ЕК мисли екошофиране в изпита по кормуване

Ще могат да ви скъсат на изпита по кормуване, ако карате така, че да застрашавате планетата, гласи предложение, обсъждано от Европейската комисия.

Рязкото натискане на спирачки, форсирането на двигателя или разхищаването на гориво чрез прекалено натискане на газта биха могли да се окажат доста скъпо удоволствие. Брюксел иска да включи "еко-шофирането" - намаляването на въглеродните емисии, докато караме - в рамките на практическите изпити по кормуване.

Плановете на Европейската комисия, които ще оставят в историята "състезателите" по пътищата, бяха представени тази седмица от еврокомисаря по транспорта Сийм Калас като част от стратегия за безопасност по пътищата през следващото десетилетие.

Предвижда се това да бъде постигнато чрез разширяване на настоящата директива за европейска шофьорска книжка, задължителна за всички страни-членки. Във Великобритания "еко-шофирането" е включено в писмения шофьорски изпит от септември 2008 г. Но превръщането му в част от практическия изпит би означавало, че обучаващите се за шофьори не само трябва да бъдат безопасни на волана, но и да бъдат екологични.

"Това е просто абсурдно", коментира Клеър Армстронг от организацията на шофьорите Safe Speed. "По какъв начин шофирането по непредпазващ природата начин излага на опасност другите участници в движението на пътя? Хората и без това желаят да карат икономично, защото движението на колите по пътищата е много скъпо."

Ендрю Хауърд, отговарящ за безопасността по пътищата в британската автомобилна асоциация AA, също изрази някои опасения. "Притеснявам се, че някои хора биха могли да бъдат наказани два пъти за едно и също лошо шофиране - от типа на твърде бързо ускоряване", казва той. "Предполагам обаче, че от това ще има и една полза - младите казват, че не им стигат парите и това ще ги насърчи да пестят гориво."

От своя страна Стивън Джоузеф, изпълнителен директор на английската организация Campaign for Better Transport, приветства инициативата като "практична мярка, израз на здрав разум". Обучаването на хората да карат по този начин би им спестило пари - и би запазило и планетата."

Екошофирането е една от многобройни инициативи, ориентирани към подобряване на поведението на следващото поколение шофьори. ЕС също така желае да въведе пробационен период за новообучените шофьори, които ще бъдат подложени на по-строги ограничения от останалите участници в пътното движение.

Властите засега реагират хладно на предложенията.

"Ще разгледаме внимателно стратегията за безопасност по пътищата на ЕС - и конкретните предложения в нея", каза британският транспортен министър Майк Пенинг. "Тази стратегия включва планове за следващите 10 години - и в момента няма конкретни законодателни предложения в тази област.

Всякакви нови предложения, които се появяват - включително разширение на директивата за европейската шофьорска книжка - ще бъдат подложени на внимателен анализ от Великобритания и европейските парламенти - и ще бъдат обект на преговори между страните-членки. Ще преговаряме, за да гарантираме, че каквито и да е промени в настоящото законодателство следват принципите на нашата национална политика за безопасност и най-добре представляват интересите на гражданите."

Новините

Най-четените