Малко след публикацията, от българското подразделение на Лидл излязоха с официална позиция по казуса, в която се извиняват за противоречивия дизайн на продуктите. Пълният текст на позицията можете да прочетете тук.
Изкуственият интелект е нищо в сравнение с естествената глупост, беше казал Тери Пратчет. Много удачно обяснение за случая с нелепия "религиозно-коректен" фотошоп маркетинг на Lidl, заради който едва ли не се разрази политически скандал.
Онова, което целокупният PR-отдел на Евразийския съюз не може да постигне в продължение на 10 години, успя да го свърши анонимен колос на мисълта, одобряващ визията на опаковките за дзадзики, йогурт, зелен боб в доматен сос, халва, мусака, антипасти и др.
Причината: Lidl прави промоция на дисконтирани "гръцки" разядки, подправки и полуфабрикати, като за целта брандира цялата си серия "Eridanous" с емблематичните сини кубета на остров Санторини. Дори да не сте прекарали последната си лятна ваканция на круиз из скритите съкровища на Егейско море, няма начин да ги сбъркате.
Дотук добре. Само че мозъчният тръст на Lidl решава, че нещо не е наред в лазурния пейзаж. И решават да поправят гръцката действителност с Ctrl+Del, досущ като Шойбле - фискалната политика на Ципрас.
В крайна сметка, от кубетата на храмовете "Св. Спиридон" и "Възкресение Христово" изчезват... кръстовете. По ирония, причината е, че Lidl избягвали да използват религиозни символи върху опаковките си, за да не притесняват потребителите от алтернативно вероизповедание. Това е официалното обяснение, което дават от компанията пред белгийската телевизия RTL.
"Значи, кръстове не може, а касиерката Айше може да работи със забрадка" беше един от относително безобидните коментари по адрес на абсурдния фотошоп.
#Lidl removed Santorini Greek church crosses... See https://t.co/MHR8oHlDmo - picture via Czech minister of agriculture. pic.twitter.com/4dJLOAqhHd
— Luboš Motl (@lumidek) September 2, 2017
"Извинете, но ще трябва да взема това нещо"
New #Lidl Flag of Greece
— abc (@cvejn) September 1, 2017
#boycottlidl #Lidl #PoliticalCorrectness pic.twitter.com/FvTqqgPPNB
"Новото знаме на Гърция"
Чешкият земеделски министър Мариан Юречка (Християндемократичен съюз) си написа червена точка пред електората, като призова за бойкот срещу "лицемерите" от Lidl. Още преди това колектив от родни православно-патриотични трибуни обвини компанията, че "кове ковчега на християнска Европа".
И без това, скандалът идва точно в момента, в който група съветски учени се опитва да убеди консуматорите на шпекови изрезки за 0,99 лв., че лично Ангела Меркел е сипала 0,001 грама сол в повече в рецептурата за българския пазар, с коварната идея да ликвидира гордото племе посредством високо кръвно и сърдечен удар.
Оказа се, че не само Lidl не харесва кръстовете на Санторини: подобни опаковки са използвани и при промоционални кампании на американската верига Walmart, върху йогурти на Nestle, дори на опаковката на ароматизирано масло за електронни цигари на японска компания.
#Lidl Walmart erases Church crosses from Greek emblematic landscape on food packaging pic.twitter.com/oW2lIBOh2t
— ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ (@pentakatharidi1) September 2, 2017
Ако навремето хибридните тинк-танкове се принуждаваха сами да си сглобяват сензационните новини ("ЕС ПОСЕГНА НА КРЪЩЕНЕТАТА и ТОВА, КОЕТО СЕ СЛУЧИ ПОСЛЕ, НИ УБИ! ШОК ВИДЕО!"), сега им ги сервират "сготвени".
Във всеки случай, казусът лесно може да влезе в учебниците по PR. Когато експлоатираш национална идентичност, за да привличаш потребители, не можеш да я "стилизираш" по свой образ и подобие. Lidl се извини за противоречивото решение - но може би е време за сериозен дебат за злоупотребите с политическата коректност, дори когато са с "добри" намерения.
Кой го ебе за шибаните кръстове. Който му се е приискало, да ходи в манастир. Тва е супермаркет, напълно нормално решение.
Винсънт, ако от простотия се умираше, отдавна да са ти пели заупокойни молитви.
Не случайно Христос изгонва търговците от храма. Търговецът , юристът, политикът са персони, които заради пари лъжат, мамят, предават, не зачитат нищо свято, склонни са да си плюят на физиономиите, но да са на далавера. Псевдотолеранстността в тоя случай е крещяща липса на етика.
Псевдо-либералите нарочно го правят! Малко по малко. Ако някой забележи - кършат ръце,извиняват се,замазват. Ако мине - мине. И пак продължават с болно блеснали очи.
"Lidl се извини за противоречивото решение ." Не е противоречиво. Категорично еднозначно е кощунство.
Ми няма кво да се чудим, другарки и другари, Глобализацията си върви, бавно и полека, както се сварява жаба. Днес това, утре онова, ау, мяу, па след 3 дни млъкнем, щото - кво да праим, няма да се изтрепем я. Но, както ни учеха навремето - количествените изменения в един момент се превръщат в качествени. Може пък да е за добро. Един ден всички хора на земята ще живеем обединено. Ще имаме една религия. Ще признаваме един Бог. Той може би ще се нарича "МОЛ", а "Пазар" ще е неговият пророк ... .
Започват от етикетите да заличават неудобни символи, вероятно след не много време от щандовете за месо ще изчезне свинското. Преди месец бяхме на олинклузивен тридневен престой в 4 звезден голям български хотел в планина, който посещаваме приблизително по едно и също време от повече от 10 години. Правим го защото поддържат непроменено много високо качество на туристическата услуга. Изненадани останахме този път, че нито веднъж за 3 обеда и 3 вечери, нямаше нито едно ястие със свинско месо. Разнообразни предложения имаше с телешко, с пилешко, с риба, вегетариански, но прасе- не, нито веднъж. Та...почва се.
Точно така, Паяче, След свинското ще дойде ред на .... да речем сланинката, след това на виното, след това на /ох-х-х, малее!/ на мастиката, след това на ракията ... Ма няма страшно. Няма да се усети болезнено, защото дрога, джойнт, бело и пр. ще има в изобилие. Ще бъдат узаконени, разбира се. Екип от учени от не знам къде си ще направи революционно "откритие", че наркотиците са безопасни .... и така.
От потребителите зависи, нещата да са реципрочни и справедливи. За търговците е по-добре да махнат кръстовете от църквите (кой въобще ги е карал да избират църкви за опаковката не е ясно?????), заради нетолерантността на мангалите. Ако и ние сме нетолерантни към арабско-ислямските символи (етикета ХАЛАЛ на месото, понякога с арабски букви), ще ги махат и тях. Или поне ще внимават къде какво осират.
Или най накрая ще има сегрегация, която постепенно ще се официализира. Ортодоксалните мангалите няма да пазаруват в нашите магазини, както и ние, ако не искаме, няма да пазаруваме в техните. На запад има арабски месарници, с пресно месо, често по-хубаво отколкото в магазините. Разбира се, няма свинско. Ако ти е кеф, пазаруваш от там. Ако не - прав ти път.
Когато рекламираш някакъв продукт чрез популярен туристически обект, коректно е да не го променяш на фотографията му, защото в обратния случай резултатът е фалшификация и отиваме в необятните менте пространства на Панасонайк, Абидас, Адибас и пр. Въпреки че продуктите, предлагани в тази дискаунтерска верига, претендиращи да са от съответните държави, са толкова далече от автентичните, най-малкото защото са произведени неясно къде и с изобилно насищане с характерните за хипермакетни хранителни продукти подобрители - оцветители, овкусители, консерванти.
Грешнико, Ми аре като си толкова ербап, махни всички кръстове и полумесеци навсякъде, ама не само по разни снимки, ами и в реалността. След това събори всички църкви, джамии, катедрали и синагоги. Викаш, то по сталиново време хубаво бяха започнали да ги събарят и да ги превръщат в конюшни, ама .... Добре е да се прави разлика между суеверие, истинска вяра, уповаване на нещо и религия. За това е доста лекомислено и безотговорно да се абсолютизира какво точно символизирали кръстовете или полумесеците. Най-малкото, защото отговорът на този въпрос въобще не е от лесните, както на някои им се струва.
Не мога да не се съглася с последния коментар. Магазините на Лидл са като битпазар, където кецовете съжителстват с плодовете и зеленчуците, а електроуредите са комшии на бирата. Фалшивият аромат на замразен и опечен хляб допълва картинката. Същото, без разлика, е в Кауфланд и Била. С кръстове или без, продават шитс!
Като са такива велики "търговци", в подкрепа на извинението тия от Лидл можеха да предвидят за известен период от време бонус за всяка сметка с покупки над 15 лева - малко кръстче с верижка. Ама .. кво да праиш - Лидл"
Явно не може, защото вероятно по-голямата част от клиентите им са резнаци с чалми и шамии.