Кредитланд, съвместно с Моите Пари, проведе анкета сред посетителите на двата сайта, която да даде база за изследване на настоящото състояние на пазара на имоти и жилищни кредити в България.
Фокус на проучването е потребителското търсене и нагласи и по-конкретно: реални ли са според купувачите цените на жилищата, има ли предлагане на качествени имоти, адекватни ли са банковите продукти на пазара, избираме ли най-изгодните банкови продукти - отговори на тези въпроси според мненията на участниците в анкетата ще дадем по-долу.
Акценти от изследването, илюстриращи потребителското търсене и нагласи:
- Най-търсените жилища към момента са тухлени/ ново строителство, двустайни, в ценовия сегмент 30 000 - 50 000 евро.
- Общата нагласа на над 60% от анкетираните е, че цените на имотите ще падат още, като преобладаващото мнение е за очакван спад между 10 и 20%.
- Трудно се намират определен тип имоти, купувачи се оплакват от липса на избор. Търсенето на подходящо жилище отнема над четири месеца.
- Банковият кредит остава основен начин за финансиране на покупката за 50% от анкетираните. 1/3 споделят, че биха пристъпили към покупка, ако притежават поне половината от цената кеш.
- Над половината от потенциалните купувачи могат да отговорят на критериите за кредитиране и имат реални очаквания по отношение на изискваните от банките коефициент дълг/доход.
- Основен източник на информация за възможностите за кредитиране е интернет за над 80% от отговорилите. Паралелно с мрежата, част от анкетираните търсят информация и директно в банковите клонове, съветват се с близки и познати. Около 20% се обръщат към професионален кредитен консултант, за разлика от Западна Европа и САЩ, където над 60% от бъдещите кредитоискатели се възползат от услугите на консултант.
- Наблюдава се по-висока финансова култура при избора на кредит - над 50% от анкетираните избират кредитен продукт, чрез сравнение по показателя Годишен процент на разходите. Прозрачността на условията по кредита е другият водещ фактор при избора на кредит.
Какви са предпочитаните имоти на пазара в момента ?
Според типа строителство се предпочитат новото строителство, както и по-старото монолитно, тухлено строителство. Само 20 % биха избрали панел, а покупката на зелено заради по-ниски цени би била избор на 4% от анкетираните.
По отношение на размера на имота отчитаме ясна ориентация най-вече към двустайни жилища (около 51%), тристайни, многостайни (34%), последвани от къщите и едностайни апартаменти.
Достъпен ценови сегмент за 45% от отговорилите се намира в диапазона 30 - 50 000 евро. Горна граница от 30 000 евро за покупката на жилище поставят 33% от запитаните. Много по-малко (16%) са кандидат-купувачите, които могат да си позволят по-скъпи жилища - до 70 000 евро и само 5% от анкетираните търсят имоти на цена над 70 000 евро.
Изборът на имот се оказва труден
Цели 74% от анкетираните са на мнение, че няма достатъчно голям избор и добри оферти на пазара и трудно намират жилище. Предложенията трудно удовлетворяват изискванията им от отношение на качествено строителство, вътрешно разположение , локация и други специфични условия, като инфраструктура, близост до спирки на метрото, до молове.
Половината от отговорилите търсят активно имот вече повече от 4 месеца.
Цените
Ще растат ли цените на имотите? Според 14% от отговорилите ценовото дъно е достигнато и следва растеж, други 18% са на мнение, че сегашното ниво ще се запази, а 64% от потенциалните купувачи на жилища очакват цените да паднат още. Преобладаващото мнение сред очакващите спад на цените е той да бъде до 10, 20%.
Купувачите сигнализират за ограничено предлагане на апартаменти ново строителство в определени райони, с определени характеристики, предпочитани от тях. За тези имоти очакванията за сериозен спад на цените едва ли ще се оправдаят .
Достъпни ли са жилищните кредити и намират ли ги за изгодни бъдещите купувачите на имоти?
84% от анкетираните не се притесняват да ползват жилищен кредит за покупката на имота. 50% биха ползвали максимално банково финансиране, според настоящите условия на банките, а към покупка след спестяване на половината от необходимата сума ще пристъпят 34%.
Половината от домакинствата са посочили, че месечният им бюджет е в рамките на 1000 до 2000 лева, а 28% разполагат и с повече от 2000 лева на месец, под 1000 лева е месечния приход на 18% на анкетираните.
Само 4% от потенциалните купувачи с кредит възнамеряват да отделят над 50% от месечния си доход за вноска. Основната част от анкетираните преценяват, че за вноската по кредита искат да заделят между 20 и 40 % от месечните приходи в семейния бюджет. Това напълно съвпада с критериите на банките, които са склонни да приемат половината, а дори и 60% от месечния доход за месечна вноска.
Така стигаме до профила на клиента, който може да си позволи покупка с кредит - със семеен бюджет около и над 2000 лева, от който да отделя до 40% за месечна вноска -т.е. 800 лева. Широкото търсене е за жилище до 50 000 евро, с финансиране на кредита в размер 80% /90% от оценката му, което прави кредит в размер на 40 000 евро. Месечната вноска на кредит от 40 000 евро за срок от 25 години е около 300 евро.
Изводът е, че около половината анкетирани, отговарящи на профила, са преценили възможностите си и са в състояние да си позволят най-търсеното жилище - двустайно, ново строителство или монолитно изпълнение, до 50 000 евро, което описахме по-горе и имат реални очаквания по отношение на изискваните от банките коефициент дълг /доход.
И така, след като разбрахме, че повечето потенциални купувачи могат да отговоят на критериите за кредитиране си позволят търсените от тях жлища, да видим каква е причината за не дотам активния пазар на недвижими имоти.
Ако в момента се въздържате от покупка на жилище с кредит, то е защото: | Процент отговорили* |
Чакам по-добри условия по банковите продукти | 39.75 % |
Чакам да паднат още цените на имотите | 44.72 % |
Нямам сигурност на работното място | 14.91 % |
Доходите ми не са достатъчно високи |
|
*Общия сбор на процента отговорили на този въпрос надхвърля 100, тъй като всеки участник е избирал повече от един отговор
Не малка част от кандидат-купувачите, решили да отлагат, посочват за причина и условията на жилищните кредити.
Как анкетираните потребители търсят информация за кредитите и как избират сред многото предложения най-изгодната за тях?
Тъй като анкетата беше достъпна само онлайн, не изненадва, че 81% от отговорилите разчитат на интернет за информация при избора на кредит.
Паралелно с търсенето в интернет, анкетираните посочват, че търсят информация директно от банковите клонове 44%, разпитват приятели и познати (28%), 16% разчитат на брокерите недвижими имоти и за информация за избор на кредит.
Едва 18% ще ползват професионален кредитен консултант, което е фактор за детайлно сравняване на офертите на ипотечни кредити и оптимален избор, останалите пропускат ползи без работата с консултант. Общия сбор на процента отговорили на този въпрос надхвърля 100, тъй като всеки участник е избирал повече от един отговор.
Изборът на най-изгодния кредит е индивидуално решение, което се взема според личните приоритети.
Кое е приоритетно за Вас при избора на ипотечен/жилищен кредит? | Процент отговорили * |
Най-ниска лихва | 28.57 % |
Най-нисък Годишен процент на разходите | 55.28 % |
Възможност за договаряне на условия | 40.99 % |
Прозрачност на условията по кредита | 51.55 % |
Максимален процент на финансиране | 21.12 % |
Гъвкавост при разглеждане на доходите | 22.98 % |
*Общия сбор на процента отговорили на този въпрос надхвърля 100, тъй като всеки участник е избирал повече от един отговор
Прозрачността на условията по кредита е важен фактор за половината от анкетираните, които са обяснили и как я разбират: фиксиран ГПР, фиксирани лихви, невъзможност на банките да променят условията по договора.
Приоритетна за 41% от анкетираните е и възможността за договаряне на условия с банката. Договарянето на индивидуални условия е политика на някои трезори в момента, които така отговарят на изискванията на пазара - гъкави според клиента, а не еднакви параметри за всички.
Професионалните консултанти предпазват и съветват потребителите, за да избегнат грешки и рискове при покупката на имот с кредит. 38% от анкетираните оценяват като най-важно предимство на услугата избора на най-изгодния кредит, за 25% важно е, че им спестява време и пари. 33% биха ползвали услугата само, ако са сигурни в професионализма на консултанта, което отваря темата за нуждата сертифициране и лицензиране на кредитните посредници от съответния регулаторен орган.
Водим се развиващ се пазар т.е. рисков. Което добавя процент за риска. Е и банките си веят байрака без особен контрол, но това е пак щото сме развиващ се пазар. Дано само пазара да не се пошегува с някоя бамка.
Гризли, в БГ банково дело по принцип няма - има лихварство. Такова варварско банкиране не е имло и през индустриалната революция сигурно !!! )) Само кеш му е майката, удряш парата на масата, отбиваш още 20% и обявявате сделката на полвин цена пред нотариуса, това е лекарството !!! ))