"Error 53" тайно унищожава iPhone, ремонтиран извън Apple

Ако наскоро сте ремонтирали iPhone 6 в неоторизиран сервиз и все още не сте видели страховития надпис на екрана "Error 53", значи имате късмет.

Грешката излиза при онези смартфони на Apple, чиито екрани или home-бутони са минали на ремонт при техник, различен от оригиналния.

Устройството влиза в постоянен режим на рестартиране след опит за ъпдейт на софтуера, което го прави практически неизползваемо. Сбогом, iPhone.

Доскоро съвсем малко хора извън технологичните среди бяха чували за проблема с т.нар. "Error 53" - обикновено той се получаваше при устройства, чийто homе-бутон с вграден четец за пръстов отпечатък е ремонтиран от "неофициален" сервиз или техник.

Сега обаче хиляди потребители на iPhone 6 се оплакват, че при ъпдейт до последната версия на операционната система на Apple - iOS9, софтуерът на телефона се чупи непоправимо.

Нещо повече - всички снимки или други данни, които са пазени в паметта на засегнатия iPhone, се губят безвъзвратно.

Британското издание The Guardian разказва случая на фоторепортера Антонио Олмос - самоопределящ се като заклет фен на Apple - чийто iPhone е блокирал след ъпдейта до iOS9.

Олмос се намира на снимки в Македония в разгара на бежанската криза, когато изпуска телефона си и се налага спешно да го ремонтира, за да може да продължи да работи.

"Намирах се на Балканите, отразявахме кризата с бежанците през септември, когато си счупих телефона. За мен беше абсолютно наложително да го ползвам, затова го дадох в местен сервиз. В Македония няма фирмени магазини на Apple. В крайна сметка, хората поправиха екрана и home-бутона, и всичко работеше перфектно", казва Олмос.

Месеци по-късно получава известие, че може да инсталира последната версия на операционната система на Apple, той прилага ъпдейта и след секунди телефонът му умира, като вади съобщението "error 53".

Когато Олмос носи iPhone-а си за ремонт в един от офисите на Apple в Лондон, служителите му казват, че не могат да му помогнат по никакъв начин, защото телефонът му неизползваем.

Налага се да плати 270 паунда за подмяна, което го вбесява.

"Това е нещо необяснимо. Как е възможно една компания умишлено да съсипва собствените си продукти и да не предупреди клиентите си предварително? Извън големите индустриализирани държави, всъщност почти няма официални Apple-магазини, затова повредените устройства се поправят основно от малки технически сервизи", коментира той.

От Apple излязоха със съобщение, че всъщност Error 53 не е бъг в системата, а целенасочена мярка за сигурност.

"Ние гарантираме защитата на данните от пръстовите отпечатъци чрез т.нар. security enclave (процесор за обработка и криптиране на дактилоскопичните данни), който е уникален за всеки отделен Touch ID - сензор. Когато вашият iPhone се ремонтира в оторизиран сервиз или във фирмен магазин на Apple и се постави нов четец на пръстови отпечатъци, новият сензор се синхронизира повторно с процесора", казват от Apple.

Те твърдят, че тази проверка за синхронизацията гарантира, че смартфонът и функционалностите на iOS, свързани със събирането на лични данни, не са компрометирани.

"Без нея сензорът може да бъде подменен със зловреден хардуер, така че защитените ви данни да се окажат достъпни за трети страни. Когато iOS засече грешка в синхронизацията, Touch ID (включително системата за мобилни разплащания Apple Pay) спира да работи, за да гарантира сигурността на устройството".

Всъщност, презастраховката на Apple по отношение на защитата на лични данни е напълно логична - компанията носи отговорност за опазването на чувствителната информация през системата си, благодарение на която потребителите от цял свят правят милиони парични транзакции всеки ден.

Но по-големият проблем е, че "презастраховката" не просто спира работата на Touch ID, а вкарва телефона в непоправим блокаж.

От Apple казват, че всеки техен клиент с подобен проблем може да се обърне за помощ към support-отдела на компанията, но въпреки това не е сигурно, че няма да ви се наложи да платите допълнителни такси - все пак ремонтът в неоторизиран сервиз представлява нарушение на гаранцията.

#1 goshko_hubaveca 06.02.2016 в 17:03:25

естесвения подбор ги раскарва от пазара тях и подобните им с бизнес модела умри другарче

#3 Skrita_Sila_M 07.02.2016 в 11:05:53

Докато има балъци, ще има уиски с фъстъци

#4 service ik 07.02.2016 в 13:28:06

За желаещите ето и малко пояснение: Още от времето на iPhone 5s, когато за първи път се въведе Touch ID техологията, се знаеше, че сензора не подлежи на подмяна или преобучаване, както твърдят от Apple. Това важи за всички техни устройства с Touch ID. Четеца за пръстовия отпечатък действително има сериен номер(контролна checksum-а), която е описана в процесора на апарата. Така при подмяна на home бутона се променя и серийния номер на бутона и процесора не може да го опознае. При обновяване на софтуера(software update) през менюто на телефона се проверяват всички модули от телефона(wi-fi, bluetooth, touch id...) за правилно функциониране, и ако има неработещи модули, софтуерното обновяване не може да продължи. Възможно е единствено чрез използване на компютър, но при това обновяване се прескача тази проверка и по време на обновяването се проявяват различни грешки, а при дефект на Touch ID - "Error 53". Съответно при дефект на Touch ID, независимо от причината за повредата на сензора, телефона повече никога няма да може да бъде приведен в нормално работещо състояние. При дефект на бутона и извършване на ремонт в оторизиран сервиз на Apple, не се подменя само дефектиралата част, а целия телефон или платка. Подмяната отново е свързана с загуба на информацията в телефона, тъй като производителя не носи отговорност за евентуална загуба на личните данни в апарата(това го пише в общите условия и лицензионното споразумение към крайния потребител). и като допълнение Колкото до конкретния частен случай и ремонт в неоторизиран сервиз и подмяната на бутон, клиента трябва да е предупреден за последствията от извършения ремонт.

#6 Qrio 07.02.2016 в 14:47:54

Service IK го е описал прекрасно. При нормален ремонт от оторизиран сервиз проблеми не би трябвало да има, но когато се ремонтира в кварталния гараж например е напълно възможно да се получат подобни грешки. Оторизирани сервизи в България ако не се лъжа има два - един в София и един във Варна. Не виждам защо за гаранционни проблеми се използват услугите на чужди сервизи. "Тайното унищожаване" си е доста добра защита на данните.

#9 Qrio 07.02.2016 в 15:04:47

От Creative Center Варна също не съм доволен - преди време батерията ми правеше проблем. Apple пуснаха сервизна програма за подмяната й и отидох да я проверят - казаха че няма проблем и всичко е точно. След две седмици пак отидох със същия проблем, направиха същата проверка и ... естествено казаха че не е наред, което си беше ясно още предния път. Подмениха я, но нямаше нужда да ме разкарват два пъти. Доколкото виждам от статията, а и от други подобни статии в блоговете - Error 53 се появява когато се оправя нещо по сензора на Touch ID, а не по екрана. Когато целия модул се смени едва ли ще се появи грешката.

#10 la-marin 07.02.2016 в 15:49:18

Ма без Айфон си някъде между зелените еуглени и амебите. То това живот ли е?

#13 Qrio 07.02.2016 в 21:20:04

Айде пак отиваме към коментари кое е по-хубаво, по-евтино, по-качествено, по-бързо и т.н. Не разбирам какво ви пречат хората, които харесват марката? Да не би да давате вие да плащате? За над 7 години съм имал два модела - 3GS и в момента съм с 5. 3GS работи перфектно три години, без проблеми. 5 работи идеално вече над трета година, като изключим проблема с батерията, която беше лоша серия в някои модели на 5. И двата бяха без калъф и 5-цата е с леки следи от чукване тук-там, но без други забележки. Ако искам мога да го продам за доста добра цена. Взел съм си и двата заради качествената изработка; приложенията, много от които са в пъти по-добри отколкото на андроид и по-качествената според мен оперативна система. Много добре знам за какво си давам парите и какво ще получа насреща, въпреки на хартия по-добрите показатели на други. Само че когато Андроид достигне до нивото на оптимизация на iOS тогава може и да си помисля да премина. Не ми трябва 8 ядрен процесор и 4GB рам, които в крайна сметка да работят по-зле от (отново на хартия, защото тестовете със сигурност не показват такива резултати) "зверски добрия хардуер на Андроидите". Не слагайте всички под един знаменател, че вземат даден телефон само да са модерни. Абсолютни глупости и фенски заяждания са ;)

#14 Qrio 07.02.2016 в 21:22:55

Пояснявам, защото очевидно обърках: "Не ми трябва 8 ядрен процесор и 4гб рам, които работят по-зле от "зверски изостаналия хардуер на iPhone" Техническа грешка, но ставаше ясно какво исках да кажа ;)

#18 John Smith 08.02.2016 в 13:38:26

"Error 53 е наложително и гениално решение за защита. Но много хора не биха го разбрали. " Крумов, аз съм един от многото хора. Би ли обяснил, ако обичаш, от какво ме защитава Грешка 53 ? Благодаря предварително.

#19 boian 08.02.2016 в 14:42:33

Мерси за такава "защита". Според мен това е все едно ако крадец се опита да ти разбие сейфа в някой трезор, от банката да ти гръмнат сейфа , заедно с парите вътре. перфектната защита , баце Лични данни, ...ра ми Янко! Защо не блокират достъпа до данните, а преебават целия телефон? Защо няма система за уведомяване за проблема ПРЕДИ да ти скапят телефона? Защо не дават избор дали да приемеш тази "защита" или не? И какво го интересува Епъл , къде и как си ремонтираш личния си телефон? За кинти става дума , за кинти. За да те издоят още веднъж в ТЕХНИЯ сервиз. Но не са виновни те, като има балъци.......

#21 boian 08.02.2016 в 15:03:42

Изобщо не е "защита", според мен. На мен, повече ми прилича на наказание , че си използвал друг сервиз.

#24 boian 09.02.2016 в 15:36:16

Добре бе Крумов, разбрахме , че си паралия и гъзар. Винаги съм се чудел, защо от Епъл смятат клиентите си за балъци и как е възможно да печелят толкова от снобарията на така наречените си " фенове". Благодарение на теб вече ми се изясни.

#25 explorer 09.02.2016 в 17:54:04

Error 53 има смисъл само за хората, за които личните данни струват повече от стойността на телефона. Кой на колко ги оценява е съвсем друг въпрос. ... и освен това еднократната употреба далеч не е най-елегантното решение ;)

#29 explorer 10.02.2016 в 09:37:39

@#28, монетарното изражение на личните данни е приблизително равно на кредитния лимит на лицето ;)

#31 John Smith 10.02.2016 в 14:17:13

" един даже има телефон с копчета!" Начи, ако щете вярвайте, ама аз познавам човек дето има телефон с шайба и жица. И понеже телефона не е нагризан и няма грешка53, миналата година едни цигани - хакери от село Ягода, Пловдивско , му източиха банковата сметка.... Звънят му ,че син му катастрофирал , да даде 5 бона и ще го оперират.... Та искам да кажа ,че ако имаше тогава грешка 53 , можеше да спаси някой лев Пазете си личните данни Другари....и внимавайте с кой, какво говорите

Новините

Най-четените