Промените в правилата за сезон 2010 във Формула 1 далеч не са толкова големи, колкото бяха миналата година. Но някои от тях са доста важни - като забраната за дозареждане с гориво и промяната на точковата система. Всички промени имат една-единствена цел - да направят състезанията по-интересни. Какво ще се промени в отделните елементи на един състезателен уикенд?
Квалификация
На стартовата решетка ще има 24 коли, което означава, че в първата част на квалификацията ще отпадат 7 пилоти, във втората - също. Досега отпадаха по пет.
В третата част на квалификацията остават 10-те най-бързи пилоти, които обаче вече няма да са задължени да карат с количеството гориво, с което ще стартират в състезанието. Ще гледаме квалификации с максимално леки и бързи болиди.
Но пилотите ще трябва да стартират в състезанието с гумите, с които са постигнали най-добрата си обиколка в квалификацията, което може да окаже влияние върху избора им на гуми за съботната сесия.
Състезание
Забранява се дозареждането с гориво в хода на състезанието.
Заради по-тежките коли (над 160 кг повече заради горивото) пилотите ще трябва да са по-внимателни в първите обиколки, за да не унищожат гумите, с които стартират. Но в хода на всяка надпревара ще можем да гледаме различни стратегии. Пилотите и техните екипи ще трябва да следят много по-внимателно какво правят съперниците им.
По-малко гуми
Пилотите ще трябва да работят максимално внимателно с гумите този сезон, защото отново ще разполагат по-малко сликове. За тази година комплектите, които може да ползва един пилот през уикенда се намалява от 14 на 11 - шест от тях с по-твърди гуми и пет с по-меките (допълнителният избор).
Точки
След края на сезон 2009 системата на точкуване беше на два пъти променяна, като в крайна сметка точки ще получават първите 10 на финала, а точките се разпределят по следния начин: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1.
С новата точкова система леко се "обезценява" второто място, ФИА не иска пилотите да се примиряват с второто място в решителните обиколки преди финала.
Автомобили
Забраната за дозареждане в хода на състезанията веднага даде резултат в дизайна на болидите за новия сезон - те вече са с по-големи резервоари, а самите коли са по-дълги. По-голямото тегло на болидите ще доведе до по-голямо натоварване върху спирачките.
По-тесни предни гуми
Промяната има за цел да "обере" част от проблемите при настройването на болидите, тъй като през миналия сезон част от отборите имаха трудности с преминаването от гуми с канали към "чистите" сликове.
Сликовете осигуряват по-голяма контактна площ на гумата с пистата. По-широките предни гуми (версия 2009) доведе до някои куриозни случки, при които предните гуми даваха по-добро сцепление от задните гуми, което правеше доброто настройване на част от болидите безнадеждна задача. Сега, "стесняването" на предните гуми трябва да неутрализира това.
Но намаляването на "механичното" сцепление може да е тласнало инженерите към компенсирането му чрез работата на аеродинамиката. Което ще направи движението на два болиди плътно един зад друг още по-трудно - т.е изпреварванията може да станат още по-трудни. Това обаче ще го разберем в първите състезания за сезона.