Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато Google не знае, пита

Допитвайки се до дневните нужди на потребителите, Google са улеснили откриването на видеа от топа "как да направя това или онова" Снимка: Getty Images
Допитвайки се до дневните нужди на потребителите, Google са улеснили откриването на видеа от топа "как да направя това или онова"

Търсачката на Google реално не е застрашена от конкуренция. Но служителите от екипа й се безпокоят, че може би не отговарят на нуждите на потребителите. За да реши този проблем, естествено, Google трябва да знае какви са тези нужди.

Един от начините да добие това знание е чрез анализ на логове и проверка кои заявки са останали без отговор. Има обаче много неща, които хората желаят да знаят и от които имат нужда - но не питат за тях Google.

И как търсачката научава какви са тези нужди? Простичко: питат самите хора

От 2011 г. насам Google провеждат ежегодно проучване, за да научат какво наистина желаят да знаят хората, без значение дали интернет - гигантът го осигурява. Проучването е наречено "Дневни информационни нужди" ("Daily Information Needs"), но психолозите в компанията, ангажирани с проекта, го наричат просто DIN.

Ето как работи DIN проучването: Google набират доброволци, които се съгласяват да съобщават за информационните си нужди и въпросите, които ги интересуват. Осем пъти дневно на случаен принцип от компанията се обръщат към тях, а те незабавно съобщават въпросите, които ги измъчват в съответния момент.

В края на деня доброволците съставят обобщение на информационните си потребности, какво са направили, за да получат отговор на въпросите си и дали този отговор ги е удовлетворил. Изследването започва с 50 души през 2011 г., като броят им се увеличава до 1200 през 2012 г. - и през тази година не е много по-различен. Освен в САЩ, Google правят същото допитване и в други държави.

Оказва се, че хората имат доста разнообразни въпроси

В миналогодишното си проучване Google са събрали данни за над 25 000 различни запитвания. След това екипите на компанията са ги организирали в 1000 по-общи нужди от информация и допълнително са филтрирали броя им в 21 по-широки категории. Класирайки тези категории по приоритет, Google се ориентират накъде да насочат усъвършенстването на алгоритмите си за търсене.

Определено някои от нещата, които участниците в DIN желаят да знаят, не могат да получат отговор от Google още дълго време: сравнително често споменавана нужда от информация е нещо в духа на "Защо мъжете са такива задници?" или "Защо съпругът ми не пораства и поумнява?".

Но други търсения дават ценен ориентир на Google в опитите им да направят дейността си по-ефективна. В последното им изследване интересът на потребителите към различни видове транспорт и превози са спомогнали тази категория да се изстреля в челото на продуктовите приоритети на Google. Друга голяма информационна нужда, не твърде изненадващо, е прогнозата за времето.

Но дори толкова ясно дефинирани категории понякога са твърде сложни, тъй като хората в различните държави имат различни нужди, дори когато става дума за времето. Културните различия не е трудно да бъдат доловени в извадката от 1200 анкетирани американци и 300 японци за последния DIN.

В САЩ хората желаят да знаят кога ще дойде следващият влак или метрото. В Япония хората знаят, че влаковете са безупречно точни, но имат нужда от повече информация за ориентиране в самата сложна система за железопътен превоз.

Що се отнася до прогнозите за времето, американците желаят информация, която да им помогне да се облекат подходящо и да планират как да стигнат до офиса и обратно. Японците искат да знаят нивото на влажност във въздуха и кога ще преобладава слънчево време - защото те по-често простират прането на открито.

Идентифицирането и анализирането на тези резултати определя приоритетите на Google в развитието на продуктите им

В първото такова изследване една от най-високо класиралите се категории е желанието хората да научат "как да" изпълняват определени задачи. Така че Google са улеснили откриването на видеа "как да направя това или онова" от YouTube и други източници, като са им дали по-голям приоритет в търсенето.

В резултат на това тази категория е намаляла като приоритет в следващите DIN проучвания.

Един периферен резултат от изследването е напомняне колко цялостна става картината на ситуацията на човек, когато се съди за нея по това какво хората питат Google. В последните години DIN показва, че нуждите на участниците в проучването доста точно отразяват икономическите проблеми.

"Това изследване ми разкри много за хората, живеещи на ръба," казва Кати Бакстър, психолог в DIN проучванията.

"Имаше толкова много заявки от типа "Как да си намеря работа?". Има нещо, което тя изглежда не може да забрави - серия от DIN, започваща с въпроса: "Как бързо мога да спечеля $200?", последвано от "Къде е съдът?" и "Как да намеря поръчител за гаранция?"."

Това очевидно е лична човешка катастрофа, описана под формата на въпрос към търсачката в интернет.

Друга важна информационна нужда също изненадва учените

Става дума за многобройни случаи с работещи на смени, които постоянно са се притеснявали в какви часове са на работа, дали има кой да ги замести и т.н. "За нас въпросът е: кога е следващата ми среща? За тях е: кога трябва пак да отида на работа? Това не е нещо, което могат да изровят онлайн - обикновено календарите на смените са на хартия," обяснява Бакстър.

Ето защо учените са се срещнали с екипа на Google Calendar в Цюрих и са обмислили нови функции, които да отговорят на нуждите на тези хора.

Ами жената, която се е нуждаела бързо от $200? Психолозите от Google не си спомнят дали в крайна сметка тя е намерила парите. "Отговорът на въпроса как бързо да се спечелят 200 долара вероятно е труден за която и да е търсачка, дори и за Google, - казва Бакстър - Но как да се стигне до съда, или как да намериш поръчител за освобождаване под гаранция - това са неща, с които се справяме доста добре."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените