Първите десет и малко на българския уеб: Иван Иванчев

1.Какво е Интернет днес по принцип и лично за Вас?

За мен уеб е ежедневие, хоби, работна среда. За останалите, предполагам, че Интернет напоследък започва и свършва с Facebok.

2.Какво беше българският уеб преди 10 години?

Преди 10 години нямаше български уеб. Дипломната ми работа беше свързана с онлайн реклама и не успях да открия нито една добра практика в България, на която да се позова. Успокоителното в случая е, че и по света Интернет беше в начален етап и за повечето хора се изчерпваше с Amazon и eBay.

3.Коя е повратната точка за развитието на българския уеб?

Предполагам, че повратът е дошъл заедно с първите сериозни рекламни приходи. За съжаление пропуснах този период у нас, но съм убеден, че единствено приходите от реклама или продажба на онлайн услуги са повод за създаване, развитие и поддръжка на качествени уеб проекти. Свързвам този поврат най-вече с Пиеро97.

4.Кое е събитието на десетилетието в българския уеб през този период?

Dir.bg

5.Кое е явлението/откритието на десетилетието?

Вероятно ще се окаже Facebook. Другото най-значимо явление според мен е идеята за Google Adwords, която се реализира през далечната 2001-ва година и дава началото на милиарден бизнес и необикновени възможности за таргетиране на рекламата.


6.Кои са най-важните личности в българския уеб през последните 10 години?

Владимир Жеглов - внушителна личност, за мен Dir.bg е българският проект на десетилетието. Много от добрите интернет специалисти са минали през неговата школа.

Жюстин Томс - емблематична фигура, създател на Bg site, издател на книги за уеб, трудно бих изброил всичко, което е направила за развитието и популяризирането на българския интернет.

Виктор Пенев - успява в един преходен и труден период да развие мощна уеб група като Нетинфо, както и да реализира продажба й.

Александър Варов - мисля, че няма нужда да обяснявам, респект към всичко, което прави.

7.Какво постигнахте лично Вие и Вашата компания за тези 10 години?

Въведохме и развихме performance рекламата в България. Убедихме голяма част от българския бизнес в ползата от нея. Развихме редица високотехнологични продукти, с които улесняваме и подобряваме резултатите от рекламата в Интернет.

Създадохме чудесни партньорства с водещите български уеб издатели, превръщайки се в сериозен източник на приходи за тях. Както вече споменах, за да се развива успешно един уеб проект са необходими средства - именно там е нашият принос за българския интернет.

8.Кое е незабравимото за Вас през тези 10 години?

Работата с екипа на "Изи Онлайн". Възможността да правя бизнес с най-добрите си приятели. Най-хубавото за мен беше да изпитвам удоволсвие от труда си, да бъда обграден от способни и мотивирани хора, да виждам успешната реализация на идеите ни.

9.Кои са заплахите за българския уеб?

Българският уеб бранш чака следващата си повратна точка - значителният паричен приток от реклама. Отлагането на този момент, задържането на структурата на медия-микса в полза на външна, прес реклама и радио, може да се окаже пагубна за онлайн издателите.

Виждам опасност и в смяната на собствеността и оттам на управлението на водещите уеб групи. Опасявам се, че работата и преговорите с ръководства на международни компании забавя процесите и може да предизвика затваряне на определени уеб групи в себе си.

Друг проблем е размерът на пиратските сайтове (Arena и Zamunda) и най-вече тяхната комерсиализация. С претенциите да подпомагат обмена на информация, те се превърнаха в генератори на милионни приходи за сосбтвениците си. Според мен, съществуването на този битпазар за филми, евтина реклама и трафик изигра донякъде положителна роля в един период на безпаричие. Стимулира онлайн бизнеси, сайтове, предимно малки рекламодатели. Преходът към едно модерно общество, към европейски ценности и развита онлайн икономика обаче изисква преустановяването на всякакви подобни дейности в сивия сектор.

10.Какво ни очаква в бъдещето на българския уеб след още 10 години?

Изкупуването на всички водещи уеб групи от чужди компании.

Появата на нови проекти, свързани най-вече със създаване на собствено съдържание, преди всичко видео съдържание.

Изчезването на някои водещи в момента проекти.

Изравняването на бюджетите на уеб с тези за телевизия.

Уебът трябва да смени амплоато си на бранш с постоянен недостиг на финанси и да се утвърди като водеща медия.

Новините

Най-четените