Светът никога не е бил толкова малък. Измамно малък и достъпен, и то от България.
Пътуваме все повече, все по-уверено, и все по-надалеч.
Малко статистика. Според данните на Националния статистически институт през август 2014 г., или преди 10 години, пътуванията на българи в чужбина са малко над 460 000. 41 на сто от тях - логично в отпускарски месец, са туристически - почивки и екскурзии. Горе долу толкова са и тези с цел гостуване или обучение.
10 години по-късно, през август 2024 г., НСИ отчита над двоен ръст. Пътуванията на българи в чужбина вече са над 903 000. Над половината - 473 000, са туристически.
Още малко сухи данни. Напълно очаквано, през август тази година най-много хора са се отправили към Гърция, и делът им е огромен. Те са 190 000, докато преди 10 г. са били 71 000. Пътуванията в Европейския съюз доминират, а извън ЕС Турция е най-търсената дестинация с над 100 000 посещения от България.
Обичайни заподозрени са и останалите ни съседни страни - Румъния и Сърбия, както и Германия, Италия и Франция.
Уви, НСИ не дава данни за най-интересния и вълнуващ сегмент, фигуриращ в националната статистика като "останал свят". Той е за всички страни, различни от тези в Европа, САЩ, Канада и Израел. Българските туристи в "останалия свят" през август са били 11 000. Номинално не са много, но ръстът е огромен спрямо 10 години по-рано. Тогава са били 1900 души.
Август 2014 | Август 2024 | |
Общо пътувания в чужбина | 460 000 | 903 000 |
Пътувания в чужбина с цел туризъм |
189 000 | 473 000 |
Пътувания с цел туризъм извън Европа, "останал свят" |
1900 | 11 000 |
Къде ходят тези хора? Кои са далечните, екзотични страни, които около 70 000 българи са посетили като туристи общо за цялата тази 2024 година?
Съдейки по предложенията на туроператорите, от България може да се резервират екскурзии - и дори се организират - до невероятни места - от Бутан и Тибет през Нова Зеландия до Галапагос.
Попитахме три туристически агенции какви са тенденциите при пътуванията, кои са най-популярните дестинации и какво ги определя. А също, в търсене на вдъхновение - какви са очакванията им за най-търсените места през 2025 г.
"Традиционно при нас най-търсени са Япония, Перу, Виетнам и Камбоджа, Малайзия и Сингапур, и напоследък Намибия и Ботсвана", обяснява основателят на "Сед Адвенръчс" Мартин Сяров. Компанията е специализирана в по-екзотични дестинации и по-приключенски тип пътувания.
Тепърва той очаква засилен интерес и към предложенията на компанията за Исландия, Оман, Северното сияние в Норвегия и Южна Индия.
В последните години Япония е доста популярна сред българските туристи и екскурзии до Страната на изгряващото слънце се организират от доста агенции. Наблюденията на "Сед адвенръчс" за техните турове сочат, че големият интерес към Япония след пандемията започва леко да се успокоява.
От дестинациите в портфолиото на "Сед" друга тенденция е, че изключително популярен е станал Виетнам, а като нови интересни дестинации се открояват Южна Индия, Намибия и Ботсвана, и Оман.
Интерес към Виетнам прогнозира и Красимир Златанов, управител на "Екзотик Холидей". Компанията предлага и почивки, и екскурзии, с акцент както върху по-традиционните места за пътуване от България като Турция, Гърция, Испания и Италия, така и върху Дубай, Египет, Азия, Карибите и Южна Америка.
Той очаква през 2025 г. най-продаваните пакети за почивка да са отново Турция, Тунис и Египет, към които интересът е традиционен. Освен тях се търсят и Италия и Испания.
При екскурзиите търсенето е най-голямо за Мароко, Дубай, Китай, Виетнам и Тайланд. Новото е, че на пазара се връщат Бали и Филипините.
Доста различна е картината при "Пенгуин Травъл". Там най-сериозен е интересът към три тура, които обхващат цели региони - 5-те "Стана" - Киргизстан, Казахстан, Таджикистан, Узбекистан и Туркменистан; обиколка на 8 страни от Балканите, и Кавказ - Грузия, Армения и Азербайджан.
Те се предлагат и в България, но основните клиенти са от САЩ, Австралия и Канада, обяснява Димитър Попов, основател на компанията.
Освен у нас, агенцията има офис и в Копенхаген, Дания, където е основана, и работи с туристи от цял свят, не само от България. Пътуванията са за "напреднали" - "Пенгуин" работи основно с индивидуални туристи и малки групи от 6-12 души, и нестандартни дестинации - Афганистан, Либия, Конго, Йемен, Гана, Того, Бенин, Габон, Гвинея, Либерия.
"Търсенето на подобни пътувания расте експлозивно", казва Попов.
При "Пенгуин" силен интерес има и точно към страните от Западна Африка, Гвиана и Френска Гвиана, Йемен, Афганистан и дори за конни турове в България в две конни бази в Тетевенски Балкан и в Родопите.
Какво обаче определя интереса към дадено място? Цени, популярност в социални медии, промоции?
Според Красимир Златанов от "Екзотик холидей" Тунис и Египет са продавани именно заради добрите цени за почивка. Разумни са цените и за пакетите за почивки в Италия и Испания.
Към Турция обаче интересът може да се обясни с високото качество на обслужване и на храната.
Търсенето е на двете крайности - качествен продукт и повече към оферти и места с по-ниски цени, казва управителят на "Екзотик". Наблюденията му сочат, че от май до октомври се търсят почивки и екскурзии в Италия и Испания, а от ноември до март - екзотични и по-далечни пътувания - Тайланд, Бали, Китай, Виетнам, Малдиви.
За Мартин Сяров от "Сед Адвенчърс" цените и популярността в социалните мрежи винаги оказват влияние, но високият интерес към техните най-търсени дестинации може да се обясни и с това, че някои са били сравнително нови за нашия пазар, а при други маршрутите на фирмата са по-интересни и задълбочени от предлаганите на пазара.
Промените в търсенето, предлагането, интересите на туристите и формата на пътуване в последните години обаче са очевидни.
Димитър Попов от "Пенгуин" потвърждава, че общата световна тенденция е хората да пътуват по-често, с по-малка средна продължителност на престоя.
Това се дължи най-вече на нискотарифните превозвачи, благодарение на които европейските дестинации станаха много достъпни и пътуванията в по-голямата си част са за един удължен уикенд.
"Това важи и за български пазар, където основните дестинации с най-много туристи са тези, до които летят Wizzair и Ryanair", казва Попов и уточнява, че изключение правят традиционните почивки в Гърция и Турция.
Според него друга тенденция за българския пазар е, че делът на организираните пътувания ще намалява за сметка на неорганизираните "по простата причина, че расте делът на ИТ грамотното население, а най-простите пътувания и почивки стават с няколко кликвания на мишката".
В Дания, например, отдавна от пазара са изчезнали организирани пътувания от рода на city breaks в Европа.
"За моя изненада, обаче, тук народът още се страхува да се самоорганизира", коментира основателят на "Пенгуин травъл".
Според Попов друга тенденция, която важи и за България, е, че се пътува все по-надалеч, но у нас за масовите пътувания изборът на дестинация се прави от туроператорите и често това става с чартърни полети, включително за дестинации, които не са подходящи за подобен тип туризъм.
Групите стават все по-малки, като расте делът на индивидуалните пътувания - организирани или неорганизирани.
"Все повече хора в последните години започнаха да откриват света извън Европа, започнаха да търсят все по-далечни и неутъпкани дестинации и все по-активни пътувания", споделя пък Мартин Сяров от "Сед Адвенчърс".
Според него се забелязва и тенденция на увеличен интерес от страна на семейства, които искат да пътуват с децата си на възраст 15-20 години.
"Като махнем 2020 г., от началото на нашата дейност до ден-днешен нямаме година без ръст спрямо предходната. Това е донякъде нормално, защото за всички тези години значително се увеличиха хората, които искат да пътуват до екзотични дестинации", пояснява той.
И така докато най-интересните и посетени държави от графата "останал свят" в статистиката най-накрая се сдобият със собствени имена и данни.