Турският премиер Реджеп Тайип Ердоган ще открие днес в Истанбул железопътния тунел под Босфора. Тунелът Мармарай е с дължина 1.4 километра под дъното на пролива и строителството му отне близо 9 години - първата копка беше направена през май 2004 г.
Това ще даде възможност метрото да свърже двата бряга на Истанбул и да облекчи проблемите му с трафика. Проектът бе финансиран от Японската банка за международно сътрудничество с 735 млн. евро.
Цената на "Мармарай", изграден от турско-японски консорциум, достигна 9.3 млрд. лири (3.5 млрд. евро). Тунелът е дълъг общо 13.6 км, от които 1.4 км са на 60 метра под Босфора. Той ще бъде използван и от метрото, което се очаква да поеме 20% от трафика в 14-милионния град, или до 1.5 млн. пътници дневно.
Започналият през 2005 г. строеж трябваше да бъде приключен през 2009 г., но се забави заради богатите археологически находки, включително и гробище на над 30 византийски кораба.
Въпреки че жп тунелът за пътнически и товарен превоз ще бъде открит днес, той няма да заработи веднага с пълния си капацитет.
Пускането на тунела е в деня на основаването на турската република през 1923 г. На откриването се очаква и японският премиер Шиндзо Абе.
Идеята за тунел под Босфора е спомената за пръв път през 1860 г. от османския султан Абдул Меджид, но заради липса на техника и средства никога не е била реализирана.
Проектът стана отново актуален през 90-те години с демографския взрив и притока на хора към Истанбул, чието население вече надхвърля 15 млн. жители.
Съоръжението, което се намира на около 60 метра под морското равнище беше успешно тествано в началото на август.
В този район със силна сеизмична дейност се предполага, че ще може да издържа на земетресения с магнитуд 9 по скалата на Рихтер.
С този проект, който накрая свързва по дължината си 75 километра нови пътища, властите искат да сложат край на мъките на два милиона жители на Истанбул, които ежедневно преминават Босфора по един от неговите, винаги задръстени, два моста.
БДЖ очаква повече транзитни товари от Турция. Увеличение се очаква и след като започне строителството на газопровода "Южен поток".
Заявен е интерес от бизнеса за създаване на центрове за товарене и пренос на селскостопанска продукция, съобщи миналата седмица транспортният министър Данаил Папазов.