Ако карате колело, Варна ще ви се стори тясна и опасна.
Вместо хубав коледен подарък - тъй като велоалеите бяха чакани с години и повечето варненци отдавна не вярват в Добрия старец, защото остаряха, градът получи поредния чиновнически абсурд.
Новите велоалеи за 4.6 милиона лева не стават и за детски тротинетки, защото ширината им е едва половин метър.
Всеки, който умее да пази равновесие на две колела, знае, че придържането „по конец" в рамките на такова тясно пространство не е възможно повече от няколко метра, камо ли в натоварения център на града и препятствията, заложени от проектантите.
Варненските велоалеи се вият като родопска песен между будки, спирки, магазини, градинки, оградени са с бордюр за сигурно падане и свършват директно в подлези, което е страхотна предпоставка за постоянен прилив на пациенти в ортопедиите.
Да не говорим за острите завои, които принуждават каращите да развиват скоростта на най-бързия пингвин, за да избегнат челен удар в домакиня с пазарски чанти, пенсионер на разходка, дървета или случайно застанали улични стълбове.
Резултатът е плачевен - и естетически, и функционално. Администрацията бърза да усвои едни пари до края на годината и толкова много й личи, че забравя да сложи маркировка, да осигури възможност за преминаване на пешеходците и да „маскира" намесата в градската среда, така че да не изглежда като лепната ваденка върху копринена дреха.
Морската столица заслужава приза за най-безумно и излишно творение, което на всичкото отгоре е опасно.
Сега трябва да се оправят и тротоарите, защото всичкото варненци се качиха на велоалейте. #varna pic.twitter.com/Im81wJR0Ce
— t0d0r (@t0d0r) December 15, 2015
Всеки велосипедист знае, че основната идея на въпросните алеи е да осигурят безконфликтно преминаване. А не да пречат на пешеходците или да създават опасност от катастрофи, като Варна е удивителен пример, защото съчетава и двете „условия".
Цялото упражнение по „зелени политики" е поредната чиновническа глупост, която няма да има никакъв ефект. А варненци получават 16 километра асфалтирани пътечки за разходка. Защото велосипедистите нямат да имат друг избор, освен отново да се придвижват по пътното платно.
#нескопосаници2015 #велоалеи pic.twitter.com/V0q3Qqsj9z
— Georgi Hristov (@gthristov) December 16, 2015
"Защото велосипедистите нямат да имат друг избор, освен отново да се придвижват по пътното платно." Да, но тук идва поредната простотия. При изградена велоалея велосипедистите трябва да бъдат на нея, а не на платното. В противен случай рискуват глоби