошат машини.
Притежатели на колата са обезпокоени, че тя харчи гориво като за далеч по-голям по габарити и представяне автомобил.
Водачите се оплакват и от непрактичното решение за багажника, който реално няма капак, а чуплив и не особено добре закрепен прозорец. По-скъпата версия разполага и със задни седалки, но возенето на тях се случва, само ако пътниците са приведени на две.
Затова и не е учудващо, че през 1978 г. производството на Gremlin е окончателно прекратено и от AMC се насочват към производството на по-изпипани модели.
Както много подобни автомобили обаче, и Gremlin с времето се превръща в колекционерска находка. По информация на Hot Cars най-скъпият образец от модела може да се продаде за около 23 хил. долара, при това без гаранция в какво състояние е.