Спомняте ли си времената, когато Citroen даваше всичко от себе си, за да не прилича на останалите производители? И когато бе компания с технологична насоченост и интересен дизайн? Е, ако не си спомняте, това е най-вероятно, защото знаете какво е Playstation.
В оправдание на невежеството на най-младите сред нас ще кажем, че в последните години французите отстъпиха от смелия си дизайн и техническите иновации и се превърнаха в мейнстрийм-производител.
През 2010 г. Citroen даде знак, че още има пулс. Представена бе линията DS, която се превърна в нещо като "марка в марката". Тази линия едновременно трябваше да напомни на легендарния едноименен модел, наричан още "богинята", но и да зададе нова дизайнерска насока с девиза "anti-retro". За разлика от други производители в сегмента на малките коли като Fiat, Mini и Volkswagen, французите не потърсиха вдъхновението си в миналото, а решиха да бъдат смели и модерни с четките.
DS3 бе пионерът в гамата и не блестеше толкова с технологии, колкото със стил и възможности за индивидуализация. Последва DS4, базиран също като DS3 на съществуваща платформа.
А сега дойде ред и на третият модел - DS5, с който всяка срамежливост е окончателно забравена. Това е и моделът, който, подобно на DS от миналото, залага не само на външния си вид, но и на интересни технологии. С него на пазара бе въведена дизеловата хибридна технология на марката, наречена HYbrid4 и позната и от моделите 3008 и 508 на Peugeot. При нея традиционен турбодизел, задвижващ предните колела, е комбиниран с електромотори, задвижващи задните, което едновременно намалява разхода на гориво и вредни емисии и осигурява псевдо двойно предаване за настилки с по-ниско сцепление. Освен с него, DS5 се предлага и с два турбобензинови мотора с обем 1,6 литра (155 и 200 к.с.) и два дизелови с обем 1,6 и 2 литра (112 и 160 к.с.).
Тестовият ни автомобил бе оборудван с може би най-подходящият агрегат - 2-литровия турбодизел със 160 к.с. В комбинация с шестстепенния автоматик задвижването е добре премерено, демонстрирайки достатъчно мощност и воля при изпреварване, но и премерен среден разход от около 8 л/100 км. Ако това число ви се стори високо (вярвайки на официалното твърдение на производителя за 6,1 л/100 км), имайте предвид, че автоматикът, относително високото тегло от 1540 кг и по-високото челно съпротивление дават своя принос за увеличаването разхода в реални условия.
На пътя Citroen DS5 има присъствие, поне визуално. Формите му са това, за което мечтаехме, когато бяхме малки момчета. Външният дизайн е повече от нестандартен, което е подчертано от факта, че на практика липсват логични линии. Явно дизайнерското отделение на Citroen е прокетирало DS5 след добре прекаран летен отпуск.
Отвътре дизайнерите също са получили пълна свобода за въображението си и са изпълнили мисията си - няма нито една ретро линия, а само модерни щрихи. Сред най-впечатляващите елементи са страхотните седалки и разделеният на няколко части прозрачен стъклен покрив. Разбира се, когато дизайнерите взимат решения, инженерите трябва да заличават някои пропуски: липсата на добра видимост назад е поправена с поставянето на паркинг-сензори (опция в най-ниското ниво на оборудване).
Но истинските проблеми за DS5 идват не от нестандартния дизайн, а от неясната му същност. Автомобилът е направен на базата на компактния С4, но никой не може да каже точно какъв тип кола е - ван, комби или хечбек. За да бъде ван, му липсва простор в салона, за да бъде комби багажникът не е достатъчно обемен (458 литра е под обичайното за средния клас). Не е и компактен хечбек, защото дължината и теглото му го качват поне един клас нагоре (сигурно затова има и 5-ца в името му).
Известно раздвояване на личността има и в пътното поведение на DS5. Късайки всякакви традиции с миналото и с клишето, че автомобилите на Citroen возят меко, DS5 демонстрира неочаквана твърдост в окачването. Но, разрушавайки комфорта, особено чувствително усещано на лоши български пътища, инженерите на Citroen не са постигнали пълен успех в динамиката. Каросерията не е лека, а воланът не дава почти никаква информативност за това, което се случва под предните колела. Истински амбиционираните водачи ще останат разочаровани, така както и тези, които очакват комфортна возия.
На ниво безопасност DS5 е в добра форма. В серийното оборудване присъстват задължителната система ESP, както и 6 въздушни възглавници. Налични са и втората генерация на асистента AFIL, предупреждаващ водача при неволно прекосяване на маркировка, автоматични дълги светлини, head-up дисплей и допълнително осветяване на завоите при скорост до 40 км/ч.
Citroen DS5 е като продукт на емоциите на няколко богини. Докато едните са били щедри в раздаването на пищни форми, другите са излели гнева си в окачването. Характеристиките на автомобила са като ярки петна от различни цветове и едни ще харесат една от тях, други друга. Със сигурност DS5 заслужава похвала за едно: желанието да избяга от мейнстрийма.