Хората са склонни да смятат, че причудливите идеи в концептуалния автомобилен дизайн на 20 век принадлежат основно на европейските производители. Това не е съвсем вярно, поне ако се съди по концептуалните модели, разработвани последните десетилетия на миналия век в Япония.
Луди, смахнати или просто напълно странни, идеите на водещите японски автомобилни компании остават ненадминати като въображение и иновативност и днес.
Вижте пет от най-откачените далекоизточни модели, някои от които така и не виждат бял свят в масово производство.
1962 Toyota Publica Sports
След като създават Publica през 1961 година - народната кола, вдъхновена от успеха на знаменития Фолксваген Костенурка (VW Beetle), от Toyota започват разработката на по-спортен вариант. Така се ражда модела Publica Sports, който може да се похвали с напълно иновативен спускащ се навес, който може да бъде и напълно премахнат при нужда. Този модел служи за прототип на Sports 800 и създава онова специфично нещо, което легендарно е известно като покрив тип Targa.
Toyota EX-III
Дебютът на тази интересна кола, продължение на EX-I, се случва по времето на Tokyo Motor Show през 1969 година. С издължено тяло и силно аеродинамичен дизайн, колата изглежда изумително. В допълниение тя се характеризира с изключително ниска констукция и силно скосени стени. Вместо врати от Toyota измислят механизъм, който едновременно с "отварянето" повдига и седалките, така че возещите се да могат да излязат спокойно от колата.
Nissan 126X
До 1970-та, когато е измислен този модел, от Nissan не са показвали концептуални идеи. Вместо да се хвали с дизайнерски решения, дотогава компанията е предпочитала основно да показва продукция, готова за пазара или пък модели състезателни коли.
Но когато конкурентът и основен враг Toyota обира овациите по време на изложението Tokyo Motor Show със своите концептуални модели EX, компанията Nissan се чувства предизвикана. Резултатът е 126X - автомобил, който освен странен дизайн и полегата предница, може да се похвали и с революционно външно осветление. Правилно познахте: онова, което прерязва предния капак подобно на гръбнак всъщност са светлини, които преминават от червено при спиране до зелено при пълно ускорение.
Mazda RX500
През 1970 от Mazda решават, че не могат да изостанат от тренда да се показват невиждани модели. С RX500 те представят революционен вид двигател. И за онези, които не могат да чуят невероятния автомобил докато той се придвижва, от Mazda го снабдяват с уникални задни светлини, по които може да се познае кога колата достига пълно ускорение.
Yamаha OX99-11
Много пороизводители се хвалят с това, че използват технологии от Formula 1 за своите автомобили, но в началото на 90-те от Yamaha отиват една стъпка по-далеч като през 1992-ра произвеждат спортен автомобил, която използва същия 3.5-литров V12 двигател, като настоящите автомобили тогава във Formula 1. Дизайнът на каросерията също е вдъхновен от външния вид на състезателните коли. Този симпатичен модел е продаден на частен копувач за сума около 800 000 долара, но амбициозният проект да се смесят спортните коли с тези на Formula 1 е към края си още в самото начало, поради липса на допълнителен пазарен интерес.
Honda Fuya-Jo
В следващите години японските производители започват да измислят все по-странни концептуални автомобили. Един от тях е и произведеният през 1999-та модел Honda Fuya-Jo (което в превод означава "Градът, който не спи"). Колата се цели в нишата на "парти хората, които се наслаждават докрай на нощния живот".
Колата е снабдена с табло, което върти DJ-ски плочи, както и с невероятна звукова система и плосък под, върху който да се танцува. Като добавка вътре в колата има барстолове вместо седалки... Направо е странно как подобно гениално чудо никога не е пуснато в масово производство. Но въпреки тази "незначителна" подробност, някой от уникалните идеи в дизайна на колата могат да бъдат намерени в по-късните автомобили на Honda, особено в онези, предназначени за по-младите поколения.