Тейлър Суифт и Ед Шийрън имат повече от 15 милиарда гледания в YouTube. Джъстин Бийбър бие и двамата с 18 милиарда преглеждания на видеоклиповете си. И все пак нито един от тях не може да се окичи с титлата "Най-гледаният канал в YouTube".
Тази чест се пада на T-Series. Ако името ви звучи непознато, няма проблем, никой не го е и очаквал, защото T-Series е индийски музикален лейбъл и продуцентска компания за филми и клипове. Видеата от техния канал са гледани над 53 милиарда пъти.
Каналът печели по над 100 000 нови последователи всеки ден и е на път да детронира скандалния влогър PewDiePie от трона на "Най-популярния и следван канал в YouTube".
Истината е, че индийците превземат интернет с бързи темпове и T-Series са само едно от доказателствата за тази тенденция. С развитието на интернет мрежата в страната все повече индийци имат достъп социалните мрежи, YouTube и различните онлайн платформи.
Затова и много платформи (включително Netflix и YouTube) се обърнаха маркетингово към този новоотворил се пазар. Така сега благодарение на всичко това по нищо не личи, че бурния ръст на T-Series ще спре скоро.
И макар сега компанията да процъфтява в благодатната ера на интернет, тя започва пътя си много преди самата мрежа да добие популярност.
T-Series е основана в началото на 80-те години от Гулшам Кумар, който преди това продава плодови сокове, и започва като център за продаване на аудио касетки.
Постепенно Кумар се издига от продажбата на пиратски записи до продуциране на филмова музика за боливудски блокбъстъри като "Aashiqui" от 1990 г. Към средата на 90-те години компанията вече е голям конгломерат и централна част от медийния пейзаж на Индия, с подразделения във филмите, телевизията и дори произвежда свои паста за зъби и препарати за почистване.
Компанията започва да публикува трейлъри и музикални клипове от каталога си в YouTube в сериозно в края на 2010 г. Резултатите в началото са скромни и повечето клипове биват гледани по няколко десетки хиляди пъти. Това обаче до голяма степен се дължи и на факта, че в по-голямата си част все още Индия е оф-лайн, а YouTube е доминиран все още от странни типажи като Smosh и Fred.
Голямото включване на Индия към интернет дойде чак през септември 2016 г., когато конгломератът Reliance Industries, базиран в Мумбай, хвърли 35 милиарда долара, за да пусне първата 4G мрежа в страната - Reliance Jio, която предлага безплатни разговори и пренос на данни при минимални разходи.
Този ход, съчетан с достъпността на смартфоните, даде интернет на повече от 200 милиона души, понякога дори и в села, в които няма електричество.
Споразуменията за партньорство между YouTube и големите медийни компании в страната, включително T-Series, гарантираха, че най-големите индийски поп-звезди, телевизионни предавания и филми ще достигнат до възможно най-голяма аудитория.
"С все по-масираното навлизане на Индия в Интернет видеото се превърна в начина, по който индийците си взаимодействат с мрежата", коментира Гаутам Ананд, управляващ директор на азиатския клон на YouTube. По негови думи около 85% от интернет потребителите в страната използват платформата за видеосподеляне. "Дори да не сте грамотни, все пак можете да се наслаждавате на гледането на видеа", допълва той.
От цялата тази вълна T-Series се превръща в най-големия победител. Още с пускането на интернет мрежата, T-Series редовно продуцира десетки клипове всеки месец за своите 12 милиона абонати.
Година по-късно тази цифра се удвоява. Успехът на T-Series може да се сравни с този на Vevo през периода на растеж на YouTube. В момента каналът има 70 милиона абонати, а средно всяко видео в него има по над 6,5 милиона показвания, според Tubular Labs, компания за дигитални анализи. Миналия декември поп-звездата Гуру Рандхау изкара най-големия хит за компанията - песента "Lahore", която досега е гледана над 615 милиона пъти.
Въпреки че T-Series печели пари и от по-традиционни канали, само от канала си в YouTube приходите на компанията се равняват на милиони долари.
"Последният ръст в използването на интернет в Индия наистина ни помогна да постигнем забележителен ръст. Последните две години бяха наистина изпълнени с действие", коментира президентът на T-Series Нерайд Калян.
Този успех е захранван от солидния каталог на T-Series, както и богатия им набор от музиканти. Компанията обаче решава да вложи в сътрудничество с YouTube и да помогне за изготвянето на редица промоционални стратегии, които да привлекат към платформата още потребители. Така, от една страна T-Series ще си осигурят още публика за големите си имена, както и да наводнят пазара с регионалната си музика и останалото си развлекателно съдържание.
В допълние към основния си боливудски канал, T-Series имат още 28 канала, всеки от които е насочен към определена част от страната, в която се говорят десетки различни диалекти.
На фона на тази си доминация обаче T-Series проправя пътя и за други индийски медийни компании - общо 3 индийски канала намират мястото си в топ 10 на най-влиятелните канали в YouTube - T-Series, ZeeTV и YRF. А паралелно с това редица големи западни компании инвестират смело в индийския пазар. Така Sony Music India само от Индия получава средно по около 474 милиона гледания месечно на видеата в различните си канали.
Техният колективен успех може да бъде само началото на бум на индийското съдържание. Индия е втората по население държава в света с повече от 1,35 милиарда души - и според Bain & Company, само 34% от страната е онлайн, в сравнение с 89% от американците, например. Този брой ще продължи да нараства, тъй като инфраструктурата в страната се подобрява, добавяйки нови и нови потребители.
Всичко това води и до още един логичен извод - T-Series и индийските видеа вече стигат и до потребители, които не са само в Индия.
Само от САЩ каналът събира 12% от гледанията си. Добавете към тях и голямата индийска диаспора във Великобритания, както и не толкова големите, но все пак имащи значение индийски групи, живеещи на редица други места по света.
Както казва Нерайд Калян Боливуд вече не е ограничен само до една държава, а светът е на път да стане отново плосък.