Неслучайно исторически Гуейджоу е една от най-слабо развитите в икономически план провинции в Китай. Намира се в южната част на страната и над 90% от територията ѝ е планинска. Известна е и като единствената китайска провинция без равнини.
Неравният, планински терен, насечен от реки, осеян с драматични пейзажи на назъбени скали и дълбоки клисури, предопределя нещо, което обикновено спира развитието - липса на адекватни пътища. Обичайно на места без почти нито един равен километър просто няма как да се изградят традиционни магистрали и скоростни шосета.
Затова от 70-те години на миналия век започва изграждането на хиляди мостове над реките и клисурите. Постепенно Гуейджоу става нещо като световен музей на мостовете, а също и глобален шампион - в тази част на Китай се намират около половината от най-високите мостове на света.
Понастоящем в провинцията има или са в процес на строеж близо 30 000 моста, които осигуряват бързи връзки и транспорт.
По над 20 хиляди от тях пътят е магистрала, а общата дължина на шосетата е над 3170 км.
••• Мостовете в Китай държат какви ли не рекорди, повечето от които не са са хора със слаби сърца:
Процесът не спира - в провинцията продължават да се строят все по-впечатляващи съоръжения, и през лятото се очаква да е готов поредният най-висок мост на света, който ще вземе първенството на друг, вече съществуващ, отново в Гуейджоу.
Новото съоръжение се нарича Мостът Хуадзян и според съобщенията в китайските медии трябва да бъде завършено и отворено за експлоатация през юни.
Става дума за висящ мост с височина 625 метра над умопомрачителния каньон Хуадзян, наричан "пукнатина в земята".
Мостът е на пътя на високоскоростно шосе, чието строителство е започнало през 2021 г. Именно каньонът по пътя му се явява най-голямата пречка за магистралата, а реката в дъното му е добре позната на китайските инженери.

Това е река Бейпан, и тя отдавна е синоним на строителството на високи мостове. Реката е единственият воден път на света, който държи три поредни рекорда за най-висок подобен виадукт. Над нея през 2003 г. е построен мостът Гуанзинг - първият, който е над 300 метра височина.
След това през 2016 г. там се появява и настоящият рекордьор - Бейпандзян Дуге с височина 565 метра.
И сега пак там се появява още един, при най-дълбоката част на каньона.
Този мост ще съкрати пътя за преминаването през клисурата - то ще става за минути по съоръжението с дължина от около 2,9 км. В момента, за да се премине през дълбоката пропаст, са нужни 2 часа по малък, виещ се през скалите път.
Инфраструктурното чудо представлява висящ мост с т.нар. фермена стоманена конструкция - какъвто е например и Голдън Гейт в Сан Франциско.
Строителството му е започнало в началото на 2022 г. и се очаква той да бъде отворен за движение в края на юни 2025 г., т.е. изграждането отнема едва 3,5 години.
Цената, според "Нюзуик", е около 283 млн. долара.

"В други части на света проект от такъв мащаб обичайно би отнел от 5 до 10 години - в зависимост от екологичните, политическите и логистичните фактори", обяснява пред "Нюзуик" Мамдух Ел-Бадри, професор по инженерство в Университета в Калгари, Канада.
Например едно от чудесата на съвременната инженерна наука - виадуктът "Мийо" във Франция, който също е сред най-високите на света, е построен за 3 години, но след над 10 години планиране и осигуряване на разрешителни.
В Китай обаче не се отделя толкова време за обсъждане и оценки на въздействието върху околната среда или на евентуално несъгласие от местните общности. Особено когато става дума за мащабни инфраструктурни проекти, които подпомагат икономическото развитие и връзката между регионите.
"Това включва масивни инвестиции, по-малко пречки и ускорен процес за издаване на разрешителни в сравнение с много западни страни, които често са изправени пред продължителни оценки за въздействие върху околната среда, несигурност при финансирането и местна опозиция, които могат да отложат и често да блокират големи инфраструктурни планове", пояснява Ел-Бадри.
Обичайното решение за структури като тази в Хуадзян е висящ мост, при който пътното платно се придържа от вертикални подпори в двата края.
Заради огромната височина на моста е необходимо да се има предвид и влиянието на вятъра и въздушното съпротивление и конструкцията да е съобразена с него.
За целта, според Ел-Бадри, се нужни високи пилони и много дълго разстояние между тях, което води до значителни структурни изисквания. В случая с Хуадзян разстоянието между двата поддържащи стълба е 1420 метра.

Решетъчната конструкция, която се използва за укрепване на моста, има 93 сегмента и тежи около 22 000 тона, или колкото две Айфелови кули.
Работата на подобни височини изисква иновативни строителни методи, при които се разчита на въжени кранови системи, модулни елементи на пътното платно и анкерни технологии с висока точност.
"Въпреки мащаба си, мостът има елегантен силует и изчистен дизайн, които намаляват въздушното съпротивление и разхода на материали, както и свеждат до минимум визуалното въздействие върху околната среда на каньона", казва професорът.
Ако някъде знаят как да се справят с подобни предизвикателства, то това е тази китайска провинция. В Гуйеджоу се намират 5 от най-високите мостове в топ 10 на света и над 40 от топ 100.
Цялото това строителство прави района далеч по-проходим и води до икономически ръст, включително и от туризъм и поток от хора, които идват, за да видят и пътуват по мостовете. Самите съоръжения се изграждат и с тази цел, често имат платформи за наблюдение на околния пейзаж и съответната инфраструктура наоколо като търговски центрове, сувенирни магазини, хотели и ресторанти.
И стават все по-популярни - особено сред хора, които нямат страх от височини.