Сделката, която ще върне Amazon на развлекателния пазар

Платформата Amazon официално потвърди, че вече е придобила правата за заснемане на сериал по Средната земя на Дж.Р.Р.Толкин. Официалната стойност на сделката не се споменава, но според различните източници става въпрос за 250 млн. долара.

Според придобитите права Amazon ще може да използва класическата митология на Средната земя както и редица ключови герои като Арагорн.

Засега от компанията съобщават, че предстоящата история ще следва сюжетни линии, предшестващи събитията в "Задругата на пръстена". Освен това е възможно да се появят и различни spin-off сериали.

Новият сериал ще се излъчва по Amazon Prime Original, а продукцията ще е дело на Amazon Studios, в партньорство с Tolkien Estate and Trust, издателство HarperCollins и New Line Cinema, които са част от Warner Bros. Ето какво споделят двете големи страни в сделката.

Загадъчната сделка е може би най-важното събитие в историята на телевизионния бизнес на Amazon, тъй като бележи безспорен успех във войните с Netflix, Hulu и Disney.

Като за начало, сделката е ясен сигнал за завой в бъдещето на Amazon. Преди пет години компанията обяви, че навлиза в развлекателния бизнес на филмите и сериалите. Вместо да промени коренно развлекателната индустрия по начина, по който го направи с онлайн търговията, Amazon сякаш остана страничен за бизнеса играч, които продължава да хвърля годишно по 4 милиарда долара за създаване на собствено съдържание.

И вместо да постигне своя голям удар с шоута като Game Of Thrones и Stranger Things, в продукцията на компанията е пълно с с незначителни хитове като Transparent, The Man In The Hight Castle, Mozart in the Jungle и много други подобни.

Междувременно през октомври ръководителят на подразделението за филми и сериали Рой Прайс подаде оставка след няколко обвинения в сексуален тормоз, което само усложни нещата за компанията.

През последните месеци главният изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос настоя, че компанията се съсредоточава върху осигуряването на хитово шоу, подобно на "Game of Thrones" на HBO. Със сделката за "Властелинът на пръстените", компанията си осигурява правата за една от най-популярнит епични фентъзи поредици, при това, точно когато хитовата поредица на HBO е напът да приключи.

Предварителните разходи от 200 до 250 милиона долара изглеждат зашеметяващи. Тази сума обаче не включва бюджета за самата продукция, който може да бъде повече от 150 милиона долара на сезон и още десетки милиони в потенциални маркетингови разходи. Иначе казано, Amazon може да изхарчи половин милиард долара, още преди зрителите да видят дори и минута от сериала.

Според Deadline, източници от бранша наричат сделката "лудост" предвид размера на предварителните разходи и факта, че вече има две трилогии по света на Толкин.

Но може би именно на това залагат от Amazon. Целият успех на "Властелинът на пръстените" и "Хобит" ще бъде използван като трамплин за новото шоу. Общо шестте филма на Питър Джаксън имат световен бокс офис от около 6 милиарда долара. А тематичен потомък на "Властелинът на пръстените" - Game Of Thrones се превърна в нещо повече , въпреки че е адаптиран от книгите на друг автор Джордж Р. Мартин, е най-големият хит в историята на HBO.

Човек би могъл да мисли, че шестте филма по Толкин и седемте сезона на Game Of Thrones е пренасищане с фентъзи. Но най-важният урок от 21-ви век в медийната индустрия може да бъде този: Пренасищането се надценява. Помислете за безкрайния франчайз на Disney и Marvel, който засега включва общо 17 филма и тепърва ще се разгръща още. Общо филмите са изкарали над 13,3 милиарда долара и показва малко признаци за забавяне в сравнение с конкуренцията.

Освен това има няколко важни фактора, които оказват значение. Най-важният от тях е претъпканата медийна среда. Зрителите все по-често се насочват вече към познати истории. Никой вече не иска да прекарва часове, гледайки нови проекти, които в крайна сметка ще се окажат тотална загуба на време.

И наистина - въпреки факта, че Netflix, Amazon и Hulu харчат милиарди долари годишно за оригинални продукции, 80% от времето, в което абонатите им прекарват в платформите, са в гледане на стари неща от каталозите - стари сериали и филми, които отдавна са напуснали кината.

Така за компаниите става все по-трудно да използват стратегията на "Кешбол" - спортен метод, използващ математически модели за намирането на подценени играчи. В различните спортове той може да се използва за откриване на играчи с потенциал, които по една или друга причина не им се дава достатъчно поле за изява. И така събирайки екип от подобни играчи с допълващи се характеристики можеш за по-малко пари можеш да събереш печеливш отбор.

В развлекателната индустрия обаче непознатото е враг на печалбите. И най-печелившите заглавия са тези, с които публиката е добре запозната. При тях дори самата продукция да не е особено качествена, името докарва хората в кината или пред екраните. Фактът, че хората обсъждат нещо, го прави ценно.

Досега Amazon се осланяше именно на стратегията на "Кешбол" - да търси онези по-дребни заглавия, които уж имат потенциал за хитовост. Именно това обаче беше причината те така и да не изкарат достатъчно силен продукт, с който да увлекат зрителите. И множеството по-малки сериали продължават да не носят желаните печалби.

Оставащото решение е икономиката на блокбъстърите, при която името продава не само билети и гледания в платформата, но също така огромни количества мърчъндайз, игри, мобилни приложения и т.н.

Затова и Amazon е напът да даде над половин милиард долара само за един сериал по наистина известната вселена на Средната земя. И от компанията вече доволно потриват ръце за евентуалните печалби.

За феновете остава факта, че ще могат отново да се докоснат до любимите си сюжети и персонажи. Надеждата е само Amazon да преставят продукт, който да не разочарова.

Новините

Най-четените