"ByteDance няма никакви планове да продава TikTok."
Официалното изявление е на китайската компания майка на TikTok - ByteDance.
То идва като пряк отговор на приетия от Конгреса на САЩ закон, който ще забрани популярното приложение за кратки видеа в Америка, ако то не се сдобие с нов собственик, несвързан с Китай.
В официалния си профил в китайска платформа Toutiao от ByteDance обявиха, че няма да се поддадат на натиска на американските власти.
От платформата вече заявиха, че възнамеряват да оспорят в съда това, което те виждат като "противоконституционен закон".
Новото изявление на ByteDance дойде в отговор на статия в специализирания технологичен сайт The Information, в която се казва, че компанията всъщност вече проучва потенциалната продажба на операцията на TikTok в САЩ.
Според изданието в момента китайската компания проучвала възможностите как да се отърве на печалба от потребителите и съдържанието си от САЩ, без да дава алгоритъма, който захранва самото приложение.
Собствениците на TikTok обаче са категорични - това не е вярно.
"Съобщенията в чуждестранни медии, според които ByteDance ще продаде TikTok, не са верни", се казва в публикацията на компанията. Към нея е придружена екранна снимка към статията на The Information, подпечатана с надпис "фалшив слух", изписан с китайски йероглифи.
В сряда президентът на САЩ Джо Байдън разписа приетия от конгреса закон, с който TikTok се принуждава или да смени собствениците си, или да спре всичките си операции в САЩ.
Новият закон е част от усилията на САЩ да затегне контрола върху достъпа на властите в Пекин върху лична информация на американски граждани.
Вашингтон, както и други западни страни, имат сериозни опасения колко точно контрол има Китайската комунистическа партия върху ByteDance и данните, които компанията притежава.
TikTok многократно е отричала всякакви твърденията, че китайското правителство има какъвто и да е достъп до данните на потребителите ѝ или до системата ѝ.
Минути след като Байдън подписа закона, от TikTok разпространиха видео на главния изпълнителен директор на компанията, в който той разкритикува действията на американските власти, обръщайки се към всички потребители на приложението.
"Не се заблуждавайте, това е забрана. Забрана за TikTok и забрана за вас и вашия глас. Политиците може да казват друго, но не се обърквайте. Много от спонсорите на законопроекта признават, че забраната на TikTok е крайната цел", коментира той.
Шоу определи този ход на американските власти като "ироничен", тъй като "свободата на изразяване в TikTok отразява същите американски ценности, които превръщат Съединените щати в лъч на свободата".
"Бъдете сигурни, че няма да отидем никъде. Ще продължим да се борим за вашите права в съдилищата. Фактите и Конституцията са на наша страна", допълва още главният изпълнителен директор на ByteDance.
Според TikTok, китайската ByteDance притежава 20% от акциите, които обаче имат контролен дял в компанията.
Около 60% са собственост на институционални инвеститори, включително големи американски инвестиционни компании Carlyle Group, General Atlantic и Susquehanna International Group, а останалите 20% са собственост на нейните служители по целия свят;
Оттам посочват също така, че трима от петимата членове на борда на ByteDance са американци.
Китайското правителство също отхвърля опасенията за достъп до данните на TikTok като "параноя". Оттам предупреждават, че забраната на TikTok "неизбежно ще се върне, за да ухапе САЩ".
Според приетите от Конгреса текстове приложението разполага със срок от 9 месеца, за да уреди продажбата, преди да се пристъпи към забрана.
Този срок може да бъде удължен с още до 3 месеца, ако има започнали действия по придобиването на TikTok от друга компания.
Много правни експерти в САЩ обаче са на мнение, че каузата на ByteDance в САЩ съвсем не е загубена, тъй като законът наистина може да нарушава Първата поправка на Конституцията на страната. Причината е, че той е насочен към една-единствена компания.
Предишните опити приложението да бъде забранено в страната бяха оборени в съда.
Ако все пак забраната влезе в сила, това може да предизвика известни трусове в маркетинговите комуникации, особено в инфлуенсърския маркетинг.
По всяка вероятност отпадането на американското съдържание в платформата ще предизвика сериозен удар за TikTok, тъй като ще доведе до оттеглянето на милиони потребители, при това не само от Америка.
В момента приложението си има проблеми и в Европейския съюз, като влизането в сила на американската забрана може да стимулира и Брюксел да предприеме по-агресивни действия за защита на европейските потребители.