В колекцията ви с рок музика може да се крият редица прочути певци или китаристи, които са искали да останат в сянка при участието си в дадени песни.
Свикнали сме изтъкнатите гост изпълнители да бъдат афиширани гръмко и гордо, но всъщност през годините е честа практика те да остават неразкрити - и съвсем тайно да допринасят за определени записи.
Причините могат да са различни, като често става въпрос за спонтанна колаборация, при която гостуващият музикант просто не държи приносът му да бъде отбелязван.
Но такива тайни се пазят трудно и когато Мик Джагър, Джордж Харисън или Еди Ван Хален се включат скришом в нечия чужда песен, обикновено истината излиза наяве и представлява интерес за голям брой слушатели.
Днес посочваме седем примера за легендарни гост изпълнители, помогнали дискретно на свои колеги.
Пол Маккартни (в запис на Стив Милър)
Двамата музиканти правят спонтанна колаборация за сингъла на Милър My Dark Hour през 1969 г.
Тогава в Beatles отношенията вече са обтегнати и Маккартни си спомня как е оставен сам в студиото след пореден скандал в групата.
"Стив Милър се оказа наоколо и каза "Здрасти, как си? Свободно ли е студиото", а аз му отговорих "Като гледам, вече е свободно, да", разказва Пол.
"Той ме пита "Може ли да го ползвам?" и аз се съгласих и изсвирих барабаните на една негова песен същата вечер... трябваше да правя нещо, да удрям по нещо, за да си изкарам емоциите навън", спомня си още легендата.
Предполага се, че Маккартни е изсвирил и баса, добавил е също китара и бек вокали, така че блусарят Стив Милър се сдобива с внушителна основна секция на песента си благодарение на това, че е попаднал на точното място в точния момент.
Очевидно обаче Маккартни не е имал никаква нужда приносът му да бъде цитиран - макар че твърди, че харесва крайния резултат.
Джими Пейдж (с Джо Кокър)
За фамозния китарист трябва да имаме предвид, че се изявява като студиен музикант преди да се превърне в основната фигура зад една от най-великите групи, творили някога - Led Zeppelin.
Джими Пейдж е много търсен като студиен китарист и участва в записите на безброй песни, като понякога работата му остава неотбелязана.
През 1968-а китарата на Пейдж звучи в един много прочут кавър - With a Little Help From My Friends, изпят с неустоимия глас на Джо Кокър.
Версията е смела преработка на оригинала на Beatles и в него китарният звук на Пейдж има решителен принос.
Мик Джагър (с Карли Саймън)
Не е нужно да имате професионален слух, за да разпознаете кой е бек вокалистът в хита на Карли Саймън You're So Vain.
Просто певецът на Rolling Stones е твърде разпознаваем, за да бъде сбъркан с някой друг.
Изпълнителката разказва, че сътрудничеството е станало случайно по време на записите на песента в началото на 70-те.
Тогава Джагър се обажда в студиото и Карли небрежно му казва "Правим едни бек вокали на една моя песен, защо не дойдеш да попееш и ти?"
Голямата загадка е за кого точно е написан хитът, в който се пее "Толкова си суетен, че сигурно си мислиш, че тази песен е за теб".
Естествено, възникват спекулации, че самият Джагър е вдъхновил текста, но изпълнителката не потвърждава такова нещо.
Лу Грам от Foreigner (с Брайън Адамс)
Адамс се нуждае от помощ при записването на албума, който ще се превърне в неговия голям пробив - и получава тази помощ от емблематичния вокалист на Foreigner.
"Бяхме в заключителната фаза от записите на Agent Provocateur в началото на 1984 г., когато един младеж на име Брайън Адамс дойде в студиото ни", пише Лу Грам в автобиографията си.
"Видях, че е отчаян, така че се съгласих да му помогна. Пях на 5-6 негови песни, включително на сингъла му Cuts Like a Knife. Беше много благодарен и предложи да ми плати, но му казах, че не е необходимо".
Джордж Харисън (с Белинда Карлайл)
Едва ли сте подозирали, че китаристът на Beatles свири слайд китарата в хитовия сингъл Leave a Light On на Белинда Карлайл, която е най-известна като певицата на The Go-Go's.
Leave a Light On звучи като типична осемдесетарска поп песен и не е нещо, с което свързваме звученето или стила на свирене на Харисън.
Според разказа на вдовицата на Харисън, той се съгласява да допринесе за песента, просто защото харесва гласа на Белинда.
Самата изпълнителка разказва, че прочутият китарист откликнал веднага. Впоследствие той заявил: "Надявам се, че сте доволни от записаното, защото ми излезе мазол по време на записите".
Еди Ван Хален (с Майкъл Джексън)
Един от най-известните китаристи на планетата си въобразява, че ще може да запази в тайна участието си в суперхита Beat It на Майкъл Джексън от 1983 г.
Еди Ван Хален възнамерява да го скрие дори от останалите музиканти в групата си.
Виртуозът прекарва половин час в записването на легендарното днес соло, докато другарите му от Van Halen са извън града.
"Казах си "Кой ще разбере, че съм свирил в песента на това хлапе, нали така? Никой няма да разбере." Грешка! Голяма грешка. Песента взе "Грами" за запис на годината", смее се по-късно Еди.
До днес Beat It остава един от най-успешните сингли на всички времена с над 11 млн. продадени копия.
Джон Ленън (с Елтън Джон)
Ако ще тръгваш да правиш кавър версия на велика песен на Beatles, най-добре да криеш някой коз в ръкава си - например да имаш сензационен бек вокалист на име Д-р Уинстън О'Буги.
Само че такъв доктор Уинстън изобщо не съществува и това е псевдонимът, под който самият Джон Ленън се включва във версията на Lucy in the Sky With Diamonds, изпълнена от Елтън Джон.
Кавърът достига №1 в чартовете през 1975-а, а Ленън допринася и с китара в записа на собствената си композиция. Уинстън е неговото презиме и това обяснява произхода на псевдонима.
В началото на 70-те дуото записва още няколко песни заедно, включително Whatever Gets You Through the Night.
Тази песен сър Елтън и Ленън изпълняват заедно на сцена в легендарен лайв в "Медисън Скуеър Гардън" през 1974-та.