Докато официалните делегати пристигат в Мадрид за следваща серия от преговори за климата на ООН, много от тях ще пътуват по въздух, включително и с частни самолети. Какви обаче са екологичните ефекти от луксозните разходки по въздух?
Така тийнейджърката и климатичен активист Грета Тунберг може и да пътува до глобалната среща за климата на ООН с кораб и влак, но много от делегатите ще разчитат на полети, които генерират много въглерод, за да стигнат до испанската столица.
И за по-заможните участници в дискусиите това вероятно ще означава частни самолети.
Двуличието на този факт няма как да убегне на екологичните групи.
Много от тях упрекват световните лидери и знаменитостите, че утежняват проблема, тъй като редовно се събират на различни локации, за да обсъждат решенията на климатичните предизвикателства.
Дори когато имат добри намерения, ултра-богатите не могат да спрат да съсипват света, пише британският екоактивист Джордж Монбио в скорошна статия в Guardian.
За да докаже тезата си, той посочва за пример климатичната конференция, организирана от Google през юли тази година. Много от имената в списъка с гости, сред които е и американският президент за периода 2009-2017 г. Барак Обама, принц Хари и холивудският актьор Леонардо ди Каприо, известен с климатичния си активизъм.
Ди Каприо, както и останалите присъстващи, пристигат с някои от общо 114-те частни самолета, долетели до курорта Вердура в Италия.
През януари на Световния икономически форум в Давос холандският историк Рутгер Бергман нашумя с изказването си, в което изтъкна, че "1500 части самолета долетяха тук, за да чуят сър Дейвид Атънбъроу да говори как съсипваме планетата".
Частните полети са популярен начин глобалният елит да се социализира, но не са само това.
Мегаполисите в САЩ, Азия и Южна Америка са в клопката на трафика и бизнесмените, които гонят строг график, както и свръхбогатите хора, все по-често разчитат на лични летателни апарати, за да се придвижат до желаната точка.
В Сао Пауло тези, които могат да си го позволят, от години се издигат над задръстванията на финансовата столица на Бразилия в частни хеликоптери. Този сектор се разширява и в големи азиатски градове в Индия, Китай, Индонезия и Сингапур.
В проучване от 2018 г. на американското издание Business Jet Traveler сред повече от 1400 мениджъри и хора с високо нетно състояние, комфортът, личното пространство и безопасността са основните фактори в решението им да летят с частни самолети.
Повечето обаче избират този вариант, просто за да спестят време и да се насладят на удобствата на по-малките летища.
Всъщност 77% от респондентите казват, че обикновено полетът е под 2400 километра, като само 7% заявяват, че са използвали частни самолети за междуконтинентални полети.
Според доклада Wealth Report 2019, публикуван от компанията Knight Frank, Северна Америка води в световен мащаб, когато става дума за притежание на частни самолети, с повече от 13 600. Доста след нея на второ място са Европа и Русия, които имат общо само 2879 частни самолета.
Но повече лукс означава и повече емисии.
Отдавна е ясно, че полетите със самолет не се отразяват особено добре на околната среда. Полет отиване и връщане от Берлин до Ню Йорк, в икономична класа, генерира емисии на между 1,5 и 2 тона въглероден диоксид.
През 2016 г. например средностатистическият германец е отговорен за близо 8,9 тона годишно. Когато всички източници на емисии са обобщени, твърди Международната агенция по енергетика, в САЩ количеството е около 15 тона.
Изследване на Световната банка от 2013 г. изчислява, че пътниците в първа класа генерират около три пъти повече емисии от пътниците в икономична класа, защото седалките в първа класа заемат повече място и местата са по-малко.
Скорошен анализ на британския мозъчен тръст Common Wealth, който разглежда полетите на малки разстояния в рамките на Европа, констатира, че пътникът в частен самолет генерира между 4 и 15 пъти повече емисии от пътник в икономична класа и между 75 и 250 пъти повече въглероден диоксид от сравнимо пътуване с високоскоростен влак.
И това е, ако приемем, че всички седалки в самолета са заети.
Според изчисления на Европейската асоциация за бизнес авиация (EBAA), поне 40% от полетите с частни самолети са "празни маршрути", в които празни самолети се "препозиционират" до други летища, по-удобни на клиентите.
Критиците, сред които е и EBAA, посочват, че въпреки че емисиите от летателни апарати се очаква да се утроят към средата на века, авиационната индустрия генерира само около 2% от глобалните емисии на въглероден диоксид, от което полетите с частни самолети са дори още по-малък дял.
Противниците на действията за борба с климатичните промени често посочват това като причина да не се прави нищо, коментира Лео Мъри, основател на A Free Ride, британска активистка група, която подкрепя въвеждането на такси за хора, които често използват самолетни превози.
Емисиите от частни самолети са много малък дял от общите емисии, но скорошен анализ на университета в Лунд показва, че хората, които извършват тези полети, в резултат на това имат личен въглероден отпечатък, който е стотици или дори хиляди пъти по-голям от средния, казва още Мъри.
В началото на ноември A Free Ride и Common Wealth публикуваха доклад, който предлага забрана във Великобритания на частните летателни апарати, използващи изкопаеми горива, която трябва да влезе в сила през 2025 г.
Базираните на изкопаеми горива частни самолети въплъщават дъното на въглеродното неравенство, заявява докладът, който описва ефекта върху околната среда от частните самолети. Тяхната редовна употреба в контекста на ескалиращата климатична криза няма как да бъде оправдана, особено в светлината на социалния ефект от тези полети.
Британската Лейбъристка партия уточни, че ще анализира внимателно "много убедителното" предложение, ако спечели общите избори на 12 декември.
"Защо правителството позволява на милиардерите да съсипват климата, когато всички ние, останалите, трябва да понасяме последиците?", коментира Анди Макдоналд, говорител по въпросите на транспорта на Лейбъристката партия. Той е убеден, че само след няколко години ще е възможно тези пътувания да се извършват с електрически летателни апарати, стига правителството да въведе подходящите стимули.
EBAA отхвърля предложението, като заявява, че то "би направило твърде малко, за да ограничи климатичните промени."
Въздушните превози са международен бизнес, което означава, че едностранни, изолирани решения нямат особен смисъл, казва групата в предварително подготвено изявление. Съответно тя предлага по-достъпен и холистичен подход.
Плановете на EBAA включват устойчиви авиационни горива, системи за въглероден офсет и проучвания на електрификацията и ефективността на горивата, като целта е намаляване с 50% на емисиите към 2050 г. в сравнение с 2005 г.
Мъри вярва, че забрана на летателни апарати на база изкопаеми горива ще принуди тези, които разчитат на тях, да инвестират в алтернативи, включително електрически летателни апарати.
Електрическите летателни апарати редовно са сочени от мениджъри на авиокомпании и министри в правителства като потенциално достъпно в най-близко бъдеще технологично решение на екологичните щети от пътуванията по въздух, коментира той.
Нашият анализ просто приема тези твърдения насериозно и предлага да се въведе краткосрочна дата на спиране на базирани на изкопаеми горива частни самолети, за да се спомогне за развитието на тази технология, допълва Мъри.
Аерокосмическата индустрия би могла да разработи "нови, работещи изцяло с електрически двигатели самолети, способни да превозват малък брой пътници на около 1000 км" към 2025 г., твърди докладът на Free Ride/Common Wealth.
Електрически летателни апарати от производители като Airbus и Siemens заменят "базираните на изкопаеми горива самолети в осем от всеки 10 пътувания в Европа, които в момента се извършват с частни самолети."
Конкурентите, сред които са и услугите за превози като Uber и германската Volocopter, вече се стремят да въведат собствен флот от електрически хеликоптери в градове като Дубай, Шанхай и Сингапур в следващите 2-4 години.
Така че предстои да видим дали и бъдещето на лукса във въздуха не се крие в електрификацията, която вече успешно преобразява автомобилния бранш.
Точно на частен самолет летя, и не мога да си представя тази флотилия от суперскъпи самолети, как така ще я ограничат и приземят. И какво ще правят тези компании, Фалкон, Бомбардиер и другите...Ще фалират. Не ми е ясно.
Аз нещо не вдявам логиката. Искат да кажат, че ако лицето Богаташ "Х" трябва да отиде на бизнес среща в град "игрек" (това с блокирането на латиницата е най-голямата идиотия) с влак или с автомобил, то той ще отдели по-малко вредни емисии?
Бе, аз като си мисля, най-добре е да вземе и да иде пеша. Така хем ще отдели най-малко емисии /няма как да са нулеви, щото като ходи ще отделя миризми, пот, докато диша ще отделя въгледвуокис, може и някоя пр..ня с метан/, хем ще се поразкърши малко, ще пораздвижи кръвта, ще подиша чист /доколкото е чист, де/ въздух и така. Но, специално внимание трябва да се обърне на дишането. Вече 7 милиарда дишат и отделят въглероден двуокис. Това трябва да се намали. А най-добре е да се прекрати.