Защитете бебето си - изключете телевизора

Преди десетилетие, Американската академия по педиатрия (ААП) предложи на родителите да ограничат гледането на телевизия от деца под две години. Препоръките бяха основани колкото на наука, толкова и на здрав разум, тъй като самите изследвания за връзката между консумацията на медийни продукти и детското развитие все още бяха в зародиш.

Но проучванията в тази област най-накрая "пораснаха". И въпреки че все още има какво да се желае от тях, те са достатъчно зрели, за да докажат научно въздействието, което оказва върху бебетата гледането на телевизия, видеоклипове или всеки друг пасивен медиен продукт.

Телевизията не е полезна за тях, а вероятно дори е и вредна

Медийните продукти, без значение дали служат като фон за правене на нещо друго, или са предназначени за специфично образователно средство, "имат потенциално негативни ефекти и не оказват познато положително въздействие върху деца, по-малки от двегодишна възраст", обобщава докладът на ААП, който бе издаден преди броени дни по време на годишната среща на Академията в Бостън. Научният труд ще бъде публикуван през ноември в месечното издание Pediatrics. Въпреки че бебешките програми може да бъдат занимателни, те не трябва да бъдат рекламирани или смятани от родителите за образователни".

Откакто ААП са дали първите си препоръки през 1999, настъпи бум на пасивните средства за забавление - телевизори, DVD плеъри и компютри, а средностатистическото 12-месечно бебе има достъп до тях между 1 и 2 часа всеки ден. (Интерактивните устройства като iPad и останалите таблети също са отчетени в новите изследвания.) Децата на възраст до 2 години са се превърнали в основен таргет на рекламите за образователни предавания, които често се използват от родителите, убедени в тяхната полезност.

Едногодишните деца не разбират видяното на екрана

С процъфтяването на технологиите се развиват и изследванията. "Съществуват около 50 проучвания в същата област, които са направени в периода от 1999 досега", споделя Ари Браун, педиатър и член на комитета на ААП, който стои зад новия доклад. Всички тези изследвания откриват, че децата просто не разбират какво се случва на екрана докато не навършат поне 2 години. Веднъж щом започнат да осъзнават това, което им се показва, медийните продукти могат да бъдат полезни за тях, но поне до този момент за тях телевизорът си остава преди всичко хипнотизираща светеща кутия.

Използвана през нощта, телевизията може да помогне на децата да заспят, но изглежда цената на това моментно спокойствие са проблеми впоследствие, свързани с появата на неспокоен и нередовен сън. Макар че последиците от смущенията на съня, причинени от гледане на телевизия, все още не са изучени директно, неспокойният сън при бебетата обикновено води до проблеми с настроението, поведението и способността да научават нови неща.

Телевизията лишава децата и от комуникацията с членовете на семейството

В други случаи, потреблението на медийни продукти е с цената на загуба на някои възможности, като най-опасна от тези загуби е мълчанието на родителите. "Докато телевизорът е включен, родителите разговарят по-малко, а говоренето е много важно при развитие на езиковите способности", обяснява Браун.

От 1999 година насам, три независими едно от друго проучвания са проследили употребата на образователни телевизионни програми и развитието на езиковите способности при бебетата, като са открили връзка между повишеното време за гледане на телевизия и забавеното развитие на малчуганите. Дали това е следствие или причина (родителите, които оставят децата си пред телевизора може би са просто слаби учители) все още не е ясно, нито пък са известни дългосрочните ефекти, но ААП нарича тези открития "притеснителни". В същия ред на мисли, може би гледането на телевизия на тази крехка възраст е свързано и с проблеми с концентрацията.

Дори когато медийното съдържание служи за фон, то разсейва децата от играта им - дейност, която е известна с дълбоките си благоприятни ефекти върху детското развитие. А на родителите, които използват телевизията, за да изкопчат няколко ценни и необходими минути за себе си, Браун препоръчва да оставят децата сами да намерят начин да се забавляват.

"Знаем, че не можете да прекарвате по 24 часа всеки ден четейки на детето си или играейки с него. Това е нормално. Другото нормално нещо е вашето дете да си играе само", обяснява Браун. "Това е ценно време за него, през което то се учи как да решава различни задачи. То използва въображението си, мисли креативно и се забавлява самостоятелно".

Новините

Най-четените