Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кажете сбогом на безплатната музика

Grooveshark не се интересуваха от модел, при който да лицензират музика и да събират такси от потребителите за слушането й
Grooveshark не се интересуваха от модел, при който да лицензират музика и да събират такси от потребителите за слушането й

Помните ли Grooveshark?

Някога стартиращата музикална компания обещаваше на 35 млн. потребители, че ще могат да "слушат която и да е песен на света, безплатно!", но така и не сключи договори за отчисления с големите музикални лейбъли. Изглеждаше като проблем за музикалната индустрия. Сега обаче тя е мъртва.

След като изгуби 6-годишна съдебна битка, Escape Media, фирмата, притежаваща Grooveshark, формално се предаде на волята на съдещите я лейбъли

Според условията на извънсъдебно споразумение с Universal Music Group, Sony Music и Warner Music Group, основателите на фирмата закриват уеб сайта, приложенията и всичко останало, свързано с Grooveshark, изтриват всякаква музика от сървърите си и официално се извиняват на музикалния бранш.

А ако някой не е разбрал напълно посланието, фирмата изрично съветва потребителите си да си купят абонамент за лицензирани услуги като Spotify, Deezer и Google Play.

Миналата седмица американски съд заяви, че Escape може да дължат до $736 млн. като причинени загуби на лейбълите, след като изгубиха дело за авторски права. В крайна сметка извънсъдебното споразумение гласи, че Escape няма да плащат на лейбълите нищо, но ако нарушат условията на споразумението, им дължат $75 млн.

Ето текста, който основателите на Grooveshark Джош Грийнбърг и Сам Тарантино публикуват на сайта си, който общо взето не се нуждае от допълнително тълкуване

"Скъпи музикални фенове,

Днес закриваме Grooveshark.

Стартирахме преди около десет години с целта да помогнем на феновете да споделят и откриват музика. Но въпреки добрите ни намерения, направихме някои много сериозни грешки. Основната от тях беше, че не успяхме да осигурим лицензи от праводържателите за огромната част от музиката в услугата.

Това беше нередно - и се извиняваме за това. Безусловно."

Всъщност е дори донякъде впечатляващо, че Grooveshark издържа толкова дълго - когато Universal заведоха дело срещу сайта през 2011 г., те поискаха Grooveshark да платят по $150 000 за всяка от близо 2000 нелицензирани песни. И все пак, въпреки всичко, Escape Media успяха да се удържат (и да плащат разноските около делото) повече от 4 години.

Малко допълнителен контекст: обратно на твърденията на създателите на Grooveshark, че при основаването на сайта не е имало платени стрийминг услуги, които потребителите да използват, през по-голямата част от времето на съществуване на фирмата такива съществуваха - но до преди година-две просто не бяха особено популярни.

Grooveshark не се интересуваха от модел, при който да лицензират музика и да събират такси от потребителите за слушането й

Вместо това фирмата твърдеше, че действа на сходен принцип на YouTube, където потребителите качват песни на техните сървъри, без да бъдат приканвани от самата компания, което теоретично означаваше, че тя е защитена от искове по Digital Millennium Copyright Act.

Съдът обаче контрира аргументите им с твърдението, че служители на Grooveshark лично са качвали хиляди песни с ясното съзнание, че нямат правото да извършват това. Което направи съдебната битка практически предрешена.

Естествено, подобно на много дела, и това реално се отнася за битка, която вече е приключила

Поне в САЩ големите музикални лейбъли вече не се притесняват от услуги, които незаконно предлагат музика безплатно.

Вместо това те се вълнуват за законни услиги, които безплатно дистрибутират музика - като YouTube и Spotify; лейбълите се опитват да накарат тези услуги да намалят количеството безплатно предлагана безпалтна музика и да заставят слушателите да плащат за абонамент.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените