Комисията за защита на конкуренцията не подкрепя предложенията за каквато и да е форма на ценова регулация на таксиметровите услуги - единна, максимална или минимална тарифа. Това гласи нейно решение от петък по повод промените в Закона за автомобилните превози, които предвиждат пределните цени да се определят от общините.
Според КЗК фиксирането на тарифа силно ограничава конкуренцията и дори я премахва. Това ще ощети и клиентите, защото ще се возят на по-високи цени. До този извод стигнали и транспортните министри в ЕС още през 2005 г.
"Няма да оттегля проекта заради становището на КЗК", каза транспортният министър Александър Цветков, цитиран от „24 часа".
Решението на антимонополистите предизвика вълнение в бранша. Таксита, които имитират големи таксиметрови компании и возят на огромни тарифи, от години тормозят клиентите.
Досега КЗК, ДАИ и други отговорни и безотговорни институции нищо не направиха по въпроса, реагира Румен Крумов, шеф на националния съюз на превозвачите към "Промяна". Той прогнозира, че възможната пределна цена е 1 лв. на километър. Нито една таксиметрова компания нямало да вдигне цените, които от 5 г. били замразени.
Очакваният скок на природния газ с 30% обаче ще удари такситата, които возят на метан, прогнозира Крумов. Заради лютата конкуренция в таксиметровия бранш обаче не се прогнозира повишение на цените. Още повече че пътниците намалявали, коментираха други експерти.
Кирил Ризов от съюз "Такси" пък припомни проучване на КЗК на европейската практика,от която ставало ясно, че в ЕС има или единна тарифа, или максимална и минимална цена.
Въвеждане на пределни цени от общините би противоречало на пазарните принципи. Но с оглед на многото измами, може да се приеме като временна мярка, коментира пък зам.-кметът по финансите на Бургас Красимир Стойчев.