Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Крилото на раздора

Спорното задно крило на McLaren MP4-25 скара тимовете в Бахрейн
Спорното задно крило на McLaren MP4-25 скара тимовете в Бахрейн

Оформлението на задното крило на новия болид на McLaren MP4-25 и връзката му с капака на двигателя на колата се оказа първият повод за скандал между отборите във Формула 1 на старта на сезона в Бахрейн.

Бученето срещу спорното дизайнерско решение на McLaren започна още по време на тестовете, но МР4-25 мина без проблеми през техническия преглед на "Сакхир" и прогнозите от бокса на британския тим, че всичко ще е наред се оправдаха напълно.

За какво става въпрос? Захващането на края на капака на двигателя и оформянето му като аеродинамичен елемент се оказа много сполучливо - чрез него се постига по-висока скорост на правите. В Барселона, в най-бързата точка на пистата, МР4-25 беше с 5 км/ч по-бърз в сравнение с втория в това подреждане. Това се постига тъй като захващането на капака към задното крило оформя така въздушните струи, че те намаляват аеродинамичното съпротивление, създавано от задното крила при висока скорост на правите.

Това е важен пробив във вечното уравнение на съвременната Формула 1. Според каноните - повече аеродинамика и по-сериозно притискане към пистата означава повече стабилност в завоите и по-ниска скорост на правите. И обратното. Затова на "Спа" и "Монца" пилотите карат с минимално аеро притискане към пистата - колата завива трудно и е нестабилна, но е много бърза на правите.

Сега част от това уравнение е блестящо решена от дизайнерския екип на McLaren.

Защото това "устройство", от което захващането е само част, може да бъде активирано и изключвано. В кокпита на болида има отвор, откъдето влиза въздушна струя, която в крайна сметка излиза през капака на двигателя и се насочва към това "захващане" и задното крило. Точно тази въздушна струя неутрализира действието на задното крило на правите и тя служи за намалявена на аеродинамичното съпротивление.

Но за да се задейства този механизъм, той трябва да бъде управляван - в случая от пилота, който натиска с коляно, за да се отвори отвора за насрещната въздушна струя и да се задейства цялата система.

Когато колата излиза на дълга права Люис Хамилтън и Дженсън Бътън просто побутват с коляно и получават още малко скорост. Но активирането на този механизъм всъщност се оказа спорният момент относно законосттта на това конструкторско решение.

Но техническите комисари вече си дадоха мнението. След като другите тимове не успяха да "съборят" това решение, сега им остава максимално бързо да го изкопират и да го въведат в колите си.

Техническият директор на Renault Боб Бел обаче не скри разочарованието си.

"За мен това решение въобще не отговаря на правилата", обясни Бел. "Сега трябва да се пестят пари, а ще стане обратното - тимовете ще трябва да харчат допълнително милиони, за да наваксат изоставането си заради това устройство".

Нали не сте си мислили, че сезон 2010 ще е изключение от поредицата технически разправии и скандали, които гледахме в последните години? Все пак това е Формула 1, тази размяна на удари е част от правилата на играта.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените