Всяка година на Великден и в дните след това се поздравяваме с "Христос воскресе!", но рядко размишляваме върху идеята за възкресението. Освен когато не я срещнем в някой филм например.
Концепцията за връщането от смъртта след саможертва в името на другите е дълбоко залегнала в християнството, но съществува в редица други митове. А къде митовете оживяват, ако не в Холивуд?
На големия екран сме виждали какви ли не персонажи да се сблъскват със смъртта, но после да се измъкват от лапите ѝ за втори шанс. Най-често, за да довършат мисията на живота си.
Точно такива популярни филми, в които важно място има темата за възкресението, ви припомняме тук.
Умишлено пропускаме многобройните екранизации на Новия завет и историята на Исус Христос, които разказват по сходен начин библейския сюжет. Вместо това се фокусираме върху попкултурните образи, много от които създателите им са поставили в тази месианска рамка.
А списъкът надолу е и чудесен извор на идеи за поредната вечер с въпрос "Какво да гледаме", макар не всички да са подходящи за всякаква аудитория. Особено покрай Великден.
Нео в "Матрицата"

Култовата класика на братята (вече сестри) Уашовски е пълна с религиозни и митологични мотиви. Най-малкото хакерът Нео (Киану Рийвс) е смятан за Избрания, за когото в пророчество е предречено, че ще спаси човешката раса.
Неговото просветление започва, когато Нео разбира истината - че ние, хората, живеем в компютърната симулация Матрицата, а в истинския свят телата ни се използват за енергия от новите механични господари на планетата.
Хакерът бързо оставя скептицизма си и макар да отрича своето едва ли не божествено предопределение, проявява качествата на лидер, готов да се жертва за другите.
В края на филма обаче програмата Агент Смит (Хюго Уивинг) застрелва Нео в Матрицата, с което го убива и в реалния свят. Някак, да речем със силата на любовта, Нео се връща към живот и пръска (буквално) Смит, за да реализира потенциала си на Избрания.
На Нео му стана навик да възкръсва - беше съживен с помощта на много тънки сценарни конци и в четвъртия филм "Матрицата: Възкресения". Този филм обаче е така лош, че не искаме да ви припомняме нищо от него.
Алекс Мърфи в "Робокоп"

Филмът на Пол Верховен ("Зов за завръщане", "Първичен инстинкт") дава различен поглед към съживяването - как би изглеждало то, когато човек се превърне в машина, принудена да се подчинява на господарите си. Къде свършва човекът, къде започва машината - въпрос, на който както е тръгнало с Neuralink и други подобни проекти ще трябва да отговаряме след няколко години.
Полицаят Алекс Мърфи (Питър Уелър) има точно такава съдба - при изпълнение на служебния си дълг той е жестоко убит. Тялото му е предадено на технологичната компания OCP, която вгражда отделни части от Мърфи в роботизирано тяло.
Така полицаят продължава да служи на закона, макар и вече като машина, но много скоро спомените му започват да се проявяват и човешкото влиза в сблъсък с програмирането на машината.
И Ти в "Извънземното"

Класиката на Спилбърг също съдържа момент на възкресение, който обаче придобива малко повече смисъл, благодарение на новелизацията. Там е обяснено, че расата на извънземното е свързана с "всичко живо" и може да прехвърля живителна енергия от себе си към другиго (както се вижда, когато съживява растение).
Откъснат от средата си, И Ти губи сили и създава връзка с момчето Елиът. Когато обаче Елиът е застрашен, И Ти прекъсва връзката и привидно умира.
Това, което го връща към живот, е пристигането на неговите съпланетяни, от които отново може да черпи енергия.
Ерик Дрейвън в "Гарванът"

Една от по-мрачните кино истории с възкресение, когато то има за цел чисто и просто жертвата на човешкото зло да може да отмъсти.
Музикантът Ерик Дрейвън (Брандън Лий) и приятелката му Шели са брутално убити от банда в пропития с престъпност Детройт. Година по-късно гарван връща душата на Ерик в погребаното му тяло.
Съживеният мъж, вече почти неуязвим, жадува отмъщение и тръгва по петите на онези, отнели живота и любимата му, за да може един ден отново да почива в мир.
Историята беше разказана отново в други адаптации на комикса (да, по комикс е), както и в няколко продължения на оригиналния филм. Но истината е, че си струва да гледате само и единствено този от 1994 г.
Супермен в "Лигата на справедливостта: Режисьорска версия на Зак Снайдър"

Може би сте гледали "Лигата на справедливостта" (2017 г.) на кино и с право сте забравили филма. Няколко години по-късно Warner Bros. направиха нещо нечувано и пуснаха 4-часовата версия на оригиналния режисьор Зак Снайдър.
Там по малко по-адекватен начин е адаптирана класическа история от комиксите - за съживяването на Супермен (Хенри Кавил). Уж несломимият криптонец загина във филма "Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта", пронизан от чудовищния Дуумсдей.
Супергероите - начело с Батман - обаче не се отказват от идеята, че Супермен може да бъде върнат към живот, за да им помогне срещу друга извънземна заплаха. Съживяват го с т.нар. Mother Box - артефакт с огромна сила. Супермен първоначално действа агресивно, воден от инстинктите си, но бързо си спомня кой е и помага за спасяването на планетата...
...а после DC Studios решиха да рестартират филмовата си вселена и целият напън беше за нищо. Все пак визията на Снайдър за Супермен - този свръхчовек, дошъл от небесата и жертвал себе си за нас - е силно вдъхновена от религиозното поклонничество и си струва да се проследи в трите филма (вторият препоръчително, а третият - задължително в дългите режисьорски версии).
Гандалф във "Властелинът на пръстените: Двете кули"

Едно възкресение, описано първо в литературния оригинал, а след това преживяно от мнозина и през големия екран. Гандалф Сивия (Иън Маккелън) е вълшебник, един от петимата истари, изпратени в Средната земя, за да се противопоставят на злия Саурон. В първия филм от трилогията на Питър Джаксън - "Задругата на пръстена" - виждаме как вълшебникът пада към привидната си смърт след среща с древния Балрог в мините на Мория.
И тук присъства саможертва - Гандалф гарантира, че задругата ще се измъкне от Мория и няма да бъде последвана от балрога.
В "Двете кули" разбираме, че след края на този епичен сблъсък, вълшебникът се е преродил и отново броди из Средната земя, вече като Гандалф Белия - по-силен, по-мъдър и готов да поведе не само задругата, но и двете човешки кралства към последна битка със силите на Саурон.
Хари Потър в "Хари Потър и Даровете на смъртта: част 2" (2011 г.)

И като заговорихме за литература, дори Хари Потър се е връщал от отвъдното... в известна степен. На пръв поглед Хари е убит от Лорд Волдемор и се озовава в подобно на Чистилището място, където среща Дъмбълдор.
Така разбираме, че всъщност е загинала онази част от душата на самия Волдемор, която е живеела в Хари. Дъмбълдор обяснява на младия си колега, че има два варианта: да почива в мир или да се върне в тялото си.
Хари избира второто и го виждаме как се завръща в света на живите, за да се изправи отново срещу големия си враг и да довърши мисията на живота си.
Императора и Рей в "Междузвездни войни: Възходът на Скайуокър"

Оставихме най-лошото за накрая, да. В последния, девети филм от Сагата Скайуокър творческото безсилие и задкулисния хаос в Lucasfilm доведоха до завръщането на големия злодей в първите две трилогии - Император Палпатин.
Той всъщност е убит в края на "Епизод 6 - Завръщането на джедаите", когато ученикът му - Дарт Вейдър - го хвърля в шахта на втората Звезда на смъртта. Във "Възходът на Скайуокър" така и не получаваме обяснение как всъщност Палпатин е оцелял.
Точната реплика е - цитирам - "Някак Палпатин се завърна". Ето защо филмът не спечели "Оскар" за оригинален сценарий, ако сте се чудили.
Новелизацията на филма отново дава повече подробности. Според написаното в книгата Палпатин вече е знаел тайната към безсмъртието, която учителят му Дарт Плегиъс е търсил. Така духът му напуска падащото в шахтата тяло и отива далеч, в друго, предварително подготвено тяло, което да му сложи като временна обвивка. Хубаво, ама да го бяхте обяснили във филма...
••• Как преди години подредихме най-великите злодеи в "Междузвездни войни" - вижте тук:
Рей пък загива унищожавайки Палпатин, за когото по-рано е разбрала, че е неин дядо, но умира след положените усилия. Нейното собствено възкресение е по-бързо и ясно - Бен Соло използва Силата, за да я върне към живот, но изчерпвайки се така, че самият той да изчезне.
Защото някой някъде е решил, че две възкресения в един филм е добра идея. Но пък то във "Възходът на Скайуокър" и без това няма много добри идеи.
Сега стискаме палци след него "Междузвездни войни" също да възкръсне с някой наистина хубав филм.