С предложението си за свръхбърз превоз, наречен Hyperloop, Елън Мъск далеч не е единственият предприемач, който предлага начини да се революционизира общественият транспорт.
Човекът, създал лъскавите електрически коли Tesla и частната космическа програма SpaceX, която вече е доставяла товар до орбиталната космическа станция, сега се е преориентирал към радикално различен начин за публичен превоз, наречен Hyperloop.
Идеята залага на гигантски вакуумни тръби, които засмукват пътуващите и ги пренасят на стотици километри за минути
Технологиите в цифровата епоха пораждат творчески идеи, насочени към усъвършенстване - и понякога съвсем нови концепции - на начина, по който хората пътуват. И този проблем става все по-належащ заради нарастващия трафик и вредни емисии от превозните средства.
Идеята на Мъск е едно от безбройните технически решения, които се обсъждат; някои от тях може и да намерят масово приложение, докато други да си останат просто празни идеи. Част от тях обаче може и да са доста по-близо до реализацията си, отколкото предполагате - примерно безпилотните автомобили и космическият туризъм. За други бъдещето е доста неясно.
Медиите обичат атрактивните технологии. Помните ли Segway? Когато тези лични превозни средства бяха представени през 2001, се смяташе, че те ще променят начина на пътуване да офисите и дори начина на проектиране на градовете. И все пак - колко точно притежатели на Segway познавате?
Или какво ще кажете на Shweeb, базирана на крачна тяга система за превоз, която толкова бе впечатлила хората от Google, че фирмата отпусна на създателите й $1 млн. за разработки и проучване. В трите години, след като Shweeb спечели финансиране, около тази концепция няма особено много новини.
Поуката е, че пътят от чертожната дъска до реалността е доста дълъг. Нека обаче все пак разгледаме някои от идеите, които може да повлияят на начина, по който се придвижваме от точка А до точка Б в бъдеще.
Самолети
Прогнозата е, че към 2019 г. малък производител на самолети ще започне да предлага двуместен самолет за $5 млн. за мениджъри, които желаят да пътуват със скорост 320 м/сек - близка до скоростта на звука. Но шумът около бъдещето на полетите се концентрира около нещо дори още по-бързо: свръхзвукови двигатели - още известни като "скрамджетове".
Представете си да летите от Ню Йорк до Токио за по-малко от два часа. Скрамджет технологията може да превърне тези мечти в реалност.
Експертите предричат, че скрамджет двигателите биха могли да задвижват самолети с 15 пъти по-висока скорост от тази на звука, според NASA. За разлика от традиционните двигатели, скрамджетовете нямат почти никакви движещи се части. А за разлика от ракетите, те ще използват кислорот от атмосферата, вместо да пренасят тежки резервоари, пълни с кислород.
Резултатът е по-ефективен превоз за военни или търговски нужди. Миналата година Пентагонът тества 7.5-метров скрамджет, наречен X-51A Waverider. Подобна технология би могла да се използва и за разработка на "ракетоподобни оръжия, които биха могли да достигнат до мишена на другия край на планетата за минути, вместо за часове," коментира един експерт.
Друго приложение на технологията според него е "самолет, който би могъл да достави сили за бързо реагиране на отаделечена сцена на военни действия за часове, вместо за дни."
Британска компания, наречена Reaction Engines, работи по скрамджет технология.
Фирмата е публикувала видео, демонстриращо визията им за пътнически самолет, наречен A2, който ще се движи с 5 пъти по-висока скорост от тази на звука.
Този месец Reaction Engines оповестиха партньорство с Европейската космическа агенция, целящо разработка на нова система за изстрелване на летателни апарати в орбита.
Влакове
Въпреки катастрофата на високоскоростния влак в Испания, все пак модата на свръхбързия жп транспорт далеч не е мъртва. В Америка, особено в началото на мандата на Обама, федералните транспортни власти се опитаха да наложат идеята за свръхскоростен влак, предлагайки бюджетни средства на заинтересованите щати. Един от тези щати се оказа Калифорния.
На уебсайта си калифорнийският високоскоростен жп проект все още официално обещава превоз от Сан Франциско до Лос Анджелис за по-малко от три часа, движейки се със скорост над 320 км/ч. И все пак планираните в началото разходи за изграждането на високоскоростната мрежа в САЩ вече са се учетворили и досега са достигнали $118 млрд. Сега властите в САЩ обмислят по-бавни, и недотам амбициозни системи за железопътен превоз.
Критиките към свръхбързия жп транспорт най-често са, че струва твърде много на данъкоплатците. Ето защо скорошно предложение в Тексас изглежда много обещаващо. Texas Central Railway имат планове за високоскоростен влак, изграден изцяло без подкрепата на държавата, като линията ще обхваща пътя от около 400 км от Далас до Хюстън.
Подобният на японските "влак-стрела" се очаква да превозва 500 пътници за това разстояние само за 90 минути с максимална скорост около 350 км/ч. Ако плановете се реализират, подобни влакове ще са масово достъпни около 2020 г.
Автомобили
Шофьори? Кой има нужда от шофьори? Нали имаме компютри!
Колите без шофьор официално са законни в САЩ от около година. Audi, BMW, Mercedes и Volvo планират да пуснат на пазара изцяло автоматизирани превозни средства до края на 2013 г., съобщава New York Times.
С заемането на шофьорското място от компютрите, тепърва предстои да установим как безпилотните автомобили ще си взаимодействат надеждно с коли, управлявани от хора.
Постепенно и други свързани с автомобилите идеи си пробиват път. Какво бихте казали за работещи със слънчева енергия "интелигентни пътища"? Изобретателят Скот Брусоу е предложил изграждане в Америка на национална мрежа свързани с Интернет магистрали, изработени от свръхздраво стъкло.
Соларната енергия, генерирана от тези магистрали, би презареждала електромобилите, използващи пътя. Уличното осветление и предупредителните LED знаци по тези магистрали също биха използвали захранване от пътя.
Космосът
Джъстин Бийбър е на борда. Кой друг още иска да полети към границата на космоса?
Бийбър вече се е записал в списъка с пътници на Virgin Galactic.
Компанията, собственост на милиардера Ричард Брансън, казва, че има намерение да спази оповестения си график за пътнически полети до космоса. Засега е насрочен пробен полет в края на годината.
Над 500 потенциални космичести туристи вече са приели да платят $200 000 за кратки полети, включващи няколко минути безтегловност.
В Ню Мексико също се готвят за космически туризъм - щатът е изградил космодрум за частни летателни апарати, наречен Spaceport America. Той е отворен за употреба от всички желаещи, а дори и NASA вече са го използвали за безпилотни ракети.
Други идеи за издигане във висините включват и предложение за "гигантски асансьор, който би издигал товари и пътници до космоса.
Още идеи
Какво мислите за екстремното бъдеще на транспорта? Ако щете вярвайте, учените обсъждат идея за преместване от едно място на друго, която звучи точно като извадена от "Стар Трек" или "Седморката на Блейк".
Дали телепортите някога ще станат реалност? Трудно е да се каже, но през 2007 учените споделяха пред медиите, че е възможно в неопределеното бъдеще да бъде сканиран човек чрез силно усъвършенствана форма на технологията за ядрено-магнитно резонанско сканиране, след което сканираната информация да бъде предадена на друго място - чрез нормални електрически или звукови сигнали - където впоследствие да бъде сглобена отново в приблизително точно копие на оригинала.
Естествено, винаги ще има и скептици, като Валери Джеймисън, физик и редактор в сп. "New Scientist". "Не смятам, че това реално ще се случи," твърди тя. "Но пък от друга страна съм се научила никога да не подценявам изобретателността на физиците, така че хайда да не казваме "никога"."