В България всеки разбира от всичко. Ако някой е играл някога футбол, може да е треньор на националния отбор. Ако е гледал бокс по телевизията, е готов за треньор на Майк Тайсън или Бадр Хари, та какво остава за Кубрат Пулев. Ако е пил лекарства, значи е готов да бъде лекуващ лекар. И по същата изкривена логика, щом някой е бил в училище, а почти всички са били, то тогава този някой разбира не само от организация на учебния процес в едно училище, но и от това как се съставят учебните планове, какви са основните принципи на педагогиката, как да се организират държавните училища, това какви домашни трябва да се дават на децата, та дори кой и как да преподава своя предмет.
А и щом някой е български гражданин, то явно по презумпция разбира от история и от преподаването й.
През тази седмица няколко национални медии произведоха новина - един политик, който наскоро си създаде собствена партия, след като напусна други две, е решил, че учебниците по история на българските земи за начален курс не са достатъчно български.
Всъщност в тази т.нар. новина съществуват няколко проблема. Първият - кой говори, е пределно ясен - човек, непрестанно опитващ да бъде споменаван от медиите ту като общински съветник от Варна, ту като баща на дете в 4-ти клас, ту като директор на Историческия музей в Добрич, но никога като основател и лидер на политическа партия с ксенофобски и расистки прояви.
Политическото измерение на тази случка е пренебрежимо - псевдопатриотична партия се опитва да бъде забелязана преди местните избори. Нищо ново под слънцето - преди това беше Волен Сидеров, после Валери Симеонов. Играе се по струната на българските емоции, но очевидно - подигравайки се на българския разум и разчитайки, че никой не помни близкото минало и никой не може да разобличи лъжата.
Далеч по-страшно е обаче, че чрез даване на трибуна "на всички възмутени", се легитимира неекспертното говорене по тема, която засяга вероятно милион и половина души.
1 500 000 са приблизително учениците, учителите и родителите, т.е. преките участници в образователната система. И в тази сложна система се появява някой, който ни в клин, ни в ръкав заплашва държавата, че няма да пусне детето си на училище. Този човек е така безскрупулен в преследването на политическите си фантазии, че използва учениците като заложници.
Разбира се, трябва да отбележим, че очевидно проблемът с учебниците не е посочен и формулиран от т.нар. протестиращи родители, но все пак съществува. От една страна езикът в учебниците и учебните помагала е напълно неподходящ за възрастта на децата, от друга - обемът от материал е непосилно голям, а за капак и системата ги насърчава не да разсъждават критически върху постепенно въведени понятия, а ги задължава да възпроивеждат този материал, за да получат своите оценки.
Основна причина за това са старите и напълно излезли от времето си учебни програми. Докато не бъдат осъвременени, не можем да мислим за модерно образование. За да се сменят учебните програми, разбира се, е нужно най-вече учителите да поискат да се сменят методиките на преподаване и българското училище да стане адекватно на навлизащите с бясна скорост технологии и на последните тенденции в орбазователните политики в развития свят.
Докато МОН и обществото не вземат категорично решение и не предприемат безусловни стъпки в посока модернизация на учебните програми, винаги ще се намират "възмутени граждани", които, скрити уж зад обществения интерес, ще се опитват да извличат съмнителни политически дивиденти.
*Херострат изгаря Храма на Артемида в родния си град през 356 пр.н.е., защото иска името му да се помни от бъдните поколения. Той постигa целта си името да се помни макар и покрито с позорна слава. Оттук и израза "Херостратова слава", който означава срамна известност за човек, прославил се само разрушавайки нещо, създадено от други.
А бе, 'що изтрихте името на авторката Ралица Ковачева от предходния пасквил? Да не "обновите" и тази статия няколко пъти?
Вероятно защото застават зад колежката си, на същата позиция е цялата редка колегия. Мно-го сме! Сил-ни сме!
http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1516117
Темата за преподаване на историята у нас е и ще става все по и по-актуална. Причината е проста - българското общество е достигнало такова ниво на развитие, при което сега лансираната версия на българската история вече не го удовлетворява. Не удовлетворява защото всеки интелектуално развит, т.е. разумен и критично мислещ човек не може да не вижда очевидните лъжи и манипулации, които ни се преподнасят под форма на историческата истина. Същевременно много хора все още не разбират или не смеят да си признаят, че историческото ни образование не просто така допуска слабости и грешки. За съжаление, то е система от целенасочено и съзнателно създадени и набивани в главите ни лъжи. Целта на тези лъжи е колкото цинична, толкова и рационална. Тя е - озлобяването и оглупяването на нови и нови поколения българи с цел последващото им политическо манипулиране. Защо и как тази система работи? Отговорът не може да се вмести в рамките на един коментар. Най-доброто, което съм срещал по въпроса, съм го видял тук: http://librev.com/index.php/discussion-bulgaria-publisher/2453-istorija-rolja-1
"Далеч по-страшно е обаче, че чрез даване на трибуна "на всички възмутени", се легитимира неекспертното говорене по тема, която засяга вероятно милион и половина души." Като се замисля директор на исторически музей, се таки ще да е завършил неква история! Не ли? И може би има някаква компетентност за учебниците по история? А да попитам автора на статията като какъв експерт точно се е изплякал по темата? Историк, учител, експерт в РИО или МОН? Мисля, че е нито едно от изброените, четейки глупостите, които е писал за учебните програми, явно човечеца не е виждал такава. Далеч съм от мисълта, че са добри, просто не са това, в което ги обвинява. За да ги осъвременяват на парче, учебните програми са заприличали на гащите на Асан и се е загубила началната цел/цвят.
Българето винаги разбира от всичко. Въпреки, че е учило само до 12 клас. То вярва на всичко, което е учило по времето на комунизма и го приема за чиста монета. Това, за златни векове, за българия на 10 морета, за робства и не знам си кво, история, създадена на базата на пропаганда, за да всява омраза към определени общества. За това-нови учебници, и не трябва да се внушава и обяснява на малки деца, за обезглавявания, бесения, войни и робства. не ги обременявайте с ненужно зло. P.S. Историята ми беше най тъпият предмет в училище. И когато ме изпитваха винаги си измислях събитията и ги украсявах по мий маниер.
Роуане,засрамисебе!Толкова години не можа едно НПО да направиш или поне да се запишеш като редови член Гледай какво казва авторина...''Далеч по-страшно е обаче, че чрез даване на трибуна "на всички възмутени", се легитимира неекспертното говорене.'' Коментарът ти е НЕекспертен и политически НЕкоректен. Точно затова много държа на коментарите ти. Защото нито си правителствен,нито НЕправителствен.
Хора, замислете се какво се прави! Образованието не е само функция на едно правителство, а политика на държавата. Не може някой псевдо демократ (министър) за едно куфарче пари (американско и друго чуждо финансиране) да пренапише историята. Все пак министерство на образованието и българчета (включвам всички етноси) ще има и след като си отиде, обаче децата няма да знаят какво е истина, защото "историята се пише от победителите". Костадин Костадинов обаче има право за идеологическите промени, които не трябва да се правя т от политици. Българското обществено съзнание трябва да се пази с българска култура и със запазване на единството на държавата. Само ще спомена следното... аз съм възпитаник на посткомунистическата България в ерата на "многопартийно" и "демократично" общество. През тези славни години един университетски преподавател по история (бъдещ министър председател) заяви по време на лекция - "България никога не е била под османско иго". По-късно асистентът му изясни - българите не са били поробвани, предците ни сами са поканили османците, заради икономически интерес. По това време държавата е бедна, разделена на три части и е събирала над 40% от доходите като данък, а при османската империя данъкът е бил само 10%. Въпросът сега е пред ново "поробване" ли сме?
Историята периодично се пренаписва, за да бъде удобна за тези, които са на власт. И това, какво се преподава на децата, едва ли е толкова важно за децата. Както се казва „От едното ухо влиза, от другото излиза!” Когато децата научат какво е било по време на социализма, изложено според препоръките на „най-либерало-демократичните и патриотичните сили”, какво ще се случи. За децата това е нещо, което е станало някога, някъде след Балканската война и което те трябва да наизустят, за да си нямат проблеми. И да го забравят, за да се отвори място за други „знания-еднодневки”.
Истинската история, ако има кой да се интересува от нея, може да се научи не от учебниците по история, независимо от кое ниво, а от свидетелствата на съвременици на събитията, които са доказали своята относителна обективност. Казвам относителна, защото и те са имали своите пристрастия, абсолютната истина е една илюзия. Как са живяли българите преди Освобождението – прочетете Любен Каравелов, Иван Вазов....... По време на Освобождението и след него – „Нова земя” на Вазов, „Строителите на съвременна България” на Симеон Радев и книгите на кой да е от големите български писатели, останали в литературата и до днес Как са живяли българите по времето на социализма – тези, които нямат спомени от онова време, да гледат филмите на българското кино от тази епоха – „Бялата стая”, „Кит” и още десетки други.......
Янаки,''Записки по българските въстание''на Захари Стоянов е нещо изключително добро.Толкова добре,увлекателно и вярно исторически написано.Жалко,че вече почти не се чете. Съветвам всеки да прочете тази книга.Ще се изненадате,виждайки една съвсем различна България.
Захари Стоянов и неговите „Записки по българските въстания” също са свидетелства, на които можем безусловно да вярваме , ако искаме да научим истината за това трагично за българите от Тракия време. Целта ми не е да изброявам литературните свидетелства. Идеята ми е, че написания и редактиран по поръчка учебник по „История”, не може да бъде достоверен източник на истината за събитията, описвани в него. Няма какво да се заблуждаваме.