Рекламата на Dove, която разбуни духовете

Чернокожа жена си маха кафявата блуза и - хоп! Отдолу се показва бяла жена със светла блуза.

Това не е поредният смешен клип в интернет, а новата Facebook реклама за душ-гел на Dove. Идеята на компанията е, че продуктът е предназначен за всички жени, а посланието е Да на красотата и различието.

Трисекундният GIF, от който се състои рекламата, включва три жени, като всяка от тях си маха блузата, за да разкрие следващата.

Много от зрителите обаче не оцениха идеята на DOVE, според някои защитници на чернокожите - преходът от "чернокожата към бялата жена е доста груб". Влияние оказа и факта, че все пак става дума за сапун. Според критиците на рекламата, това напомня друга реклама на сапун с расистки привкус: "мръсният" чернокож изчистен до блясък. В началото на 20-ти век има и реклама на сапун Fairy, в която бяло дете пита черното си другарче: "Защо майка ти не те измие с Fairy сапун?"

Много хора се чудеха как изобщо Dove може да пуснат такава реклама, при положение, че посланията на компанията минават през различни нива на контрол.

Защо интернет обществото винаги търси под вола теле?

Проблемът с правата на чернокожите за съжаление остава нерешен, но това означава ли, че всяко тяхно споменаване и участие в реклами и филми задължително е, за да бъде подчертана расовата им принадлежност.

Преди години УЕФА направи подобна реклама, в която хора от различни етноси се появяваха след вдигане на фанелката на предишния. Отново идеята  беше да се покаже, че футболът вдъхновява хора от различни страни и култури в дух на взаимно уважение.

В случая с Dove положението е същото. Голяма международна марка не може да си позволи да прави реклами с расистки привкус. Напротив сигурно е, че рекламистите не са имали такива убеждения, защото не са забелязали нищо нередно, нищо обидно. Това е все едно да бутнеш, без да искаш някой чернокож в метрото и той да каже: "Вие проявявате агресия спрямо мен, защото съм чернокож".

По-късно компанията се извини във Facebook: "В изображението, което постнахме тази седмица не преценихме нещата при представянето на чернокожата жена и дълбоко съжаляваме за обидата, която бе нанесена по този начин".

Мариса Солън, говорител на компанията, казва, че целта на GIF-а е да се подчертае, че Dove Body Wash е за всяка жена и това е честване на различията, но ние сбъркахме и в резултат на това обидихме много хора".

Тя обясни още, че Dove са премахнали поста и преосмислят своите вътрешни процеси за създаване и редактиране на съдържание". Тя не пожела да каже колко хора са видели рекламата и дали сред тях има афроамериканци.

Явно някои хора действат доста първосигнално и определени клишета, че "чернокожите са мръсни" са дълбоко загнездени в съзнанието им, защото наистина целта на рекламата не е била да е расистка.

В потвърждение на това нито извиненията на компанията, нито премахването на поста омилостивиха критиците на компанията.

"Каква беше идеята?" - пише във Facebook Ариел Маклин в коментар, който има над 1100 лайка. "Всеки, който не е сляп, разбира колко обидно е това. Нито един човек от вашия екип ли не изрази притеснение от цялата работа? Уау. Няма да купуваме вашите продукти повече".

Случаят с Dove не е изолиран и това не е прецедент, засягащ една компания. Много фирми преди това са се парили по този начин.

Ето някои от най-известните прецеденти:

Intel


През 2007 година реклама за нов процесор на Intel показва бял мъж, заобиколен от шест чернокожи спринтьора, застанали на стартова позиция. "Умножете производителността и увеличете на максимум мощността на служителите си" - се казва в текста. Интел казва, че намерението е било "да се свърже начина на представяне на нашите процесори чрез визуалната метафора на спринтьорите". От фирмата обаче си вадят извода, че тяхното представяне не е успяло да предаде исканото съобщение и всъщност се е оказало нечувствително и обидно".

Още веднъж Dove

През 2011 година Dove излизат с друга реклама, която разбунва духовете. Три жени стоят една до друга, всяка с по-светла кожа от стоящата до нея. Пред тях има табели "преди" и "след", като табелата "преди" е поставена преди чернокожата жена, която е с напукана кожа, докато табелата "след" е след бялата жена, която има хубава кожа. "Видимо по-красива кожа" - се казва в текста.

И тогава от компанията обясняват, че и трите жени искат да покажат ползите след употреба на продукта. "Не толерираме никакви дейности или образи, които нарочно да обиждат каквато и да е публика".

Popchips

В рекламата на известната марка чипс участва Астън Къчър, който пресъздава различни персонажи - включително боливудски продуцент на име Радж. За ролята той е с потъмнено лице и индийски акцент. Призивът на компанията бе рекламата да се приеме хумористично, но накрая и те бяха принудени да се извинят, ако са обидили някого.

Quiaobi

Китайската компания рекламира прах за пране. Азиатска жена изсипва количество от препарата в устата на чернокож мъж и го слага в пералнята, откъдето той излиза като светлокож азиатец. Тогава обаче говорителят на компанията казва: "Направихме го, за да постигнем сензационен ефект. Ако просто бяхме показали пералня като всички останали реклами, никой нямаше да ни обърне внимание.

Nivea

През април тази година Nivea пусна реклама на дезодорант със слоган: "Бялото е чистота". В САЩ белите екстремисти веднага тържествуваха, че компанията е застанала на тяхна страна. Отново последва обяснението, че Nivea не е искала да нарани никого, нито да подвига грешни интерпретации.

Явно рекламистите трябва да внимават, защото по въпроси, засягащи цвета на кожата хората са особено чувствителни. По-специално в САЩ. Така една нелоша рекламна идея бе опорочена от интернет кресливото общество. Проблемът е, че все по-трудно ще бъде да угодиш на публиката, особено ако вижда проблем, так, където го няма.

Новините

Най-четените