Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

RedNote: С какво американците панически сменят TikTok

Китайското приложение стана най-популярно в американския AppStore на фона на притесненията, че САЩ ще забрани TikTok Снимка: Getty Images
Китайското приложение стана най-популярно в американския AppStore на фона на притесненията, че САЩ ще забрани TikTok

Броени дни остават до вероятната пълна забрана в САЩ на популярната социална мрежа TikTok и американските потребители вече се трупат в друго подобно приложение. И - изненада - то отново е с произход от Китай.

Става въпрос за Xiaohongshu или както е по-известно на запад - RedNote, което за кратко време се превърна в най-теглената апликация в американския AppStore на Apple.

Не е ново - появява се за първи път през 2013 г. като онлайн платформа за китайски потребители, инфлуенсъри и представители на различни брандове, които могат да споделят впечатления и ревюта за различни видове стоки. С времето се разраства и към момента се смята, че разполага с около 300 милиона потребители, предимно от Китай, Хонконг и Тайван.

Според информации на Financial Times стойността на RedNote е 17 милиарда долара, а приходите за миналата година - над 1 милиард. 

Като функционалности наподобява комбинация между Pinterest и Instagram. Над 2/3 от потребителите на приложението са жени, като масово аудиторията му е от хора, родени след 1990 г.

Съдържанието е свързано преди всичко с мода, лайфстайл, фитнес, уелнес, пътувания и други подобни теми. Има и интерфейс за пазаруване, чрез който потребителите могат да разглеждат, търсят, купуват и продават продукти.

RedNote се счита за най-големия конкурент на TikTok в Китай, но също така се смята, че и двете платформи стоят плътно под контрола на Китайската комунистическа партия. Това прави интересът към него в САЩ особено любопитен, тъй като именно тревогите за връзките на TikTok с китайските власти са причина в Щатите да искат неговата забрана или продажба.

За момента обаче изглежда, че RedNote ще се сдобие с много нови акаунти на фона на предстоящата забрана на TikTok в САЩ. Новите потребители в китайското приложение дори наричат себе си "TikTok refugees" (бежанци от TikTok).

Те обаче все още изпитват затруднения с използването на функционалностите на RedNote, тъй като интерфейсът му е почти изцяло на мандарин. Очевидно и самото китайско приложение все още няма готовност да поеме такъв наплив от американски потребители.

Тепърва престои да стане ясно и какво ще се случи с TikTok отвъд Океана.

На 19 януари изтича 90-дневния ултиматум към китайския собственик на приложението - компанията ByteDance. Той бе поставен от администрацията на президента Джо Байдън, според когото TikTok носи заплаха за националната сигурност и по тази причина трябва да смени собствеността си.

Според Белия дом китайското правителство може да оказва натиск върху ByteDance и по този начин да получава достъп до данни на американски граждани.

От своя страна китайският технологичен гигант оспори във Върховния съд потенциалната забрана с мотивите, че тя е действие срещу свободата на словото и изразяване на 170 милиона американски потребители на TikTok.

Миналата седмица имаше изслушване във Върховния съд, но все още предстои да бъде взето решение. Ако то е в полза на забраната, тогава от 19 януари TikTok ще бъде свален от всички магазини за мобилни приложения в САЩ, а американските мобилни оператори ще трябва да прекъснат достъпа до него на територията на страната.

Милиардерът Франк Маккорт досега е проявил най-явен интерес за придобиване на TikTok Снимка: Getty Images
Милиардерът Франк Маккорт досега е проявил най-явен интерес за придобиване на TikTok

Засега не изглежда да има вариант за продажба на приложението, макар да не липсва интерес. 

Най-сериозен е този от страна на милиардера Франк Маккорт, който притежава футболния клуб Олимпик Марсилия и стои начело на групата за интернет права Project Liberty. Той дори е изпратил официално писмо със запитване до ByteDance. 

Бившият главен изпълнителен директор на Activision Blizzard Боби Котик също проявява интерес миналата година и дори се твърди, че е разговарял лично с Джан Имин - човекът начело на ByteDance. 

Последното име, което се свърза с TikTok, e това на Илон Мъск. Според информации на Bloomberg е имало контакт между китайски представители и собственика на социалната мрежа X с идеята евентуално Мъск да поеме контрол над TikTok в САЩ.

За момента ByteDance категорично отхвърлят каквито и да е варианти за продажба на платформата си. 

Така за американските потребители остават алтернативите.

Пряката конкуренция на TikTok са Facebook, Instagram и YouTube. Нито една от тези платформи обаче не е успяла досега да достигне популярността на китайското приложение по отношение на кратките форми на видеоклипове.

Със забраната на TikTok много вероятно пазарът ще се фрагментира и много потребители ще се насочат към RedNote.

Дали това ще е трайно, тепърва ще стане ясно, но със сигурност е любопитно как със забраната на китайско приложение, правителството във Вашингтон тласка хиляди американци... към друго китайско приложение.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените