Над 6 часа офлайн и над 6 млрд. загуби за основателят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг.
Това е равносметката след падането на Facebook, Instagram, WhatsApp и останалите приложения на компанията в понеделник вечерта.
Според услугата за онлайн проучване Kentik сривът е започнал малко след 18:30 българско време, а около 2 часа сутринта интернет трафикът към сайтовете и приложенията на компанията е бил възстановен. Потребители от много страни съобщават, че сървърите на мрежата работят нормално и вече няма сигнали за проблеми.
Зукърбърг използва своя профил в социалната мрежа, за да обяви възстановения достъп и да се извини за неудобството на потребителите си.
След първите няколко часа на падането офлайн от компанията бяха принудени да използват официалния си профил в конкурентната платформа Twitter, за да обявят, че действително има "мрежови проблеми", които са довели до спрения достъп до сайтовете и приложенията.
Според New York Times дори служителите на Facebook не са имали достъп до електронните си пощи, вътрешните комуникационни системи са били изключени по време на 6-часовия срив. Спирането на редица системи е попречило на част от служителите, отговарящи за работата по възстановяването на мрежите, да работят по отстраняването на проблема.
Падането на приложенията на Facebook доведе до редица спекулации за хакерска атака над компанията или проблеми с Domain Name System (DNS) - система, която превежда имената на уебсайтове в IP адреси, които могат да бъдат прочетени от компютър.
Въпреки часовете на мълчание относно причините за срива, впоследствие Сантош Джанардхан, вицепрезидент по инфраструктурата на Facebook, публикува изявление, в което се казва, че компанията "съжалява за неудобството, причинено от днешното прекъсване на нашите платформи".
По думите му промени в конфигурацията на основните рутери, които координират мрежовия трафик между центрове за данни на компанията, са предизвикали проблемите със спирането на достъпа до всички услуги на Facebook.
"Това прекъсване на мрежовия трафик имаше каскаден ефект върху начина, по който нашите центрове за данни комуникират, което спря услугите ни", пише Джанардхан в изявлението си.
Сривът доведе до реакция на пазарите. Акциите на Facebook, която се приема за една от водещите компании в индекса на високотехнологичните дружества NASDAQ, се сринаха с близо 5% до цена от 326,23 долара. След пиковите стойности от началото на септември, в момента акциите на компанията бележат загуба от 15 на сто от стойността си.
Това се отрази и на личното състояние на Зукърбърг, като според оценките на сп. Forbes той е загубил 6,8 милиарда долара от богатството си. По този начин той пада до шестото място на най-богатите хора на света.
Причина за тези загуби на Зукърбърг е не само сривът в платформите му за няколко часа, но и сериозните проблеми, пред които компанията е поставена в момента с обвиненията в неглижиране на отговорността пред обществото за сметка на печалбата.
Бившата служителка на компанията Франсис Хауген, която се оказа източник на изтичанията на информация към Wall Street Journal за поредицата им от разкриващи материали за неглижиране на проблеми във Facebook и Instagram, излезе с лицето си и в интервю за предаването "60 минути" по CBS и разказа от първо лице за нередностите, които е видяла сама.
Според нея никой от отговарящите за социалната мрежа хора не е изначално злонамерен и никой не цели да причинява вреди, но самите приоритети в компанията са неправилно подредени. Така, когато мениджърите там са поставени пред избора между печалбата и обществения интерес, изходът винаги е един и същ.
"Нещото, което виждах във Facebook отново и отново, беше, че имаше конфликти на интереси между това, което е добро за обществеността, и това, което е добро за Facebook, и Facebook отново и отново избираше да приоритизира собствените си интереси, като например да печели повече пари", коментира Хауген.
Сега предстои тя да се яви пред Сенатската комисия, занимаваща се с вредното влияние на социалните мрежи върху децата и тийнейджърите, която вече изслуша глобалния ръководител на отдел по безопасността на Facebook Антигона Дейвис.
Тя беше притисната доста от сенаторите да обясни какви са действията на компанията за ограничаване на тези вредни ефекти.
Едно е сигурно - проблемите за Facebook далеч не са завършили с връщането им онлайн.