Допреди 2022 г. много млади китайци си представят, че животът пред тях ще е изпълнен с охолство.
39-годишната Дорис Фу от Шанхай, която работи като търговски консултант, например си е мислела, че ще прекара следващите 12 месеца в закупуването на нов апартамент, нова по-хубава кола и поне едно екзотично пътешествие.
Пред "Ройтерс" тя признава, че вместо това е принудена да намали сериозно разходите си и да започне да спестява от всяко възможно място.
Дорис не крие, че вече не ходи на фризьор и на маникюр, а козметиката, която си купува, е само китайска.
Думите ѝ маркират рязка промяна в поведението на младите китайци, които допреди пандемията и финансовата криза са сред най-активните потребители на луксозни стоки.
През ноември 2020 г. Forbes пише, че Китай се очертава като един от най-големите пазари на луксозни стоки, като за година в страната са похарчени 52 млрд. долара за скъпи вещи.
После обаче започват да идват последиците от строгите локдауни, а към тях се прибавя и ефектът на войната в Украйна. Така например жена, която пред "Си Ен Ен" се представя като Чери, обяснява, че през 2021 г. получила престижна работа като стажант в софтуерна фирма и също си представяла светло и охолно бъдеще.
Тази пролет обаче Чери получава обаждане и разбира, че стажантската програма е прекратена, и така става една от 10,6 млн. млади китайци, които са на пазара на труда и икономиката не може да смогне да ги приеме.
През август безработицата в Китай е 18,6 на сто, а през юли месец вече гони 20 процента. Тези, които все пак имат работа, пък са принудени сериозно да свият разходите си по примера на Дорис Фу, защото средната заплата е спаднала с между 1 и 3 процента.
Затова се ражда и нов тип китайски инфлуенсъри, които се опитват да направят спестовността да изглежда готина.
Докато преди популярните онлайн личности се хвалеха с новите си дизайнерски покупки, сега се надпреварват да демонстрират как спестяват пари. Инфлуенсърка с псевдонима Ладжианг успява да натрупа десетки нови последователи в Weibo, като представя съвети и рецепти за вечеря на стойност 10 юана (1,45 долара).
В едно от видеата ѝ, което има над 400 хил. гледания, тя показва как прави пържени замразени скариди със зеленчуци на цена от общо 9 юана. Тя вече не е единствена - много китайци правят видеа, в които използват възможно най-евтините продукти като инстантни спагети, преоценени зеленчуци и евтини замразени меса.
Други инфлуенсъри споделят съвети за пестене на пари или приемат предизвикателства като това да живеят с определена сума на месец или да се отърват от излишните си вещи, като ги продадат в сайтове за вещи втора употреба.
28-годишната Янг Джун разказва за "Ройтерс", че именно така е успяла да покрие дълговете по кредитната си карта - разпродала е каквото може и е орязала разходите си до минимум.
Янг вече не си взима кафето от Starbucks, а си го приготвя у дома, и е сменила козметиката си Givenchy с китайски еквивалент.
Дорис Фу добавя, че преди пандемията е ходела на кино по два пъти месечно, но не е стъпвала в кино салон оттогава насам, колкото и да обича да гледа филми на голям екран. По нейно мнение коронавирусът е направил китайците необичайно песимистични и предпазливи за бъдещето им.
Твърдението ѝ е подкрепено и от данните, които идват от луксозните брандове. Компанията LVMH, която притежава Louis Vuitton, Dior, Fendy и редица други марки, отчита сериозен спад на продажбите си в Китай.
Финансовият шеф на компанията - Жан Жак Гюной - признава пред Forbes, че посещението на магазините на фирмата е "далеч под средното" откакто е започнала пандемията. Той не крие и че част от покупките, реализирани в Китай, се дължат на туристи, които са решили да си напазаруват някой скъп спомен.
Притесненията на китайците се засилват и от това, че президентът Си Дзинпин не дава никаква информация кога стратегията на Пекин спрямо коронавируса ще стане по-толерантна и по-свободна.
Ако в миналото при икономически кризи китайците са смятали, че държавата ще помогне, в момента те нямат подобно усещане.
Затова и млади хора като Дорис и Чери са категорични, че дори и да имат повече финансови възможности, едва ли ще се втурнат да си купуват по-голямо жилище или по-нова кола.
"Бъдещето е в неизвестност", допълват и двете жени.