Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Те учат със смартфон в ръка

Общото между трите ученички е интересът им към ученето със Smart Classroom AR и вече придобитият опит в използване на приложението. Момичетата го сравняват с игра, при която, играейки, запомняш новата информация. Снимка: Мира Дерменджиева
Общото между трите ученички е интересът им към ученето със Smart Classroom AR и вече придобитият опит в използване на приложението. Момичетата го сравняват с игра, при която, играейки, запомняш новата информация.

На пръв поглед това едва ли е мястото, където очаквате да откриете иновации в учебния процес. И точно тук ще сбъркате.

Ракитово е малък град, на около 10 км от Велинград, благословен със зеленината и спокойствието на Родопите. Тукашното средно училище "Св. Климент Охридски" има 150-годишна история и е източник на знания за около 600 ученици. Но освен това е и пример за мястото на технологиите в учебния процес.

Тук учениците могат да използват смартфоните си в час, за да разберат по-лесно новата информация в уроците, да я запаметят, а след това и да си я припомнят, когато пожелаят.

Правят го чрез приложението с добавена реалност Smart Classroom AR, което по думите на възпитаниците на училището е "полезно за научаване, за преговор и за изпитване".

"Лесно е не само за да научиш неща, но и на госпожите им е по-добре така да изпитат някого. Да речем, някое дете, което се притеснява да говори в час. Има и такива. Просто му даваш едно упражнение и детето може да се справи много по-добре", обяснява деветокласничката Айлин Дрянова.

Срещаме се с нея, съученичката й Ивана Кошева и единадесетокласничката Ванеса Янева в библиотеката на СУ "Св. Климент Охридски" в Ракитово. Все пак кой може по-добре да коментира ползите от новите технологии в училище от самите ученици?

Трите момичета отзивчиво демонстрират как работи Smart Classroom AR. След пускането му се включва камерата на телефона и се насочва към онова, с което се предполага, че всеки ученик разполага - бележник.

Това позволява стартирането на приложението и дава достъп до различните упражнения в системата. Всички те са под формата на добавена реалност - от изучаване на биология с помощта на скелета Живко, до тестване на това колко добре учениците са научили новите думи по чужд език, например.

И именно чрез добавената реалност пред учениците се открива един допълнителен път за придобиване и утвърждаване на знанията.

"Хем го чуваш, хем го виждаш. При предмети като география, биология, физика, е по-добре да видиш как се случват нещата. И да го запомниш", казва Айлин.

Това средното училище "Св. Климент Охридски" в Ракитово да е сред първите 10 в страната, в които се прилага обучение с добавена реалност, е заслуга на зам.-директора по учебната дейност Дафинка Клечерова. Първо, 17 учители от екипа са били подготвени да работят със Smart Classroom AR и са откликнали на идеята за използване на подобна технология в обучението.

Днес с приложението работят в по-голяма степен учениците от прогимназиалния и гимназиалния курс. Освен в класната стая, те могат да го използват и в домашна среда за самостоятелна подготовка.

Сред тези, които най-пълно са се възползвали от възможностите на Smart Classroom AR, попадат и трите ни млади събеседнички.

Разликите между тях не се изчерпват с това, че Ванеса е с две години по-голяма от Айлин и Ивана. Имат различни фаворити и сред учебните предмети - от тази година Ивана предпочита руския език и философията, а Айлин от своя страна харесва най-вече литературата и английския език, като дори вече е участвала в няколко литературни конкурса - сред плановете й за бъдещето място има и журналистиката.

По-голямата, Ванеса, намира за най-привлекателна математиката. Едва ли е изненада, че що се отнася до скорошното кандидатстване в университет се е насочила към специалности като архитектура, софтуерно инженерство и приложна математика.

Общото между трите ученички е интересът им към ученето със Smart Classroom AR и вече придобитият опит в използване на приложението. Момичетата го сравняват с игра, при която, играейки, запомняш новата информация.

"За пръв път разбрахме за приложението в час по биология. Госпожата ни го показа и на нас много ни хареса, защото чрез него можем да научим нови неща по интересен начин", разказва Ивана.

Едно от първите упражнения, които правят, е именно по биология и е свързано със системите на човешкото тяло. За целта се „запознават" със скелета Живко - стартовото упражнение от времето, когато приложението тепърва прохожда.


Момичетата дори се шегуват, че Живко е станал толкова любим на всички ученици, че вече го считат за част от всеки клас.

Ванеса, е чувала за Smart Classroom AR и по-рано, но се запознава в детайли с него по време на обучението. Учи се дори как се създават упражнения. Заедно с класната си ръководителка създават такова по български език и литература, в което трябва правилно да бъдат свързани имената на автори от учебната програма с техните произведения. Упражнението създават в Smart CreatAR - онлайн инструмент за учители, където те сами могат да създават свои упражнения с добавена реалност, според нуждите на своя предмет и предпочитанията си.

Айлин дава друг пример - с работата по интегриран урок в Smart Classroom AR, включващ както английски език, така и биология. В упражнението всяка от наскоро преподадените английски думи за костите и опорно-двигателната система, е трябвало да бъде свързана с българския си превод.

"Тогава си направихме малко състезание за време - кой по-бързо ги е научил и кой по-бързо може да ги свърже", разказва момичето за това как самите ученици могат да правят обучението с приложението по-забавно.

Но дали всички преподаватели са откликнали на идеята за работа със смартфони в час? Според момичетата "много зависи от учителя". Не е изненада, че по-младите учители са по-отворени към новите технологии.

"Не намират чак толкова за проблем това, че ние сме на телефоните и едва ли не ще ни обсебят, и ще сме постоянно с тях. При другите учители, по-възрастните, според мен това е по-голям проблем", обяснява Айлин.

Учениците са и тези, които могат да дадат най-адекватна обратна връзка за проблемите в образованието в България днес. Трите момичета също имат своите впечатления как понякога решенията на МОН не са изцяло в полза на учащите се.

"Материалът е изключително много, събран е за 2 години напред - много информация на сухо и просто няма как да запомниш всички неща", обяснява Айлин за това какво е да си в 9 клас и да се обучаваш по новата програма, въведена преди няколко години.

Единадесетокласничката Ванеса разбира по-малките момичета и вече е чувала техните оплаквания. Нейният випуск продължава обучението си по старата програма, която според нея очевидно е по-лека за учениците - просто материалът е по-добре разпределен между класовете.

От тази гледна точка, приложения като Smart Classroom AR могат да помогнат много с това дори "сухите" уроци да станат по-достъпни и "живи".


Що се отнася до бъдещето на образованието, трите момичета единодушно подкрепят именно смесения метод - такъв, в който традиционните методи се преплитат с новите технологии.

"Може би трябва да има баланс между двете - хартия и технологии. Защото моето лично впечатление е, че когато нещо се пише, се помни най-дълго и най-добре. Да има технология, да е част от учебния процес, но да не го завладее напълно", казва Айлин.

Момичетата също така имат своите идеи за това в каква насока може да се развива Smart Classroom AR. Едно от важните неща според тях е трупането на нови упражнения за различните предмети.

"Най-вече при разказвателните. История, география, физика...", изброява Ивана.

Тук е важна ролята и на учителите в страната, които чрез онлайн инструмента Smart CreatAR могат да създават свои упражнения по различните предмети, които впоследствие се добавят в приложението. А за това, както стана ясно, могат да помагат и самите ученици.

Като някой, който е участвал в създаването на упражнение, Ванеса следи и как самото приложение се развива и какви усилия полага екипът зад него, за да го направи по-полезно и интуитивно.

"В началото [създаването на упражнение] не беше много лесно. Наскоро влязох в платформата за изработка и видях, че има доста нови неща. Определено е подобрено ", обяснява единайсетокласничката.

Тя е на мнение и че Smart Classroom AR може да е полезен на учениците от цялата страна.

"Според мен ще има интерес към приложението, доста хора биха го използвали, но просто трябва да има повече упражнения, които да обхващат целия учебен план."

Днес вече приложението предлага над 200 упражнения по различни предмети, от 1 до 12 клас.

И ето така едно 150-годишно училище, благодарение на учителите и учениците си, и с помощта на едно приложение с добавена реалност, вече е поело по правата, водеща към бъдещето и едно по-модерно образование.

Фотограф: Мира Дерменджиева

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените