Шансовете за оцеляването на популярната шведска автомобилна марка Saab рязко намаляха в края на 2011, когато компанията подаде документи за банкрут и защита от кредиторите. Преди това собствениците на компанията опитаха да я спасят чрез китайски капитали, но този ход бе блокиран от General Motors - предишният собственик.
Според последните информации от Швеция обаче, надежда все още има - кандидат-купувачите на Saab вече са двама, при това, GM едва ли би имал нещо срещу тях. На първо място е анонимен кандидат от Турция (най-вероятно с подкрепата на турското правителство), а освен него за Saab ще се бори и индийският автомобилен производител Mahindra - може би това ще е успешната стъпка в стратегията на индийците за съживяването на популярната доскоро марка.
GM успя да блокира всички опити на китайските кандидати за Saab и в това има логика - американците не искат технологиите, използвани при производството на шведските автомобили да попаднат в „неправилните" ръце. Изключение от това правило се допуска само за SAIC - официалният партньор на GM в Китай.
В началото на 2012 трябва да стане ясно дали новите купувачи имат някакъв шанс. Според шведски медии, двамата синдици на Saab - Ханс Бергвист и Ане-Мари Пото са отказали среща с Ларс Карлстрьом, който представлява Mahindra. Предполага се, че двамата синдици искат да покажат, че Карлстрьом не е подходящият човек за тези преговори заради връзките му с руския милиардер Владимир Антонов.
Роденият в Узбекистан Антонов още през 2010 заяви, че иска да купи Saab, а той е основен заподозрян за фалита на банка Снорас, от която се предполага, че той и съучастниците му са източили над 300 милиона евро.
Все още не се знае нищо за действията на турския кандидат, но автомобилостроенето е един от важните отрасли в на турската икономика и държавата регулярно полага усилия за неговото развитие.
Предполага се обаче, че нито Mahindra, нито турците държат да купят и марката Saab. Новите кандидати се интересуват основно от производствените мощности, оборудването на завода за производство на автомобили и технологиите, които са собственост на компанията.
Така че може и да няма щастлива развръзка за Saab.