Facebook ще открива секси мацки близо до вас

Facebook организираха голямо прессъбитие само преди дни, като компанията изпрати поканите за него едва предишната седмица и в тях не беше разкрита темата на събитието.

Ала в известен смисъл всички, които наблюдават социалната мрежа отблизо чакаха това събитие от много време насам, защото неговата тема бе Graph Search - първата истински сериозна опция за търсене от страна на Facebook.

Както и при останалите големи промени около Facebook като например въвеждането на Timeline, Graph Search няма да бъде лансиран с една огромна и решителна крачка. Засега услугата е в бета-тестове и само много малка част от потребителите ще имат незабавен достъп до нея.

(Всички останали, които нямат търпение, могат да се запишат в списъка на чакащите, достъпен на следния адрес: http://facebook.com/graphsearch).

И все пак, дори ограниченият достъп не отменя факта, че това е един особено важен момент от историята на социалната мрежа

Опцията Graph Search дава възможност за въвеждане на прости заявки, които обвързват множество елементи от това, което Facebook знае за потребителите си: къде живеят, къде работят, къде са се снимали и какви неща харесват.

Сред примерните търсения, които предоставя социалната мрежа, са "хора, които харесват тенис и живеят наблизо", "туристически атракции в Италия, посетени от приятелите ми", "филми, харесвани от режисьори" и "приятели на мои приятели, които са били в Национален парк Пирин".

Резултатите от това търсене не са подобни на Google линкове към външни сайтове, а Facebook страници на хората, местата и другите елементи, които съвпадат с търсенето. Поне на теория, този нов начин за откриване на информация ще бъде далеч по-бърз и персонализиран от обикновената търсачка. Идеята, че в бъдеще бихме могли да си взаимодействаме в социалната мрежа предимно чрез търсене, а не чрез браузване, звучи напълно реалистично.

На пресконференцията Facebook се опитаха да оправдаят очакванията на всички

Марк Зукърбърг посвети по-голямата част от своята презентация на обяснения за това какво НЕ е Graph Search. Той не престана да набляга, че този тип търсене се различава от уеб търсенето (или както повечето от нас го наричат - Google).

По-важното е, че тази идея все още не е напълно материализирана. Чрез първата й версия ще можем да откриваме хора, снимки, интереси и места, ала все още има много неща във Facebook, за които търсачката не знае. Например с нея не могат да се търсят обновления на статуса и тя не е вързана за Open Graph опцията на социалната мрежа, която пък я свързва с външни сайтове като Spotify.

Освен това, новата опция все още не работи и на мобилните приложения за Facebook. (Зукърбърг сподели, че компанията ще бъде заета през следващите няколко години с всички задачи около Graph Search).

Все още дори не е ясно доколко ще бъдат полезни първоначалните опции на новата функция

Повечето от резултатите на примерните търсения, извършени от Зук и колегите му Том Стоки и Ларс Расмусен по време на презентацията, изглеждат болезнено очевидни - като например списък с любимите сериали на някой приятел, които включват очаквани заглавия като "Офисът" и "Игра на тронове".

Най-привлекателният аспект на Graph Search може би е търсенето на снимки, което изглежда лесно и забавно. Без тази опция всички ние имаме проблеми в откриването на собствените ни снимки, които сме качили сами, да не говорим пък за снимки от приятели или публични изображения, които някой от тях е харесал.

Ако все пак Graph Search не успее въобще да открие релевантни резултати - ситуация, която изглежда ще се случва редовно - търсачката ще предоставя стандартна страница с резултати от уеб търсене. Те ще бъдат осигурени от партньора (и притежател на акции на Facebook) Microsoft и до голяма степен ще бъдат същите резултати, каквито бихте получили със стандартно търсене от Bing.

Реална революция в търсенето, или много шум за нищо?

Когато Facebook лансират нещо голямо, е лесно да се хвалят за неговия огромен потенциал: подобните на имейл функции, които представиха през ноември 2010 и навремето изглеждаха обещаващи, в крайна сметка не успяха да предизвикат революция нито за Facebook, нито в изпращането на имейли.

Ала отдавна е ясно, че на големият Facebook пъзел най-много му липсва добра опция за търсене - такава, която позволява на сайта да се разрови във всичко, което знае на милиардите си потребители по начини, които могат да бъдат хем много полезни, хем и много изгодни. Сега вече знаем, че социалната мрежа работи по този проблем.

Ако изключим факта, че ще допуска промоционални връзки към "спонсорирано търсене", Facebook все още не се опитва да печели пари от Graph Search. Ала ако функцията набере сила и хората започнат да използват социалната мрежа, за да откриват ресторанти, доктори, туристически дестинации и много повече, ще бъде трудно да си представим ситуация, в който сайтът да не печели огромни количества пари от прецизно таргетирана реклама.

Компанията дори би могла да се превърне в конкурент на Google като машина за правене на пари на едно ниво, до което все още не е стигнала и днес.

И все пак тук става въпрос за Facebook, което означава, че Graph Search опцията със сигурност ще предизвика смесени реакции, поне отначало

При все това тя не ви дава да видите нищо, което не сте могли да видите и преди: уважават се всички настройки за сигурност и хората няма да излизат като резултати при търсенето ви, ако не са дали достъп до важни факти за себе си, които иначе биха ги посочили като резултати - например местоположение или работодател.

При всички положения обаче, Graph Search значително ще улесни откриването на всякакви неща във Facebook. Факти, които в противен случай биха си стояли заровени дълбоко в някой профил, сега ще бъдат само на едно търсене разстояние. Ще бъде интересно да се наблюдава как това ще промени начина, по който хората използват услугата, и дали това ще подразни голям брой потребители.

Facebook няма да въвеждат нови функции за сигурност, свързани с Graph Search. На пресконференцията Зукърбърг просто напомни за последните обновления в сигурността, като способността да преглеждаме последната си активност и да променяме настройките си в реално време.

Освен това той заяви, че преди новата функция за търсене да стане широкодостъпна, членовете на Facebook ще получат съобщение, което ще ги приканва към нов преглед на настройките им за сигурност. Може би това няма да е достатъчно, за да успокои защитниците на личните данни и Facebook скептиците.

Но, честно казано, голяма част от шума около настройките за сигурност реално е преувеличен. (Всъщност вечният въпрос в устата на всички е: защо хората, които толкова много мразят Facebook, въобще го използват?)

Засега Graph Search предизвиква предпазлив оптимизъм

Aко използвате Facebook за неща, които искате да споделяте, а не за неща, които искате да скриете, не би трябвало да се притеснявате за сигурността си. А и най-голямото оплакване на някои хора за този сайт е, че той е непроницаем: твърде голяма част от нещата, които си струва да видим, е твърде трудна за разкриване. Graph Search може би ще промени точно това.

 

#4 mastino 18.01.2013 в 19:37:55

На Марк Зукърбърг като видиш жена му само и ти става ясно колко е добър в откриването на секси мацки...Тръгнал на хората да им намира секси мацки, айде няма нужда, моля!

Новините

Най-четените