Няма смартфони - няма проблем

Току преди началото на учебната година, в медиите се появи информация, че в няколко столични училища щели да забранят на децата да носят телефони с цена над 50 лева.

Мотивите: скъпите телефони създавали у другите деца комплекси, завист, а и така щяло да бъде "преборено" социалното неравенство в училище.

Няма смартфони - няма проблем, съвсем по сталински.

В същия ден приятел написа на стената ми във Фейсбук какво му е споделил шофьор на такси: "Да забраним и олимпиадите по разни предмети, защото създават комплекси у детето ми", а позната, която живее в Щатите попита: "Какъв е проблемът със смартфоните и таблетите в клас, нали децата ги ползват за учене?"

В нормалните държави децата може и да ползват таблети и мобилни приложения за учене, но българското училище е много далеч от това.

И очевидно проблемът не е само в липсата на пари, а в мисленето.

Повечето учители в началния курс отказват категорично да ползват компютри и дори обикновени мейли. Изключения има, но са пренебрежимо малко, предимно в София.

Съществуват наредби, според които мобилните телефони се изключват в час, само че учителят често няма авторитет да накара децата да го направят.

И в повечето случаи не е виновен само той, а родители, които вдигат скандал при всяка направена забележка на отрочето им. На самите деца пък им е скучно и вместо да слушат урока, висят в интернет или играят на игри.

Има и родители, които давайки пари в помощ на училището или още по-зле - на определени учители, смятат, че то или те стават тяхна лична собственост.

Корупцията в образованието е обществена тайна, доколкото е тайна изобщо.

Това не са някакви сензационни факти, всички сме се сблъсквали с тях. Но какво ли сбъркано тоталитарно мислене трябва да имаш, за да сметнеш, че с нещо като декрет, който определя цена на мобилните телефони, може да се реши проблемът с вниманието на децата в час, с липсата на домашно възпитание и "правоимащите" родители?

И как по този начин ще се реши проблемът със социалното неравенство?

Не е ли по-добре учителите, които се оплакват, че децата не внимават , да се замислят защо преподават така, че учениците вместо да ги слушат, си пишат SMS-и? Не е ли по-добре да влязат в крак с новите технологии, а не да се "гордеят", че дори не притежават мобилен телефон, защото бил ненужна "гъзария"?

И вместо да пишат забележки, че домашното е писано на компютър, а не на ръка, да се научат да използват интернет?

И как точно телефоните под 50 лева ще пречат по-малко от тези с по-висока цена?

Впрочем, и на нас като бяхме деца ни беше скучно в някои часове, а тогава нямаше смартфони. Пишехме бележки, решавахме кръстословици или тайно четяхме книжки под чиновете. И пак всичко зависеше от умението и личността на преподавателя - дали ще те грабне с урока или не.

Не е ли по-добре и родителите, които определят тези със смартфоните като "сноби" и "парвенюта" , да се замислят как точно възпитават децата си те самите?

Да, сноби и парвенюта има, има ги навсякъде по света, богати и бедни също, имаше ги и по време на социализма, само че тогава тези "с парите" бяха партийните другари.

Имаше си и социално неравенство и още как.

Имаше, разбира се, и завистливи деца. Но какви ценности са възпитани у едно дете, което може да получи "комплекси" само заради това, че съученикът му притежава смартфон или по-шарена тетрадка? Не е ли същото консуматорство, срещу което уж възразяват родителите?

И ценност ли е гледането в чуждата паничка и омразата към по-богатите, към по-способните, по-умните?

Защото - добре, ще забраним скъпите телефони, после скъпите дрехи, скъпите тетрадки и чанти, за да няма завист между децата.

Интересно обаче, какво правим с по-хубавите момиченца или с по-едрите момченца, които всеки помни - на определена възраст създават комплекси у връстниците си? А с по-умните деца? Забраняваме ги?

Да забраним и високия успех тогава, олимпиадите...

Както се разбра, вече има предложение да забраним частните езикови училища. Да не говорим за разните му там музикални, балетни и езикови, че един талант поражда завист, която е много по-голяма от всякаква друга...

Хората може да са равни единствено пред закона, но не са еднакви, и никога не са били - дори по времето на така ожалвания от някои социализъм.

Едни са умни, други по-способни в пеенето или спорта, трети са богати и карат скъпи коли, четвърти просто изостават в обществото и разчитат на социални помощи.

Уравновиловката към средната посредственост не може да бъде принцип на образованието, здравословната конкуренция може.

Новите технологии не са "гъзария", а трябва да се използват като средство за обучение.

Скъпият телефон не е повод за "завист", нито причина за "комплекси", лошото възпитание в къщи е. Социалното неравенство не се преодолява с административни разпоредби. За да изчезне са необходими много други неща, които са извън образователната система.

Деца се възпитават не с безмислени забрани, а с определени морални ценности, които изключват завистта.

Иначе, ако вървим по тази логика, аз може да поискам да забранят всички смартфони по-скъпи от моя, както и всички чанти, обувки и дрехи със стойност, която може да породи завист в чувствителната ми душа.

Освен това, може да поискам да забранят всички по-умни, по-красиви и по-млади от мен жени. Да не забравя - и по-слабички! Ми няма да тъна в комплекси, я.

Обаче, най-вече искам да забранят родители с промити мозъци и подобните им учители и директори, които не могат да се справят със собствените си задължения и проповядват малоумно сиромахомилство.

#1 maleficent 11.09.2014 в 08:58:43

Кай честно, кой оператор ти е платил за това словоблудие?

#12 abductor 11.09.2014 в 11:52:42

Говориш глупости, Геранова. Децата изобщо не ги ползват тия смартфони и таблети в час за да се "ограмотяват компютърно", ама да цъкат лайкове, да пращат есемесчета и да играят игрички. Нещо повече - заради тия джаджи, част от днешните деца са тотално неграмотни, освен, че не могат да пишат на ръка изобщо, някои дори не знаят да пишат на кирилица. Време за компютърно ограмотяване имат достатъчно (даже предостатъчно), мястото на таблети и смартфони не е в класната стая.

#14 Latrell Spencer 11.09.2014 в 12:09:32

Авторът на темата е извънредно зле

#18 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 12:31:08

Типично по български. Темата е за ДЕБИЛСКА забрана - спираме телефони над 50 лв и наш Ганьо обсъжда какво? Наш Ганьо обсъжда дали са полезни PC, смартфони и таблети.... Едно ще ви кажа - и са безкрайно полезни и са безкрайно вредни. Има хора и хора. Мога да ви дам пример - на 22 съм. Израснахме с PC-тата. Безкрайното търсене в нета как да "crack"-на игра и т.н. ме научиха на нещо много полезно - как да намеря точната информация за най-кратко време. Сега като ми трябва за работа да направя разни алгоритми и функции -> www.google.com -> how to use offset and match in Excel - > цялото инфо на света -> най-продуктивен във фирмата. Естествено има хора, дето си останаха с цъкането на игрички и лайкове. Зависи от хората - едни са прогресивни, извличат максимума - други си остават с лайковете.. И за ташаците, дето обяснявате, че видиш ли, телефона те прави асоциален - http://liquid-state.com/wp-content/uploads/2014/05/reading_on_train.jpg Честитка. И пак ще кажа, има хора и хора. За едни ИТ ерата е проклятие, за други е благословия. Има хора дето ще си цъкат лайкове и фармвайл, има хора дето ще се научат как да извличат максимума от "цялата информация на клик разстояние". Няма как да очаквате всички да са умни - никога не е била и няма и да бъде. Само ви съжалявам, ако вашето обкръжение и деца използват цялата тая технология за "лайк на селфитуу". Съжалявам Ви! Моето обкръжение ползва новите техн. за съвсем различни неща Айде живи, здрави и да ми лайнете поста

#20 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 12:38:31

Рован, ти хубава теза имаш, душо - ама не е за тоя постинг. Тук се говори за забрана на скъпи телефони. Липсва ти умението "четене с разбиране". В случая ти заявяваш една ОБЩОПРИТА теза ака "Телефоните са полезни, но ако не можеш да се оправяш без тях - не струваш". Е окей - ама за чий дедав ни заявяваш това ? То си е така и който го отрича е пълен дебил. Обаче не става въпрос за това, темата е за съвсем друго нещо, ти обаче явно не си го разбрал. Искаш да кажеш - човек трябва да може да се оправя с карта и GPS. И ако не може без GPS - човека не струва. Е окей - съгласни са всички с тая теза - ама тя не е за тука, мойто момче. Със същия успех може да кажеш, че акциите на Apple са между $80 и $120. Ще си безкрайно прав, ама не му е мястото тук на това твърдение/теза, сеш се ?

#21 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 12:43:56

@абдуктър, "част от днешните деца са тотално неграмотни, освен, че не могат да пишат на ръка изобщо, някои дори не знаят да пишат на кирилица. " Ако имаш малко IQ, ще се въползваш от тоя факт. Ако имаш деца - научи ги да не са тотално неграмотни и те ще бъдат бъдещите шефове и "феодали" на тези тотално неграмотните - ще живеят в лукс и ще са ти БЕЗКРАЙНО благодарни ; – )

#22 abductor 11.09.2014 в 12:48:06

Плюсче от мене за Страус - тъжно е, че през 70-те под "технологии" хората са разбирали ракети, а в днешни дни - таблети Хаосче, не знам кои визираш под "компютърно неграмотни бабки", но тук иде реч за друго, а именно, че цъкането с тия джаджи в час (и не само) води по-скоро до масова неграмотност.

#23 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 12:48:42

И най-накрая да завърша - телефоните нямат място в КЛАС, поне засега. Който ползва телефон, смартфон, телефон с шайба и т.н. в КЛАС - предупреждение. При 2 - първо главно, при 3- второ главно, при 4 - предупреждение за изключване от училището. При 5 - изключване от училището. Пък хайде тогава да видим - кой ще си цъка на фармвайл в клас. Не вярвам ученик прекарал 2 години в подготовка и уроци, за да влезе в 1-ва немска да се остави да го изхвърлят заради лайк на селфитуу

#24 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 12:50:56

@Абдуктър, Приятелю, май не си разбрал какво пише. Ще ти го постна отново "няколко столични училища щели да забранят на децата да носят телефони с цена над 50 лева. Мотивите: скъпите телефони създавали у другите деца комплекси, завист, а и така щяло да бъде "преборено" социалното неравенство в училище" Става въпрос, за ЗАБРАНА на СКЪПИ джаджи, защото пораждат ЗАВИСТ. Никой не говори за използването на тея джаджи в ЧАС. Интересно ми е, коя джаджа ти попречи на теб да научиш т.нар феномен "четене с разбиране" ?

#26 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 13:16:52

@Рован, 1.Да забраним и високия успех тогава, олимпиадите... Това е очевадна ирония - показва, че хората са различни и безкрайно индивидуални. Един има 80% на олимпиадата и телефона за 400 лева, друг 90% на олимпиадата и телефона за 600 лева, друг 98% на олимпиадата и телефон за 100 лева. Идеята е, че разликите не трябва да пораждат ЗАВИСТ и е мега малоумно да борим "завистта" със забрана на скъпите атрибути. 2. Новите технологии не са "гъзария", а трябва да се използват като средство за обучение. Тук не е споменато, че трябва да се използват в клас лични смартфони. И да, какво не ти харесва в твърдението, че новите технологии не са "гъзария", а трябва да се изпозлват да се ограмотяваш, да научиш нещо. Ака в моя пример - ако трябваше да ида до книжарницата, да си купя книга за Excel и да намеря къде е Offset и Match функцията щеше да ми отнеме сигурно 2-3 часа и да ми струва поне 30-50 лева. Аз това го направих за 10 минути срещу цената на kWh ток дето ми харчи PC-то и цената на нета дето плащам за тия 10 минути.. И относно аргумента ти "Високият успех и олимпиадите са лични постижения на детето, смартфона е постижение на родителите. " ДА НАПЪЛНО ПРАВ СИ. Обаче, това че родителите на пешо имат повече кинти от мама и тате не е повод да завиждам на пешо. Той е по-тъп от мен, защото имам повече отличия на олимпиада (примерно, или обратното, все тая). Да забраниш на родителтие да харчат пари за децата си (пари изкарани от ТЯХ) по начин по който те намират за добре - е ПЪЛНА глупост и граничи с диктатура.

#27 abductor 11.09.2014 в 13:17:59

hidden, като цяло имах предвид последния абзац на текста, където пише, че смартфоните били някакво си "средство за обучение", безсмислената теза "да забраним олимпиадите тогава", както и коментарите на Геранова Разбира се, момента с под-над 50 лв е глупав, просто не трябва да им се позволява да ползват каквито е и да е такива джаджавки в училище, или поне в час. Аз самият съм по-голям от тебе, и винаги работата ми е била свързана с компютъри (и с неща доста по-сложни от писане на функцийки на Ексел), при това - още от времето преди ти да си бил в състояние да си кракваш игрите сам, така че би било тъпо да имам нещо против "компютърното ограмотяване". Само че въпросното цъкане по телефончета не води до никакво ограмотяване, за това се иска по-целенасочена работа.

#28 Оня Дето Го Трият 11.09.2014 в 13:20:06

Едно време не парадирахме с кой какво има, щото просто нямаше как да го занесем до училище. Но всички знаеха чии баща има кинти и кой има готин касетофон или видео вкъщи.... Демек гъзарията няма как да се скрие. Мизерията на някое семейство също. Колкото и забрани да вкарваш

#29 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 13:30:26

@abductor, Почвам да се чудя, да не съм нещо луд. Сякаш само аз съм разбрал "забраната на олимпиадите" като пълна ирония, с цел осмиване на смешна забрана. Ще попитам - това не е ли ирония, или само аз го разбирам така? "Само че въпросното цъкане по телефончета не води до никакво ограмотяване, за това се иска по-целенасочена работа. " Окей, съгласен съм. Цъкане на лайкове не води до ограмотяване. Ама това колко ще струва телефона ми или тоя на детето ми is NONE of your business. Ако един родител е преценил, че детето му трябва да има смартфон за 1300 лева - аз съм окей с това. На всичкото отгоре, аз НЯМАМ такъв телефон. Но ако един родител е преценил, че детето му трябва да им - THIS IS NONE of my business. Нито пък е работа на учителя да знае колко СТРУВА телефона. Учителя трябва да следи този телефон ДА НЕ СЕ ИЗПОЛЗВА в клас. ПЪк ако ще от диаманти да е направен тъпия телефон, това не му влиза в работата! Също така бях останал с впечатлението, че темата е за обсъждане на УМОПОМРАЧИТЕЛНАТА идея да забраним телефоните над 50 лв, а не + и - от смартфоните, апп-овете, измислената цена на whatsapp от 16 милиарда и т.н. Явно съм в грешка, май?

#30 abductor 11.09.2014 в 13:57:29

Всъщност, обсъждаме самата статия, и по-конкретно - малоумните доводи да авторката (и не само на нея), която се опитва да докаже, че смартфоните правели децата по-умни, че даже ги сравнява с олимпиади по нещо си (което си е някакъв вид ирония, но несполучлива). Всяка кифла с отрицателно IQ може да цъка селфита и лайкове на смартфончето, ама това не я прави по-малко неграмотна. Всъщност, таблетите биха били полезни за интерактивни обучения, но в такъв случай те трябва да се раздават в клас и да се ползват по предназначение - със забранен фейсбук, скайп и прочее. Иначе на мене ми е все едно на кой за колко пари му е телефона, обаче след като някой може да изкара 1300 кинта за телефон, нищо не би им пречило да изкарат още 20 за един по-прост, само с телефония, за да ходи детето на училище, така че не виждам особена драма, макар че това определено няма да разреши проблема с неравенството между децата.

#33 hidden_in_the_shadows 11.09.2014 в 14:23:53

@Абдуктър, Трудно бихме се разбирали, след като не виждаш драма в това да накараме едни хора да купят телефон за 20 кинта на децата си, за да не завиждат другите отрочета. Просто съвсем, съвсем различни гледни точки имаме. За мен това е дебилизъм от най-висша степен, намеса в личните свободи и права на индивида при условие, че 5-то класника Пешо не вреди на никого с смартфона си за 1300 лева в джоба, АКО не го използва в КЛАС. Също така, явно обсъждаме различни неща - аз обсъждам МАЛОУМНАТА идея за забрана на телефони над 50лв, ти обсъждаш това КАК авторката си е изразила мнението за МАЛОУМНАТА (според мен, естествено) идея. @Рован, "ирония би било, ако понятията имат поне малка връзка. " Връзката е таква: скъп телефон поражда завист, високи оценки пораждат завист. Двете неща пораждат завист -> забраняваме двете неща. Хиперболизирано е и естествено, това е ирония, защото както ти отбеляза, телефона е постижение на родителите, а оценките на ученика. Но и двете неща създават ЗАВИСТ (wtf и ценностна система, завист заради телефон). Аз пък съм на мнение, че трябва да забраним на хората с извратена ценностна система да изразяват мнение (това с забраната е шега) - защото се получава дебилизъм и ограничаване на личните свободи на индивида, както в случая с телефона за 50 лева. @сламки, Възможно е да съм краен, поради факта, че съм на 22. Но не мисля, че имам или пък ти, контрол, върху средното ниво на нацията. Единствения контрол, който имаме е тоя върху нас и децата ни - нека направим максималното от това, и ако всички са на тоя принцип и карат себе си и децата си да учат за да са "феодали", ще видиш, че след 20 години общото ниво ще се дигне - защото всички ще влагат усилия за да са "феодали", а пък то ще стане така, че всички ще са умни и оправни и обществото ще напредне и няма да има нужда да си "феодал" да живееш добре (както е в момента). "масата да изпростява (а тя изпростява в сравнение с преди, повярвайте ми)." Сегашната маса е откърмена от предната маса. Изводите оставям на вас.

Новините

Най-четените