Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-наглите бизнес решения в гейминга, ощетили милиони играещи

Над 40 DLC-та за повече от 100 долара в деня на премиерата

Допълнително DLC съдържание още в деня на премиерата не е нещо ново, но докато някои игри ви предлагат само дребни бонуси и добавки под такава форма, то създателите на Evolve бяха приготвили огромни пакети. Които можеха да бъдат ваши срещу съответното заплащане. Ако към момента на излизането на играта през февруари 2015 г. искахте да си купите всичките налични DLC-та за мултиплейър шутъра, това щеше да ви струва общо 136 долара, отделно от цената на самата игра и 25-те долара за Season Pass. Играта имаte цели 44 пакета с различни форми на допълнително съдържание на цена от 2 до 7 долара.

Година и половина след премиерата на играта, която така и не успя да постигне сериозен успех, Evolve стана безплатна. През октомври 2016 г. студиото Turtle Rock обяви, че повече няма да поддържа своя шутър и с това сагата приключи безславно.
Целият анонс на Xbox One

Когато първите минути от раждането на една гейм конзола са съпроводени с демонстрация на филми и Skype, значи нещо не е наред. Конференцията на Microsoft през май 2013 г. течеше едва от няколко минути, но вече се говореше за музика, филми, ТВ програми и чатове, които щяха да бъдат достъпни на едно място през новата платформа. Тогавашният шеф в Microsoft Дон Матрик обаче деликатно пропускаше да поговори за най-важното, а именно игрите.

Голям проблем на Xbox One беше и първоначалното изискване за постоянна интернет връзка на конзолата - Microsoft се отказа от него, както и от скандалната идея за забрана на игрите втора употреба. Едва ли е изненада, че след премиерното фиаско на конзолата, Дон Матрик, високопоставен служител на Microsoft и лицето на новата система, подаде оставка. Тежкият удар по репутацията на марката обаче дава отражение и днес.
Скрито на диска DLC за Street Fighter X Tekken

Какво очаквате да откриете на диска на игра, която току-що сте закупили на пълна цена от магазина? Пълния пакет от всичко, което може да играете, или огромно количество съдържание, заключено зад допълнителна такса?

Ако попитате Capcom кой от двата варианта е по-добър за потребителите, японската компания директно ще посочи втория. През 2012 г. тя направи точно това със Street Fighter X Tekken. От самото начало на диска бяха записани още 12 героя (сред тях любимци като Blanka, Cody, Jack и Bryan Fury), но нямаше как да ги отключите с игра. Единственият начин бе да платите още. Половинчатото обяснение на издателя бе, че по този начин пести място на твърдия диск на компютрите на геймърите. Петното върху играта обаче се оказа доста голямо и навреди на продажбите й. В резултат, сътрудничеството с Namco, което иначе бе чудесна идея за почитателите на бойния жанр, приключи набързо и планираното продължение не се състоя. А Tekken X Street Fighter можеше да бъде нещо далеч по-добро...
Начинът, по който бе пусната Call Of Duty: Modern Warfare Remastered

Защо да дадеш на лоялните фенове възможността да платят малко, за да придобият отново незабравима игра от близкото минало, когато можеш да злоупотребиш с популярността на цялата поредица и да се опиташ да извлечеш някоя и друга допълнителна продажба? Решението на Activision да обвърже ремастерираната версия на Call Of Duty: Modern Warfare с новата игра от поредицата Infinite Warfare определено не бе добро за геймърите. При пускането на римейка, играта правеше проверка за другия диск или лиценза за него, така че по никакъв начин да не може да разделите двете игри. За капак, ъпдейт на Call of Duty: Modern Warfare Remastered през декември 2016 г. изненада не само с добавянето на шест нови мултиплейър карти, а и с включването на микротранзакции. Обяснението бе, че това се налага, за да получат играчите повече опции за персонализация на героя си.

Половин година по-късно издателят се реши да добави Call of Duty: Modern Warfare Remastered в платформата Steam на цена от 30 евро и самостоятелната версия на шутъра се оказа доста критикувана там. Едва 36 процента от ревютата след премиерата бяха позитивни, а недоволството бе свързано с нестабилността на играта, празните сървъри и лошата техническа оптимизация. Кадрите в секунда бяха заключени, някои графични настройки не работеха и във версията за компютър дори мощни видеокарти не можеха да подкарат играта без зацикляне. Снимка: YouTube.com
Начинът, по който бе пусната Call Of Duty: Modern Warfare Remastered

Защо да дадеш на лоялните фенове възможността да платят малко, за да придобият отново незабравима игра от близкото минало, когато можеш да злоупотребиш с популярността на цялата поредица и да се опиташ да извлечеш някоя и друга допълнителна продажба? Решението на Activision да обвърже ремастерираната версия на Call Of Duty: Modern Warfare с новата игра от поредицата Infinite Warfare определено не бе добро за геймърите. При пускането на римейка, играта правеше проверка за другия диск или лиценза за него, така че по никакъв начин да не може да разделите двете игри. За капак, ъпдейт на Call of Duty: Modern Warfare Remastered през декември 2016 г. изненада не само с добавянето на шест нови мултиплейър карти, а и с включването на микротранзакции. Обяснението бе, че това се налага, за да получат играчите повече опции за персонализация на героя си.

Половин година по-късно издателят се реши да добави Call of Duty: Modern Warfare Remastered в платформата Steam на цена от 30 евро и самостоятелната версия на шутъра се оказа доста критикувана там. Едва 36 процента от ревютата след премиерата бяха позитивни, а недоволството бе свързано с нестабилността на играта, празните сървъри и лошата техническа оптимизация. Кадрите в секунда бяха заключени, някои графични настройки не работеха и във версията за компютър дори мощни видеокарти не можеха да подкарат играта без зацикляне.
Безславната съдба на Paragon

През ноември 2015 г. студиото Epic Games анонсира своята нова игра, която се наричаше Paragon. Година и половина по-късно МОВА заглавието вече имаше 5.7 милиона регистрирани играчи и Epic Games планираше големи неща за него. Студиото гръмко прокламираше, че най-вероятно няма да направи нито една сингълплейър игра оттук насетне и ще се съсредоточи върху кардинално новия модел на онлайн заглавия с микротранзакции.

Разбира се, "регистрирани" и "активни" са съвсем отделни понятия, както става ясно от следващата статистика - към януари 2017 г. на МОВА заглавието активно са играели 832 000 души. Бройката е вървяла надолу, за да се стигне до тази пролет, когато Epic изненадващо обяви края на Paragon. Студиото призна, че не е убедено в бъдещето и успеха на заглавието. Изненадващият успех на друга игра на студиото Fortnite явно е убедил Epic, че набързо трябва да зареже Pаragon и да обърне гръб на най-верните си почитатели. Така сървърите на Paragon ще затворят на 26 април, а Epic Games ще възстановява парите за дигитални покупки на геймърите.
Истинският край на Fallout 3 остава заключен зад платено DLC

Дори когато изиграете цялото епично приключение във Fallout 3 и оставите историята зад гърба си, всъщност не сте стигнали до истинския финал. Ако искате да видите каква е съдбата на Пустошта, всъщност трябва да платите допълнително, за да си купите DLC пакета Broken Steel.

Решението е прецедент за жанра и неприятна изненада за феновете както на Fallout, така и на компанията Bethesda. Издателят едновременно се подигра и унизи най-верните си фенове, карайки ги да завършат историята не със своите умения в ролевата игра, а развързвайки портфейлите си. Поне компанията се поучи от грешката си и не я повтори за следващата Fallout 4.

Никога няма да намерим адекватно оправдание за част от бизнес практиките и решенията, взимани от издателите на видеоигри през годините.

Да, това е пазар, на който всеки цент има значение, но маменето на дребно на клиентите едва ли е най-добрият начин за изграждане на доверие. Въпреки това, компаниите сякаш нямат проблем да го правят.

Activision, Capcom, Bethesda и много други от големите и не толкова големите: всяка е взимала фрапиращи комерсиални решения в ущърб на крайните потребители.

Понякога това може да бъде експлоатация на геймърската носталгия, друг път да е заключване на съдържание зад съмнителни допълнителни пакети от т. нар. DLC тип (Downloadable content), които ви карат да плащате още за съдържание във вече закупена от вас игра.

За подобни машинации ЕА дори бе провъзгласена за най-лошата компания в Америка две години поред. Бъдете сигурни - какъвто и хардуер да обяви Microsoft по-нататък, думата DRM няма да бъде част от презентацията му след трагичния дебют на Xbox One, който направи всичко, за да отблъсне геймърите.

Понякога издателите наистина прекрачват границата и тези примери ще ви убедят в това.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените